شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شیخ محمد قاسم الهاشمی رئیس مجلس اسلامی زیدی یمن

حوزه/ شیخ محمد قاسم الهاشمی گفت: پیام امام حسین (ع) به ما در شرایط کنونی این است که متحد باشید و به سوی خدا روی بیاورید و در برابر کسانی که شما را به عذاب جهنم فرا و تفرقه فرا می‌خوانند مقاومت کنید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شیخ محمد قاسم الهاشمی رئیس مجلس اسلامی زیدی یمن در گفت‌وگو با سرویس بین الملل «حوزه» گفت: امام حسین علیه السلام مخصوص یک ملت و طایفه و مذهب نیست، زیرا ایشان الگوی تمام آزادگان جهان است و پیام ایشان بزرگ ترین پیام جهان است که آن را با خون خود و اهل بیت و کودکان و یارانش روایت کرد. پیام امام حسین(ع) در شرایط امروز برای ما این است که متحد باشید و همه به خدا روی بیاورید و در برابر کسانی که شمارا به عذاب جهنم و تفرقه فرا می‌خوانند مقاومت کنید، زیرا این دشمنان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا شما را از هم دور کنند و به بردگی خود بکشانند و اموال و ثروت های شما را ربوده و علیه شما به کار بگیرند.

پیام امام حسین(ع) برای ما مسلمانان این است که: سنت جهاد و شهادت را زنده کنید؛ چراکه دوری از این سنت موجب شده پادشاهان و حاکمانی نادان و پست بر شما حاکم شوند که به هیچ پیمان و ارزشی پایبند نیستند.

پیام امام حسین(ع) برای ما این است که در این شرایط جایی برای بی طرف ماندن و کناره گیری از مقاومت و جهاد باقی نمانده و چنین کسی در دنیا و آخرت نزد خداوند جایگاهی ندارد. به نظر ما یادآوری اتفاقاتی که در منزل‌های مختلف و کربلا بر امام حسین علیه السلام گذشت موجب شد یک فرهنگ جهادی بر اساس مقاومت در برابر ظالمان در طول تاریخ ایجاد شود.

متن گفت‌وگو به این شرح است:

 

به نظر شما مبارزه و قیام امام حسین(ع) در برابر ظالمان چه پیامی برای مسلمانان امروز دارد؟

در این روزهای محرم بیش از پیش از فداکاری و ایثار امام حسین علیه السلام و اهل بیت و اصحاب ایشان یاد می کنیم که چگونه جان و پیکر و همه دارایی خود را در راه اصلاح امت پیامبر(صلی الله علیه و آله) فدا کردند.

واقعیت است است که حسین علیه السلام تربیت شده خدای متعال و پیامبر(ص) بود تا روزی این ماموریت را به جا بیاورد و پیامبر اسلام (ص) نیز از جانب خداوند می‌دانست که در راه احیاء دین اسلام چه مصیبت هایی قرار است بر امام حسین (ع) وارد شود و شهید شود تا پیام جاودان خود را به تمام مصلحان و مدافعان حق و دشمنان باطل برساند و البته مخاطب این پیام تمام بشریت است و اختصاص به مسلمانان ندارد و خود امام حسین (ع) نیز مختص یک ملت و مذهب و نژاد و گروه معین نیست، بلکه ایشان الگوی تمام آزادگان جهان است و پیام ایشان بزرگ ترین پیام جهان است که آن را با خون خود و اهل بیت و کودکان و یارانش روایت کرد.

پیام فداکاری امام شهادت علیه السلام فقط پیامی ضد ظلم علیه مسلمانان نیست بلکه پیامی علیه ظلم به بشریت است که بر وجود رفع ظلم از بشریت و تمام موجودات تاکید دارد.

پیام شهادت امام حسین (ع) پیام عزت و کرامت و سربلندی است که خداوند و پیامبر و فطرت سلیم الهی همان را می خواهد.

پیام امام حسین (ع) پیام فداکاری و ایثار و جانفشانی و فدا کردن گرانبهاترین داشته های خویش در راه سعادت بشریت است.

پیام سید جوانان و شهدای بهشت پیامی است که باعث می‌شود خودِ ایثار هم در برابر عظمت کار امام حسین شرمند باشد؛ چراکه امام حسین(ع) تمام خانواده و فرزندان و یاران خود را در آن عرصه دشوار قربانی کرد.

پیام امام جهاد و شهادت برای ظالمان این است که شما جایی ندارید و هرچقدر که قدرت و تعداد و تجهیزات داشته باشید و گردنکش باشید همواره خون در برابر طغیان شما پیروز است.

پیام امام حسین (ع) به افراد ضعیفی که احساس می کنند توان مقاومت ندارند این است که شما در اشتباه هستید و ضعفی که بهانه شما برای ترک مقاومت شده همان چیزی است که می‌تواند منبع قدرت شما باشد به شرط آنکه آن را به فرصت تبدیل کنید و از ارزش ها و مبانی خود دفاع کنید.

پیام امام حسین (ع) برای پیروان ظالمان نیز همان توصیه هایی است که ایشان خطاب به افراد لشکر دشمنان خدا و پیامبر و دین بیان کردند که افرادی که از شما سوء استفاده می‌کنند در دنیا و آخرت سودی برای شما ندارند و بابت پیروی از آنها تا ابد در خواری و ذلت خواهید بود.

اینها پیام هایی است که علما از قیام امام حسین علیه السلام  فهمیده‌اند و بر اساس آن عمل کرده اند، اما افراد کوردل و کسانی که پرده بر چشم های آنها افتاده از درک آن عاجزند.

این پیام ها فراوان است و نمی توان آنها را به زمان و مکان خاصی محدود ساخت.

پیام امام حسین (ع) به ما در شرایط کنونی این است که متحد باشید و به سوی خدا روی بیاورید و در برابر کسانی که شما را به عذاب جهنم فرا و تفرقه فرا می‌خوانند مقاومت کنید، زیرا این دشمنان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا شما را از هم دور کنند و به بردگی خود بکشانند و اموال و ثروت های شما را ربوده و علیه شما به کار بگیرند.

پیام امام حسین(ع) برای ما مسلمانان این است که: سنت جهاد و شهادت را زنده کنید؛ چراکه دوری از این سنت موجب شده پادشاهان و حاکمانی نادان و پست بر شما حاکم شوند که به هیچ پیمان و ارزشی پایبند نیستند.

پیام امام حسین (ع) برای ما این است که در این شرایط جایی برای بی طرف ماندن و کناره گیری از مقاومت و جهاد باقی نمانده و چنین کسی در دنیا و آخرت نزد خداوند جایگاهی ندارد.

 

فلسفه و تاثیر مجالس عزاداری امام حسین (ع) بر شیعیان و جامعه شیعه چیست؟

یادآوری اتفاقاتی که در منزل های مختلف و کربلا بر امام حسین علیه السلام موجب شد یک فرهنگ جهادی بر اساس مقاومت در برابر ظالمان در طول تاریخ ایجاد شود و اهل بیت (ع) و پیروان آنها نیز بر اساس فهمی که از قرآن و سیره و جهاد امام حسین داشته اند نقش زیادی در تقویت و ترسیخ روحیه سرسپردگی به اهل بیت و تمسک به اسلام ناب محمدی داشته اند.

این در حالی است که برخی افراد هم هستند که یادآوری و ذکر مصیبت ها ی اهل بیت (ع) را نوعی دیوانگی و فاصله گرفتن از سیره گذشتگان می‌دانند، اما به نظر ما این یک جریان انحرافی و به دور از تعالیم آسمانی و بلکه دور از انسانیت است.

 

مصداق شمر در زمان ما کیست و اگر بخواهیم راه امام حسین(ع) را ادامه دهیم چه وظیفه‌ای داریم؟

همان طور که می دانیم شمر تنها کسی است که تمام ویژگی های فسق و فجور و سرکشی و انحراف را در خود جمع کرده و انسان این ویژگی ها و صفات حیوانی را در شمر و همراهان و فرماندهان ارتش او می‌بیند و من بعید می‌دانم این ویژگی‌ها در جای دیگری تکرار شود، اما با تامل در وقایع گذشته و تالیفات مورخان می‌بینیم چنین شخصیت هایی برخی فرماندهان و شخصیت ها و امرا نیز با صفاتی قبیح تر و پلیدتر از شمر و لشکر او پیدا شده اند و اتفاقات و مصیبت هایی که برای امام زید بن علی بن حسین اتفاق افتاد و شهادت و به صلیب کشیده شدن ایشان توسط دشمنان و سپس سوزاندن پیکر پاک ایشان و ریختن دادن خاکستر این پیکر شریف در رود فرات و مصیبت های دیگری که برای ظلم ستیزان تاریخ رخ داده همه اینها نشان دهنده امکان تکرار شخصیتی مانند شمر در تاریخ است.

امروز نیز شاهد نسخه های جدیدی از شمر و ابن زیاد و یزید و بسیاری از آن طاغوت ها هستیم و حتی افرادی پلیدتر و جنایتکارتر از آنها نیز پیدا شده اند که کینه بیشتری نسبت به پیروان پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) در نقاط مختلف جهان اسلام دارند و ادعای اسلام نیز دارند در حالی که آنها از اسلامی که پیامبر(ص) آورد و اسلام مورد نظر خدای متعال فاصله زیادی دارند.

 

ارزیابی شما از حمایت برخی دولت های غربی مانند انگلیس از جریان تشیع لندنی تفرقه افکن چیست؟ چه تفاوتی میان این جریان منحرف شیعی و تشیع واقعی وجود دارد؟

خدای متعال می فرماید  «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً  لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا» و از آنجا یهودیان و مشرکان در دولت های غربی جمع شده اند با اسلام و مسلمانان دشمنی می کنند و تمام امکانات و توان خود را برای ضرر رساندن به اسلام و دور ساختن مسلمانان از اسلام به کار می گیرند، زیرا اسلام منبع عزت و سربلندی مسلمانان است و می توانند با تکیه بر اسلام به خواسته های خود برسند.

این غربی ها در میان مسلمانان دشمنی ندارند مگر آنان که اسلام، مردم را به ارتباط با آنها فرا می خواند و پیامبر اکرم (ص) درباره آنها فرمود: اهل بیت من در میان شما همچون کشتی نوح هستند که هرکس بر آن سوار شود نجات می یابد و هرکس از آن جا بماند غرق می شود.

در روزگار ما نیز پیروان اهل بیت (ع) همان هایی هستند که اهل مقاومتند و امام خمینی رحمه الله نیز روح مقاومت را در آنها دمید و آنها را به جهاد و مبارزه با جبهه غرب و دشمنان اسلام دعوت کرد و از شیعیان خواست به راه حسین علیه السلام اقتدا کنند که مایه عزت و سربلندی و وحدت آنها است و این راه و روش بود که شیعیان و جبهه مقاومت را در ایران و عراق و سوریه و لبنان و یمن و نقاط دیگر جهان متحد ساخت.

در اینجا بود که غرب خنجر خود را علیه این جریان و جبهه تیز کرد، زیرا می دانست این جبهه برای آنها خطرناک است و می‌تواند توطئه منافقانه و ترویسم فکری آنها را نابود سازد و از این رو غربی ها ده ها شبکه و کانال برای خصومت و دشمنی با این جبهه ایجاد کردند و انواع تفکرات و اندیشه های انحرافی را علیه شیعه ترویج کردند، اما باز هم نتوانستند با استفاده از جریان های ضد شیعه ضربه ای به تشیع وارد کنند.

پس از آن بود که غربی ها به حیله جدیدی روی آوردند و تلاش کردند از داخل به شیعیان ضربه بزنند و از افرادی مانند یاسر الحبیب و امثال او استفاده کردند و منبرهای رسانه ای و انواع امکانات در اختیار آنها قرار دادند و خیال کردند با این حیله می توانند به اهداف خود برسند، اما ما به آنها می گوییم که حیله و نیرنگ شما نتیجه ای جز خسارت و زیان برایتان ندارد، زیرا ما همچنان در راه جهاد امام حسین (ع) قدم بر می داریم و هرچه داریم از حسین است و امتی که حسینی باشد هرگز راه را گم نمی‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha