پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مسجد جامع سرینگر در کشمیر پس از ۲۵۰ سال، مرمت و بازسازی می شود

حوزه/ مسجد جامع سرینگر که یک بنای مهم باستانی با معماری استثنایی در پایتخت جامو و کشمیر محسوب می شود، قرار است پس از ۲۵۰ سال و گذراندن سه آتش سوزی، مورد مرمت و بازسازی قرار بگیرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از tribuneindia، مناره های مسجد جامع سرینگر، مسجد تاریخی واقع در شهر مرکزی جامو و کشمیر بالاخره پس 250 سال مورد مرمت و بازسازی قرار می گیرد.

کار مرمت مناره ها و دیگر تعمیرات در این مسجد اعظم، که یک بنای بسیار مهم چه از نظر تاریخی و چه از نظر فرهنگ اسلامی برای مسلمانان جامو و کشمیر محسوب می شود، توسط انجمن اوقاف مسجد و تحت سرپرستی و نظارت کارشناسان مربوطه انجام می گیرد.

این مسجد توسط سلطان اسکندرشاه کشمیری شاه میری در سال 1394 پس از میلاد ساخته شده  و تنها مسجد اصلی و بزرگ در منطقه کشمیر می باشد. معماری این مسجد که با الگوی عربی- آسیای مرکزی ساخته شده، به خاطر داشتن یک صحن مرکزی استثنایی محسوب می شود.

این مسجد جامع که تاکنون سه مرتبه توسط آتش خساراتی به آن وارد شده، نخستین مرمت بزرگ آن توسط امپراطور اورنگ زیب انجام شده است.

میرواعظ عمرفاروق یکی از بانیان انجمن اوقاف مسجد جامع که امام جماعت این مسجد و یکی از رهبران شناخته شده حزب آزادی خواه حریت نیز می باشد در توییتر خود نوشت: علی رغم اینکه انجمن منابع محدودی دارد اما کار مرمت و بازسازی مسجد توسط آنها و با کمک کارشناسان انجام می شود تا مناره های مسجد حفظ شده و زیبایی اولیه آن ها بازگردد.

وی افزود: در هنگام تعمیر مناره ها، مراقبت شدیدی انجام می شود تا اصالت آن ها حفظ شود.

مسجد جامع که در منطقه نوهاتای سرینگر واقع شده ساختاری چوبی دارد که آن را در مقابل آتش سوزی بسیار آسیب پذیر ساخته و البته سه آتش سوزی متعدد خسارات جبران ناپذیری وارد ساخته اند. علی رغم عقب گردهای مسجد بنای اصلی مسجد تاکنون پابرجا مانده است و مسلمانان کشمیر امیدوارند این مسجد را به شکوه اولیه اش  برگردانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha