جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
يزدانشهر

حوزه/ ملاک و معیار اینکه بدانی عملت برای خدا بوده یا نه این است که اگر کاری را انجام دادی، منتظر تشکر دیگران هستی یا نه، اگر انتظار تشکر از دیگران را داشتی بدان عملت خالص نبوده و برای غیر خدا بوده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، نشست اخلاقی با موضوع "اخلاص در نیت " با سخنرانی حجت الاسلام علیرضا دادخواه، در مدرسه علمیه خواهران حضرت نرجس(س)‌یزدانشهر برگزار شد.

استاد حوزه، یکی از پل های صعود به سمت خداوند را اخلاص در نیت دانست و گفت: اگر می خواهیم سربازی ما خالص باشد،  باید خلوص در نیت داشته باشیم. خوشا به حال کسی که عمل آن خالص باشد و تمام کارهایش برای خداوند باشد، نكند تحصيل علم برای فخر فروشی باشد حب و بغض ما باید برای خداوند باشد، دوست داشتن اهل بیت(ع)‌برای خداوند باشد.

حجت الاسلام دادخواه افزود: روزی پیامبر اکرم(ص) از کودکی پرسید من را دوست داری یا خداوند را؟ کودک جواب داد:‌ تو را به خاطر خداوند دوست دارم، خوشا به حال کسی که همه کارهایش برای خدا باشد. با نیت خالص است که کارمان ارزش پیدا کند.

وی افزود: امام زمان(عج) از نیت های ما خبر دارد، نکند شیطان غلبه کند و نیت ما دچار ناخالصی گردد؛ روزي شیطان به خداوند گفت، ای خدا به عزتت قسم، همه بندگان تو را اغوا می کنم مگر بندگانی که به قله اخلاص رسیده اند و دست من به آنها نمی رسد.

استاد حوزه تصریح کرد: بعد از اینکه خود را اصلاح کنیم بهترین انگیزه برای طلبگی تبلیغ دین خداست و این تبلیغ به صورت چهره به چهره تاثیر گزار است.

وی ادامه داد: با دو بال علم و عمل می توان به خدا رسید. هر کس هجرتش به سوی دنیا باشد، به اندازه دنیا به او اجر داده می شود و کسی که به خاطر خدا و رسولش هجرت کند خداوند ثواب هجرت به سمت خدا و رسولش را نصیب او می کند.

حجت الاسلام دادخواه افزود: وقتی نیت گناه کنیم خداوند برای ما گناه نمی نویسد، اما اگر نیت عمل ثواب کنیم، خداوند پاداش این نیت را به ما می دهد. نیت مومن ارزشش بیشتر از عملش است و مردم در روز قیامت بر طبق نیاتشان محشور می شوند.

وی اظهار داشت: ملاک و معیار اینکه بدانی عملت برای خدا بوده یا نه این است که اگر کاری را انجام دادی، منتظر تشکر دیگران هستی یا نه، اگر انتظار تشکر از دیگران داشتی بدان عملت خالص نبوده و برای غیر خدا بوده است.

استاد حوزه ادامه داد: جبرئیل از جانب خداوند ندا داد، اخلاص سری از اسرار من است آن را در بین بندگانم در قلب کسی که دوستش دارم به امانت می گذارم. چرا برخی از شهدا اینقدر عزیز شدند چون در اوج اخلاص بودند. مقام معظم رهبری در مورد شهید محسن حججی فرمود: خدا این شهید شما را عزیز کرد و حجت و الگو برای مردم شد.

وی افزود: کسی که متواضع باشد، خداوند او را بالا می برد. در حدیثی از امام علی(ع) آمده است، من اخلص بلغ الآمال، کسی که اخلاص داشته باشد، به آرزوهایش می رسد؛ فاصله ما با خداوند زیاد است باید فاصله ها را کم کنیم، برای اینکار باید نیت هایمان را خالص کنیم، راهش مجاهدت و مبارزه با نفس است، از اول صبح با خود عهد کنیم که در طول روز تمام کارهایمان برای خدا باشد و در طول روز مراقب اعمال و رفتارمان باشیم و در پایان روز از خود حساب بکشیم و اگر ناخالصی در کارها داشتیم خود را جریمه کنیم آن هم یک جریمه مشروع، مثلا دو رکعت نماز بخوانیم...

حجت الاسلام  دادخواه ادامه داد: در دلهایمان محبت اهل بیت(ع) را داشته باشیم و خالصانه به آنها عشق بورزیم. وقتی که شب عاشورا امام حسین(ع) یاران خود را برای وداع جمع کرد، اصحاب به امام(ع) گفتند: اگر ما در راه شما کشته شویم و بدنهایمان تبدیل به خاکستر شود حاضریم این عمل هزاران بار تکرار شود چون ما برای دین خدا و محبت خدا آمده ایم.

وی تاکید کرد: امروز هجرت خیلی خوب است، گاهی هجرت جغرافیایی است گاهی عقیدتی و گاهی اخلاقی است، مرحبا به کسی که در راه خدا هجرت کند. امروز در این مسیر آمده ایم تا به دریا وصل شویم، امام حسین(ع) کشته شد برای نجات مردم غریق، چون او کشتی هدایت انسانهاست.

استاد حوزه در پایان افزود: امروز ما در این راه مقدس آمده ایم تا به دریا وصل شویم تا با نیت و عمل خالص در راه دین خدا، دینمان و امام زمان(عج)‌ را یاری کنیم و نام ما ناصر برای دین خدا ثبت گردد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha