پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
خلیج فارس

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

جدال بر سر «خلیج فارس» راشا تودی را بهم ریخت

به‌کار بردن عبارت «خلیج فارس» توسط کارشناس ایرانی که میهمان یکی از برنامه‌های بخش عربی شبکه راشا تودی بود، با واکنش میهمان عرب‌زبان این شبکه، به نوعی جدل لفظی انجامید. عباس خامه‌یار - کارشناس ارشد روابط بین‌الملل - اخیرا به‌عنوان کارشناس و به‌صورت ویدیویی، میهمان یکی از برنامه‌های عرب‌زبان شبکه‌ی راشاتودی روسیه بود. در این برنامه که به زبان عربی و با موضوع حمله‌ی تروریستی اخیر در اهواز به روی آنتن رفته بود، یک کارشناس دیگر نیز از کویت - عید الفضلی - به شکل ویدیویی میهمان برنامه بود.

پس از آن‌که خامه‌یار حین سخنان خود به زبان عربی، از عبارت «خلیج فارس» برای اشاره به «خلیج فارس» استفاده کرد، کارشناس کویتی حاضر در برنامه، خطاب به مجری آن، با زیر سؤال بردن این عبارت، گفت: «در شگفتم تو که یک مجری عرب هستی، بر چه اساسی به برادر عباس اجازه می‌دهی که «خلیج» را، «خلیج فارس» بنامد؟!»در ادامه اما خامه‌یار خطاب به مجری این برنامه گفت: «به هرحال میهمانت نسبت به تاریخ و جغرافیا و هنگامی که از منطقه سخن می‌گوید، نسبت به همه چیز، جهل دارد...»

 

اهواز دست بی‌بی‌سی را برای مردم رو کرد

پس از حمله تروریستی هفته گذشته در اهواز که متاسفانه به شهادت جمعی از هم‌وطنان بی‌دفاعمان از جمله یک کودک انجامید، برخی رسانه‌های غربی که همواره تلاش می‌کنند خود را همراه مردم ایران نشان دهند، تلاش بسیاری به خرج دادند تا از عبارت «حمله مسلحانه» به جای «حمله تروریستی» برای خبر این واقعه استفاده کنند. البته اتخاذ این رویکرد به‌ ویژه در کانال ماهواره‌ای فارسی‌زبان بی‌بی‌سی موجی از انتقادها را از سوی کاربران ایرانی در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشت.حجم این انتقادها در روزهای نخست آن‌قدر زیاد بود که برخی از مجریان شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی در صفحاتشان در این زمینه توضیحاتی ارائه کردند و علت اصلی به کار نبردن عبارت «حمله تروریستی» را سیاست‌های رسانه‌ای عنوان کردند.

 

دیوار ندبه آماج هجوم هزاران یهودی شد

هزاران یهودی برای نیایش روز کوهانیم به دیوار ندبه در غرب حرم الشریف هجوم آوردند.هزاران یهودی در حالیکه روی و سر خود را پوشانده بودند، برای نیایش روز کوهانیم- قسمتی از عید سوکوت یا سایه‌بان‌ها- به دیوار ندبه حرم قدس اشغالی- در میان مسلمانان معروف به دیوار براق است- هجوم آوردند. دیوید فریدمن سفیر یهودی آمریکا در اسراییل نیز در این مراسم شرکت کرده بود. کوهانیم از بستگان حضرت موسی(ع) کلیم‌الله بود و هرکس از یهودیان که نام خانوادگی کوهن، کوهان یا کاتز دارد خود را به او منصوب می‌داند.فریدمن که یک یهودی ارتدوکس است در این روز خواستار آمرزش، خیر و برکت مردم رژیم صهیونیستی شد.گفتنی است اسراییل در سال ۱۹۶۷ شرق بیت المقدس را اشغال کرد و به طور غیرقانونی به خاک خود منضم نمود.

 

« ابرماراتن بین المللی راه ابریشم » از گرم ترین نقطه دنیا کلید خورد

سومین ابرماراتن بین المللی راه ابریشم با رقابت 18 دونده خارجی و 17 ایرانی در کویر لوت بخش شهداد از توابع استان کرمان به عنوان گرمترین نقطه دنیا آغاز شد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در حاشیه آغاز این رقابت ها گفت :در این دوره 35 دونده ایرانی و خارجی از 6 کشور جهان حضور دارند که شرکت کنندگان خارجی امسال نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است.غلامرضا فرخی با بیان اینکه در این دوره 18 دونده خارجی از کشورهای ایتالیا، آلمان، آفریقای جنوبی، ژاپن، نیوزیلند و ایران حضور دارند، افزود: این دوندگان در مدت زمان برگزاری این رقابت بخش های مهمی از بیابان لوت شهداد را خواهند دوید.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، تصریح کرد: این رویداد گردشگری از کمپ گردشگری هواپیمایی ماهان واقع در روستای ملک آباد بخش شهداد آغاز و پس از عبور از مناطق قلعه شفیع آباد، دره دلفین ها، گندم بریان، رودشور، کاروانسرای حوض نادر و کلوت ها و طی 250 کیلومتر در روستای زوار منطقه اندوهجرد به پایان خواهد رسید. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، خاطرنشان کرد: قدیمی ترین خانه خشتی دنیا، گرم ترین نقطه دنیا، قدیمی ترین تمدن و خط دنیا در استان کرمان قرار دارد که نشان می دهد این استان به تنهایی یک ایران کوچک است.برپایی سومین ابر ماراتن بین المللی راه ابریشم همچنین با هدف جذب گردشگران خارجی و داخلی، معرفی و شناخت جاذبه های گردشگری ایران و کویر زیبای لوت استان کرمان کمک می کند و گردشگران بسیاری را به این منطقه سرازیر کرده است. سومین ابرماراتن بین المللی راه ابریشم ایران تا 14 مهر ماه در بخش شهداد از توابع استان کرمان ادامه دارد.

 

دستور رییس‌جمهور وارد چله نشینی دوم شد

پس از گذشت ۴۰ روز از صدور دستور رییس‌جمهور به وزارت صمت برای کنترل قیمت بلیت هواپیما، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت که هنوز منتظر اجرای این دستور است.علی‌اصغر مونسان در پی تثبیت گرانی بلیت سفرهای هوایی در مسیرهای داخلی و خارجی درباره نتیجه‌ای که پس از صدور دستور رییس‌جمهور حاصل شده است گفت: دستور رییس‌جمهور ذیل نامه بنده، به وزیر صمت به عنوان رییس ستاد تنظیم بازار بود که همچنان منتظریم این ستاد، نرخ بلیت‌های هواپیما را کنترل و اعلام کند. معتقدیم باید نقطه بهینه‌ای برای سفرهای هوایی انتخاب شود که شرکت‌های هواپیمایی هم متضرر نشود، به هرحال هزینه‌ها برای آن‌ها نیز افزایش یافته است.وی ادامه داد: به شرکت‌های هواپیمایی گفته‌ایم که افزایش بی‌رویه هزینه‌ها، به آن‌ها کمکی نمی‌کند و باعث کاهش سفرهای هوایی و خالی‌تر شدن پروازها خواهد شد، باید نرخی را تعیین کرد که هم برای مسافر مقرون به صرفه باشد و هم با کاهش پروازها روبرو نشویم و از طرفی هزینه‌های صنعت هواپیمایی جبران شود.او در واکنش به اظهارات سازمان هواپیمایی درباره داشتن محدودیت در اعمال نظارت روی قیمت‌ها به خاطر آزادسازی نرخ‌ها، گفت: رها کردن قیمت بلیت هواپیما که کار درستی نیست. به هر حال ما منتظر اجرای دستور رییس‌جمهور هستیم.

 

میراث فرهنگی به «دوستی خاله خرسه» با دولت پایان داد

سیدمحمد بهشتی می‌گوید: مدیران برخی دستگاه‌های دولتی در سال‌های گذشته «قربة عنداللة» میراث را تخریب می‌کردند تا توسعه اتفاق بیفتد. آن‌ها با نیت خیر «دوستی خاله خرسه» با کشور داشتند، حالا وقت آن است که تفکر این مدیران را نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی تغییر دهیم.او با بیان این‌که خبرها دیر به ایران می‌رسد، بنابراین بعد از گذشت دهه‌ها ما نیز اکنون دچار چنین تصوری هستیم که حفاظت از میراث فرهنگی مخل توسعه است، ادامه داد:‌ به همین دلیل تخریب‌هایی که در زمان توسعه اتفاق می‌افتد بسیار وسیع است و در بافت‌های تاریخی و محوطه‌ها شاهد تخریب هستیم.او با بیان این‌که در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که مدیران ما در بسیاری از موارد برای توسعه «قربته ‌عندالله» میراث را تخریب می‌کردند تا توسعه اتفاق بیفتد، ادامه داد: هرچند ممکن است نیت‌شان خیر بوده باشد اما در واقع آن «دوستی خاله خرسه» است، اینجاست که باید تفکر این مدیران را نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی تغییر دهیم.

 

آتش‌سوزی در مکه مدارس را تخلیه کرد

تیم های دفاع مدنی در مکه مکرمه به دنبال وقوع آتش سوزی در این شهر، صدها دانش آموز دختر را از یک مدرسه تخلیه کردند. به دنبال وقوع آتش سوزی محدود در چهار کنتور برق در بخش بیرونی دیوار مدرسه «مواهب المملکه» در محله «الشرائع» شهر مکه مکرمه در غرب این کشور، تیم های دفاع مدنی ۳۰۰ دانش آموز دختر را از مدرسه بیرون آوردند. مدیریت امارت مکه مکرمه در پیامی در حساب خود در شبکه اجتماعی توییتر در این باره اعلام کرد که آتش سوزی خاموش شده و این حادثه هیچ گونه تلفات جانی نداشته است.

 

آمار فوتی‌های مصرف الکل بالا گرفت

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش مسمومیت و مرگ مغزی به دلیل استفاده از الکل خبر داد و گفت: تاکنون ۲۷ نفر در ۴ استان کشور جان خود را بر اثر استفاده از الکل از دست داده‌اند.مجتبی خالدی با اعلام افزایش مسمومان مصرف الکل متانول در کشور گفت: متاسفانه مسمومیت با الکل در استانهای البرز، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان افزایش داشته است.وی با بیان اینکه تاکنون ۳۰۲ نفر بر اثر استفاده از الکل متانول مسموم و یا فوت شده‌اند، ادامه داد: ۲۷ نفر براثر مسمومیت الکل جان خود را از دست داده‌اند که در استان هرمزگان ۱۶ نفر، استان خراسان شمالی ۴ نفر، استان البرز ۴ نفر و استان کهگیلویه و بویراحمد ۳ نفر جان خود را از دست‌داده‌اند.سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه تاکنون ۴۶ نفر نیز درمان و مرخص شده‌اند، گفت: در حال حاضر ۲۲۹ نفر همچنان در بیمارستان بستری هستند که ۱۵ نفر از این افراد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

 

شعارنویسی ضداسلامی به دیوار مساجد انگلیس رسید

افراد ناشناس در حمله شبانه به مرکز اسلامی و مسجد هیتون در منطقه نیوکاسل انگلستان، اقدام به شعارنویسی اسلام هراسانه بر روی دیوار این مرکز کردند.در این شعارنویسی منزجرکننده، واژه بیکن که به معنای نوعی گوشت خوک است، با حروف درشت بر روی دیوار مسجد نوشته شد. ساکنان مرکز روز جمعه صبح از این خرابکاری مطلع شدند.جان پائول استفانسون، از نمایندگان این منطقه نیز گفت:این حمله مخالف تمام عقاید و تفکرات ماست. نمایندگان در جلسه ای این موضوع را بررسی کرده و حمایت لازم را ارائه خواهند داد. ما چنین حملاتی را در منطقه تحمل نخواهیم کرد.گفتنی است پیش از این نیز مراکز اسلامی نیوکاسل شامل اقدامات اسلام هراسانه مشابهی بوده است و در اکتبر 2017 نیز دو مرد به جرم مالیدن گوشت خوک بر درب ورودی مسجدی در ناتنیگهام، در دادگاه متهم شناخته شدند.

 

الازهر خشونت علیه زنان را حرام اعلام کرد

الازهر در بیانیه‌ای، بر ضرورت حرام و مجرمانه دانستن خشونت جنسی علیه زنان منتشر کرده که می‌توان آن را نقطه عطفی در تلاش‌ برای توقف بدرفتاری علیه زنان به شمار آورد.الازهر که نفوذ زیادی بر مسلمانان مصر دارد و بیشتر امامان جماعت این کشور را تربیت می‌کند، این بار از فیسبوک و توئیتر استفاده کرده تا با شیوه‌ای تازه، خشونت علیه زنان را محکوم کند.در بیانیه‌‌ای که از سوی این نهاد عالی دینی منتشر شده آمده است: الازهر اعلام می‌کند که خشونت علیه زنان باید در هر شرایط و مکانی جرم انگاشته شود. مقصر دانست زنان به دلیل پوشش یا رفتارشان در وقوع خشونت جنسی، طرز فکر نادرستی است. خشونت جنسی به معنی حمله به حریم شخصی زنان و نیز شخصیت و آزادی آنان است. این پدیده همچنین باعث از بین رفتن احساس امنیت می‌شود.

 

نماز آخرین صف بندی های مردمی را درجه بندی کرد

حجت الاسلام حسن مرادی با بیان اینکه تنها ۴۲ درصد جوانان در کشور نماز می‌خوانند، گفت: بر اساس آمار ۲۴ درصد افراد مناسبتی نماز می‌خوانند و ۱۷ درصد گاهی نماز می‌خوانند و مابقی کاملا تارک نماز هستند.قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر اینکه باید با بررسی به روزترین شبهات قشر کودک و نوجوانان را به نماز دعوت کرد، گفت: مهمترین علت نماز نخواندن کودکان و نوجوانان در پژوهش‌ها تنبلی و سستی عنوان شده است.مظفر ابراز داشت: تحقیقات نشان می‌دهد برخی افراد ماه رمضان را به صورت کامل روزه می‌گیرند، اما نماز یومیه را نمی‌خوانند درحالی که ماه رمضان تمام می‌شود، اما نماز دائمی است.مظفر گفت: خانواده و آموزش و پرورش مهمترین محور‌های دعوت به نماز هستند و آموزش و پرورش باید به صورت جدی به مساله نماز بپردازد همچنین روحانیون موظفند به شبهات کودکان و نوجوانان پاسخ گویند.امام جمعه موقت شیراز افزود: ۶۸ درصد جوانان بین ۴ تا ۹ ساعت در فضای مجازی هستند که این موضوع باعث بی نمازی و پدید آمدن معضلی همچون طلاق شده است.مرادی راه حل جذب جوانان را به این فریضه دینی استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی دانست و ادامه داد: جوانان نماز نمی‌خوانند، چون از نماز لذت نمی‌برند و انگیزه و عشق خواندن آن را ندارند؛ همچنین لقمه حرام، موسیقی‌ها و فیلم‌های مبتذل، شب نشینی‌های طولانی و اختلاط زن و مرد از دیگر عوامل ترک نماز به شمار می‌رود.

 

اردوغان بزرگترین مسجد اروپا در آلمان را افتتاح کرد

رئیس جمهوری ترکیه در پایان سفر سه روزه خود به آلمان بزرگترین مسجد اروپا واقع در شهر کلن را افتتاح کرد. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در آخرین روز از سفر خود به آلمان طی مراسمی بزرگترین مسجد اروپا واقع در شهر کلن را افتتاح کرد.به نوشته این منبع خبری گرچه مقامات دو کشور در دیدار و گفتگوهای خود خواستار اصلاح مناسبات دوجانبه شدند، اما «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان معتقد است که اختلافات ریشه دار و عمیق میان برلین-آنکارا همچنان به قو خود باقی است. گفتنی است مسجد بزرگ مرکزی شهر کلن که عنوان بزرگترین مسجد اروپا را به خود اختصاص داده است پس از حدود 8 سال ساخت و ساز در سال  ۲۰۱۷ میلادی با برگزاری نمازجمعه گشایش یافت، اما تاکنون مرامی رسمی برای افتتاح آن انجام نشده بود.

 

سینمای ایران داغدار کارگردانی نجیب و بی‌حاشیه شد

گروه هنر ــ سازمان اوج در پیامی برای درگذشت یدالله صمدی نوشت: «سینمای ایران در غم کارگردانی نجیب و بی‌حاشیه داغدار شد.» در متن پیام مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» آمده است: «جامعه سینمایی کشور در روز‌های نخستین پاییز امسال، گرد غم دید و به سوگ کارگردان خوشنام و نجیبی نشست. کارگردان آرام و بی‌حاشیه‌ای که برای ما یادگار‌هایی ماندنی بر جا گذاشت و حاصل عمر هنری‌ش را نذر سردار محبوب خلبان، شهید والامقام عباس بابایی کرد تا جوانان این سرزمین چشم به قاب تلویزیون بدوزند و روایت قهرمان دلاوری را تماشا کنند که نگاهش، روش و منش‌ش و استواری و ثبات قدمش او را آسمانی کرد تا ما در گنجینه درخشان انقلاب اسلامی نام نامی عباس بابایی به شوق‌ناکیِ او برای پرواز به یاد بیاوریم و تصویرگر نجیب این اثر ماندگار را از یاد نبریم.ضایعه درگذشت این کارگردان بنام را به سینمای ایران زمین تسلیت گفته و از خداوند عزیز غفار مسئلت داریم تا روح مرحوم یدالله صمدی را با شهید بابایی محشور نماید.»

 

طرح «معلم تمام‌وقت» تصویب شد

معاون پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش از تصویب طرح «معلم تمام‌وقت» در ۲ شورای حقوق و دستمزد و توسعه مدیریت خبر داد. طبق این مصوب اگر یک فرهنگی ۶ ساعت بیش‌تر از ساعت موظفی تدریس کند، به فوق‌العاده ویژه‌اش ۲۵ درصد اضافه می شود.الهیار ترکمن افزود: این عدد اضافه‌شده به‌عنوان حقوق مستمر در 12 ماه سال پرداخت خواهد شد و تأخیرهای حق‌التدریس را نخواهد داشت و در پاداش پایان خدمت هم محاسبه خواهد شد.معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: این طرح کاملاً اختیاری است و در مناطقی اجرا می‌شود که آموزش‌ و پرورش به تدریس فرد نیاز داشته باشد و افرادی وارد طرح می‌شوند که حداقل 5 سال از خدمتشان باقی‌مانده باشد.الهیار ترکمن افزود: این طرح اکنون برای دوره متوسطه طراحی‌شده است و پس از کسب تجربه برای تمام دوره‌های تحصیلی اجرا خواهد شد.

 

«سکه» از سبد حوزه کتاب حذف شد

مرداد ماه امسال و در روزهایی که قیمت سکه و ارز در بازارهای مختلف دچار نوسانات شدیدی شده بود، خبر رسید که در آئین تجلیل از شایستگان تقدیر سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به نفرات شایسته تقدیر به جای سکه، وجه نقد اهدا شده است. این مسئله که آشکارا مغایر با آئین‌نامه این جایزه ملی است، شاید شروعی باشد برای تغییر رنگ و لعاب جوایز حوزه کتاب که البته مدیرعامل خانه کتاب هم آن را رد نمی‌کند. مدیرعامل خانه کتاب افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین شرایط خود موسسه خانه کتاب، در حال مذاکره و رایزنی با معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و همچنین دبیر علمی جایزه کتاب سال هستیم که نحوه برگزاری جایزه چگونه باشد و خود جایزه هم چه باشد و شاید در این جایزه و سایر جوایز پیش رو که خانه کتاب مجری آنهاست، این اتفاق بیفتد؛ با اینکه به احتمال زیاد این تغییر صورت خواهد گرفت و ما به سمت اعطای وجه نقد به برگزیدگان جوایز یادشده برویم، اما هنوز در این مورد به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.

 

۲ میلیون برگ سند روی میز اسناد مجلس قرار گرفت

رئیس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی از انتقال ۲ میلیون برگ سند از کمیسیون اصل ۹۰ که شامل عرایض و شکوائیه‌های مردمی است به مرکز اسناد مجلس خبر داد.علی ططری رئیس مرکز اسناد مجلس شورای گفت: از اردیبهشت ماه طی مذاکراتی که با دبیرخانه مجلس و کمیسوین اصل 90 داشتیم،‌ مطلع شدیم که بیش از 35 هزار پرونده که برخی از آن‌ها شامل چند هزار برگ سند است، در کمیسیون اصل 90 موجود است،‌ این پرونده‌ها مختومه و آماده انتقال به آرشیو مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی است.وی ادامه داد: بخش دیگری هم اسناد مربوط به حسابداری است. مجموعاً حدود 2 میلیون برگ سند است،‌ ما موفق شدیم که طی تابستان امسال این دو میلیون برگ سند را به مرکز اسناد منتقل کنیم. این شاید بیشترین آمار جابه‌جایی اسناد تاکنون باشد که با همکاری مدیریت فراهم‌آوری کتابخانه صورت گرفت. ما این اسناد را در مخازن خود جایگذاری کردیم تا در آینده سازماندهی اولیه روی آنها انجام شود.ططری تصریح کرد:‌ از ویژگی‌های این مجموعه این است که از ادوار نخست مجلس پرونده‌ها و اسنادی در بین این مجموعه به چشم می‌خورد که عمدتاً شامل نامه‌ها و پرونده‌هایی است که به کمیسیون اصل 90 مجلس ارجاع داده شده است. پیش از انقلاب شکوائیه‌ها و عرایض مردمی هم در کمیسیونی شبیه کمیسیون اصل 90 در ساختار پارلمانی ایران وجود داشت تحت عنوان کمیسیون عرایض.

 

رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد از ایران تقدیر کرد

رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد از خبرگزاری جمهوری اسلامی برای برگزاری نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد و ایران تقدیر کرد. ماریا دوتسنکو در آیین روز جهانی صلح از خبرگزاری جمهوری اسلامی برای برپایی نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری های سازمان ملل متحد و ایران در سراسر کشور تقدیر کرد.وی در ادامه پیام «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی قدس را قرائت کرد که این پیام حاکی است: «با اعلامیه جهانی حقوق بشر به عنوان راهنما باید دستاوردهای آرمان های توسعه پایدار را تضمین نماییم. اینجانب شما را به صحبت درباره برابری جنسیتی، جوامع فراگیر و اقدام در زمینه تغییرات اقلیمی تشویق می کنم و نقش خود در این زمینه را در مدرسه، محل کار و در خانه به اجرا در آورید هرگام به حساب می آید. اجازه دهید با هم برای ترویج و دفاع از حقوق بشر تمامی مردم به نام صلح پایدار برای همگان اقدام کنیم.»

 

«فرنگیس» با رهبر انقلاب دیدار کرد

فرنگیس حیدرپور (راوی کتاب فرنگیس) و مهناز فتاحی (نویسنده کتاب) با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. این دیدار پس از برگزاری مراسم هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت که در آن تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «فرنگیس» منتشر شد، انجام گرفت.کتاب «فرنگیس» شامل خاطرات فرنگیس حیدرپور متولد سال 1341 در روستای اوازین است. او در حمله نظامیان عراقی به روستای محل سکونتش با یک تبر از خود در برابر سربازان ارتش بعث عراق دفاع کرد.در سال 1359 پس از حمله عراق به روستای اوازین، مردم به دره های اطراف فرار می کنند. فرنگیس که در آن زمان 18 سال داشت شب هنگام همراه برادر و پدرش جهت تهیه غذا به روستا باز می گردند اما در طول راه پدر و برادر فرنگیس ضمن درگیری با عوامل عراقی شهید می شوند و فرنگیس در پی برخورد با دو سرباز عراقی بدون داشتن سلاح گرم، با تبر پدرش با سربازان درگیر شده، یکی را کشته و دیگری را با تمام تجهیزات جنگی اسیر می کند و به مقر فرماندهی ارتش ایران تحویل می دهد.

 

«باریک الله شیخ حسن» به ولی امر مسلمین رسید

مراسم شب خاطره که به مناسبت هفتهٔ دفاع مقدس، چهارشنبه چهارم مهرماه با حضور جمعی از رزمندگان و هنرمندان دوران دفاع مقدس در محضر امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در حسینیهٔ امام خمینی(ره) برگزار شد، با اهدای کتاب و تألیف‌های نویسندگان حوزه دفاع مقدس همراه بود.کتاب «باریک الله شیخ حسن» با محوریت خاطرات دفاع مقدس به قلم دکتر حسن‌یوسفیان محقق و پژوهشگر دینی، از جمله کتاب‌های اهدایی به رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.حسن یوسفیان از سال 1382 تحصیل در مقطع دکتری در رشته کلام را در دانشکده تربیت مدرس دانشگاه قم آغاز کرد و در سال 1388 از پایان‌نامه دکتری خود با عنوان «بررسی نظریه حقیقت دوگانه از دیدگاه ابن رشد و ابن رشدیان» دفاع کرد، کار تألیف و پژوهش را در سال 1375 با نگارش کتاب «پژوهشی در عصمت معصومان» آغاز کرد و این اثر اول، پس از چاپ در سال 1378 به‌عنوان کتاب سال حوزه و نیز کتاب سال دانشجویی کشور برگزیده شد.تألیفات دیگر یوسفیان نیز به لطف خداوند با توفیقاتی همراه بوده؛ چنان‌که کتاب «عقل و وحی» به‌عنوان پژوهش برگزیده کنگره دین‌پژوهان کشور در سال 81 و نیز کتاب سال حوزه در سال 84 انتخاب‌شده است و پژوهش «باورهای دینی و چالش‌های نو» نیز در سال 83، اثر برگزیدهٔ کنگرهٔ دین‌پژوهان شده است، هم‌اکنون وی به‌عنوان عضو هیئت‌علمی، به کار تألیف و تدریس در مؤسسه امام خمینی (ره) اشتغال دارد.

 

«الف‌ یا» تعطیل شد

بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، مجله ادبی خود را با نام «الف‌یا» که کمی بیش از دو سال از فعالیت آن و افتتاحش می‌گذشت را تعطیل کرد.این مجله اینترنتی در متنی که در همین زمینه منتشر کرده است، درباره این تعطیلی عنوان داشته است:  به انگیزه گشایشی تازه در فضای مجازی، این مجله ادبی در شکل سابق به کار خود پایان می‌دهد و به زودی حیاتی دوباره می‌یابد. نوید می‌دهیم در مراسم اختتامیه جایزه ادبی جلال در دوره یازدهم، جایگزین مجله ادبی الفیا معرفی خواهد شد. این جایگزین تازه متناسب است با حضور موثر بنیاد در فضای مجازی.وی افزود: ما با حفظ نشانی اینترنتی الف‌یا وارد این فعالیت تازه خواهیم شد ولی شکل کار ما و اتفاقی که با آن در فضای مجازی رخ خواهد داد متفاوت خواهد بود.امیری در پاسخ به انتقاداتی درباره خارج از دسترس شدن مطالب آرشیو این مجله نیز گفت: ما قطعا از مطالب فعلی و قبلی این نشریه استفاده خواهیم کرد و جایی با عنوان سایت قدیم و بایگانی برای دسترسی به آنها قرار خواهیم داد. منتهی آدرس نشریه با بخش وب سایت اتفاق تازه تنظیم خواهد شد. من این اطمینان را می‌دهم که مطالب قبلی سایت در این اتفاق تازه باز هم در دسترس خواهد بود.

 

بزرگترین دایناسور جهان شناسایی شد

دانشمندان موفق به شناسایی غول پیکرترین دایناسور جهان شده اند که از نظر ابعاد دو برابر فیل های غول پیکری است که هم اکنون در قاره آفریقا زندگی می کنند.دایناسور یادشده Ledumahadi mafube نام دارد و بزرگترین حیوان کره زمین در زمان زندگی خود در ۲۰۰ میلیون سال قبل بوده است. فسیل های باقی مانده از این دایناسور تا سال های اخیر به درستی شناسایی نشده بودند و دسته بندی علمی آن نیز به تازگی صورت گرفته است.اولین بار تعدادی از استخوانهای Ledumahadi mafube حدود ۳۰ سال قبل کشف شدند و سپس در سال ۲۰۱۲ مقدار بیشتری از فسیل های آن در آفریقای جنوبی شناسایی شدند. بررسی ها نشان می دهد استخوان های مذکور مربوط به یک Ledumahadi mafube با ۱۴ سال سن بوده است.وزن دایناسور یادشده ۱۲ تن بوده و قامت آن به ۴ متر می رسیده است. بررسی فسیل های این جاندار غول پیکر نشان می دهد Ledumahadi mafube بر روی هر چهار پای خود راه می رفته و به گونه ای حرکت می کرده که فشار ناشی از وزنش بین هر چهار پا به شکل مناسبی تقسیم شود.به گفته دکتر بلر مک آفی از اساتید دانشگاه ویتواترزرند در آفریقای جنوبی هنوز باید مطالعات بیشتری برای باقی مانده های فسیل این دایناسور صورت بگیرد تا نحوه زیست، تغذیه و سکونت آن مشخص شود.

 

تاریخ ۲۰ میلیون ساله در اردبیل کشف شد

دو قطعه فسیل مربوط به گروه فیل‌سانان از دوره زمین شناسی میوسن در پروژه زیرسازی راه آهن میانه ـ اردبیل واقع در شهرستان کوثر کشف شد. مدیر کل حفاظت محیط زیست اردبیل گفت: فسیل‌های کشف شده شامل دو نمونه عاج فیل با طول یک متر و احتمالاً مربوط به گروه فیل سانان (ماستودون) و طبق بررسی های اولیه کارشناسی مربوط به دوره زمین شناسی میوسن با قدمت حدود بیست میلیون سال هستند.وی افزود: در محل سایت پروژه راه آهن میانه – اردبیل واقع در شهرستان کوثر در طی دو سال گذشته فسیل‌های دندان، استخوان فک و استخوان کف پای خانواده زرافه، اسب سانان، گاوسانان و فیل‌ها توسط آقای جعفرزاده کشف، استخراج و با تدوین مقالات علمی پژوهشی ثبت شده است.شهر گیوی مرکز شهرستان کوثر در جنوب غربی استان اردبیل و کیلومتر 80 شهر اردبیل قرار دارد.گفتنی است، میوسن یا مایوسن، به یک دوره زمین‌شناسی از دوره نئوژن است در فاصله 23٫03 تا 5٫333 میلیون سال گفته می‌شود. گیاهان و جانداران میوسن به نسبت نوین بودند. پستانداران و پرندگان تا آن هنگام به خوبی شکل گرفته بودند. نهنگها، خوک‌های دریایی، و کتانجکها در زمین پراکنده شده بودند. دوره میوسن از آن رو برای دانشمندان منبع کنجکاوی است که بالا آمدن رشته کوه‌های هیمالیا در این دوره شکل گرفت؛ پدیده‌ای که خود باعث ایجاد باران‌های موسمی در شبه‌جزیره هند شد و با یخ‌بندان‌های نیمکره شمالی ارتباط داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha