جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مهران رجبی

حوزه/ بازیگز سینما و تلویزیون گفت: در شرایطی که مشکلات اقتصادی بخش‌های مختلف جامعه را درگیر خود کرده، سیما راه رهایی از این مشکل را روی آوردن به اسپانسر یافته است، درصورتی‌که معتقدم این راهکار مقطعی بوده و هیچگاه منجر به اتفاقات ماندگار نشده است.

مهران رجبی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان اینکه افول تلویزیون غیر قابل کتمان است، اظهار کرد: امروز دیگر نمی‌توان فردی را پیدا کرد که وقتی از وی درباره صدا و سیما حرف زده می‌شود، لب به تحسین گشوده و این رسانه را شکوفا توصیف کند، البته افولی که بر سیما حاکم شده، تا حد زیادی به واسطه وضعیت اقتصادی حاکم بر این رسانه است، زیرا محدودیت‌های مالی سبب شده بسیاری از کارها یا نیمه کاره رها شوند، یا این‌که با تعجیل انتها رسند! این وضعیت نشان می‌دهد آینده خوبی در انتظار سیما نیست، مگر این‌که فکر و اندیشه جدی برای آن صورت گیرد.

وی افزود: در شرایطی که مشکلات اقتصادی بخش‌های مختلف جامعه را درگیر خود کرده، سیما راه رهایی از این مشکل را روی آوردن به اسپانسر یافته است، درصورتی‌که معتقدم این راهکار مقطعی بوده و هیچگاه منجر به اتفاقات ماندگار نشده است. در ضمن وقتی سخن از ورود اسپانسر به میان می‌‌آید، ناخودآگاه سفارش‌سازی نیز مطرح می‌شود. این اتفاق هم هیچگاه منجر به نتایج خوب نشده بود. برای مثال تبلیغ برنج یا مایع ظرفشویی در یک سریال تلویزیونی، از آن جمله کارهای نابخردانه است.

وجود برخی خط قرمز های سلیقه ای در صداوسیما

بازیگر فیلم سینمایی «زیر نور ماه» ادامه داد: دلیل دیگری که من از آن به عنوان دلیلی برای افت کیفیت تولیدات سیما می‌توانم نام برم، خط قرمزهایی است که به نادرستی در مسیر تولیدات نمایشی کشیده شده، برخی از این موانع نیز عمدتاً هیچ ربطی به اصول نظام و دین ندارد، بلکه تنها به صورت سلیقه‌ای به وجود آمده، والا اگر غیر از این بود، در یک دوره ما ممنوعیت یک فیلم و در زمانی دیگر، نمایش آن را شاهد نبودیم.

رجبی تاکید کرد: وضعیت موجود نیز از آنجا رقم خورده که ما هنوز به هنرمندان خود آنگونه که باید اعتماد نداریم، وگرنه به آنها فرصت می‌دادیم تا کارشان را به راحتی جلوی دوربین ببرند. این گفته را هم به این دلیل می‌گویم که هنرمندان ما به اسلام و انقلاب خود علاقمند هستند؛ برای همین هم کاری را تولید نمی‌کنند که به اصل موضوع خدشه‌ای وارد شود، البته ممکن است در برخی آثار اجتماعی، نقدهایی به وضعیت اقتصادی وارد شود، اما این مسئله در همه جای جهان وجود دارد و همه به طور آزادانه درباره فقر موجود در جامعه خود فیلم می‌سازد. نکته دیگر که باید به روی آن تاکید کنم، این است که توجه به موضوعات اجتماعی نشان می دهد هنرمند نسبت به دردهای جامعه دغدغه دارد، درصورتی‌که می‌توانست با ساخت کارهای حنثی به ویژه در حوزه طنز، به فکر پول اندوزی برای خود باشد.

وی در پاسخ به این سوال که در برنامه‌های دینی و مذهبی تلویزیون چه آسیبی رایج ترین معضل است، گفت: بارها این نکته بیان شده، اما متاسفانه هنوز هم در بسیاری از تولیدات دینی و انقلابی وجود دارد. آن نیز پرداختن به بدیهیاتی است که هیچ توجیهی برای آن نمی‌توان پیدا کرد. در کارهای مربوطه به اندازه‌ای رو، درباره موضوعات مورد نظر حرف زده می‌شود که نه تنها جذب مخاطب صورت نمی‌گیرد، بلکه در خیلی مواقع دچاری دوری مخاطب از مذمون مورد نظر هم می‌شود.

حجاب در کلام هم باید در تولیدات سیما  مد نظر قرار گیرد

رجبی متذکر شد: برای مثال به نوع پوشش در صدا و سیما اشاره می‌کنم، زیرا آن چیزی که در تلویزیون شاهدش هستیم، با آن چیزی که در دستورات دینی به روی آن تاکید شده، مغایرت دارد، زیرا حجاب تنها به چادر یا لباس پوشیده خلاصه نمی‌شود، بلکه حجاب در کلام هم بخش دیگری است که در تولیدات سیما باید مد نظر قرار گیرد، اما متاسفانه در تلویزیونی رفتار اعضای خانواده با یکدیگر به اندازه ای زشت و ناپسند است که برخی مواقع دیدن آن تصاویر برای بچه‌های کوچک، مناسب نیست.

بازیگر فیلم «دموکراسی تو روز روشن» گفت: ‌مسئله دیگری که می‌خواستم به آن اشاره کنم، موضوع خانه‌نشینی پیشکسوتان سینما و تلویزیون است، چون متاسفانه بزرگانی که هم اکنون باید مشغول به کار باشند در خانه نشسته‌اند و تجربه آنها بدون استفاده مانده است، بگذارید برای درک بهتر از فیلم «روز واقعه» نام برم. پس از چهار دهه که از پیروزی انقلاب می‌گذرد، هنوز وقتی از مردم یا مسئولان سوال می‌شود بهترین فیلم عاشورایی چیست، همه «روز واقعه» را مثال می‌زنند، درصورتیکه این اتفاق می‌توانست باز هم رخ دهد، اما ما چشم خود را به روی داشته‌های خود بسته و آنها را خانه نشین کرده‌ایم.

رجبی در پایان با تاکید بر اینکه غفلت از تلویزیون به نوعی راه باز کردن برای ماهواره است، گفت: متاسفم اما کم کاری ما در امر تولید، به نوعی فضا را برای شبکه های ماواره ای باز گذاشته تا کارهای سطحی و مخالف با ارزش ها و هنجار های حاکم بر جامعه دینی و ملی مان را به خورد مردم دهند، آثاری که تماما با فرهنگ ملی و دینی ما مغایرت دارد و به روی خانواده ها تاثیر منفی می گذارد. با این توضیح از مسئولان درخواست دارم توجه به فرهنگ را نیز ثانویه تصور نکنند و بدانند اهمیت به این حوزه می تواند آینده این سرزمین را رقم بزند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha