پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
درس اخلاق جامعه الزهرا

حوزه/ حجت‌الاسلام‌ لقمانی گفت: تا کنون ۲۰ عاملی که انسان را در حصن قرار می‌دهد تا به آرامش برسد، شناسایی شده که اولین رکن و عامل امنیت روانی و آرامش، خداباوری در زندگی است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام‌ احمد لقمانی امروز در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، با اشاره به بایسته‌های اخلاقی و رفتاری در سبک زندگی اسلامی به موضوع عوامل ایجاد آرامش روانی و امنیت درونی در خانواده و جامعه اشاره و عنوان کرد: یکی از نیازهای ضروری انسان در زندگی، امنیت روانی است.

وی با بیان اینکه حوزه آرامش به معنی تنظیم انتظارات با امکانات و مساوی با خوشبختی واقعی است، اظهار داشت: بسیاری از افراد با اشخاص و اشیا می‌خواهند آرامش و امنیت روانی پیدا کنند و هر چه می‌دوند به جایی نمی رسند، حال آنکه هرکس آرامش را در درون خود نیابد در بیرون هیچ گاه پیدا نمی‌کند.

حجت‌الاسلام‌ لقمانی یادآور شد: توجه به سخنان پایانی شخصیت‌های برجسته جهان از جمله مواردی است که جای دارد طلاب به این موضوع بپردازند؛ به عنوان مثال فرمایش امام علی علیه‌السلام، امام حسین علیه‌السلام و حتی شخصیت‌های منفی تاریخ می‌تواند برای ما قابل تأمل باشد.

وی بیان داشت: اگر تمام فلاسفه جهان جمع می‌شدند تا کوتاه‌ترین و بهترین جمله را بگویند، نمی‌توانستند جمله‌ پایانی حضرت امیرالمؤمنین را که فرمودند: «فزت و رب الکعبه» ارائه دهند.

کارشناس دینی برنامه سمت خدا در ادامه با بیان اینکه تنظیم انتظارات با امکانات در ایجاد امنیت روانی مؤثر است، تصریح کرد: اگر انتظارات با امکانات همخوانی داشته باشد، انسان در حصن قرار می‌گیرد و به آرامش می‌رسد.

حجت‌الاسلام‌ لقمانی گفت: امنیت روانی بدین معنا است که انسان در درون، آرامش داشته باشد؛ افراد دو گونه هستند، یا به واسطه یافته‌ها و داشته‌های درونی خود در درون، احساس امنیت می‌کنند و یا در بیرون به واسطه اشیا، مد، برند و غیره امنیت دارند.

وی افزود: کسانی که در درون احساس امنیت دارند، در حصن هستند و آنان که در بیرون، احساس امنیت می‌کنند، در سجن به سر می‌برند.

این پژوهشگر حوزه اضافه کرد: ما در حصن و یا در سجن هستیم، حصن دیوار بلندی دارد، قفل از درون زده شده و انسان احساس آرامش دارد، در حالیکه سجن، قفل از بیرون زده می‌شود، انسان احساس آرامش ندارد بلکه احساس شورش بیرونی دارد.

حجت‌الاسلام‌ لقمانی عنوان کرد: حصن مصونیت دارد و کسانی که در حصن هستند، مسرور هستند و شادی درونی دارند، اما در سجن، انسان دل مشغولی‌هایی دارد و با کوچکترین تلاطم به هم می‌ریزد.

وی با تصریح بر اینکه کسانی که در درون احساس آرامش نمی‌کنند، هیچ گاه احساس آرامش نخواهند کرد، گفت: تمام انبیا و اولیای الهی آمدند تا ما را در حصن قرار دهند.

حجت‌الاسلام‌ لقمانی به عواملی که ما را در حصن قرار می‌دهد، اشاره کرد و افزود: تا کنون ۲۰ عاملی که انسان را در حصن قرار می‌دهد تا به آرامش برسد، شناسایی شده که اولین رکن و عامل امنیت روانی و آرامش، خداباوری در زندگی است.

وی افزود: باور انسان، یاور انسان است و هر مقدار یاورهای حقیقی در زندگی بیشتر باشد، آرامش انسان بیشتر است؛ همانطور که در قرآن کریم می‌خوانیم: «اِنَّ اللهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَالَّذینَ هُم مُحسِنون» و همچنین «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ».

این پژوهشگر حوزه با اشاره به «کلمه لا اله الا الله حصنی»، تصریح کرد: توحید و خداباوری، حصن و قلعه است و انسان را به آرامش می‌رساند، وقتی انسان در مسیر زندگی خداباور و خدایاور شد، صفر تا صد کار خود را انجام نمی دهد، بلکه توکل و تفویض را در زندگی پیاده می‌کند.

حجت‌الاسلام‌ لقمانی در ادامه بیان داشت: خبرنگار از انسان فرهیخته‌ای سؤال کرد بزرگترین آرزوی فروخورده شما چیست؟ ایشان جواب داد که صادقانه بگویم تا کنون آرزوی فروخورده نداشتم، با خودم صادق بودم، به مقدارِ امکانات از خودم انتظار داشتم.

وی افزود: وقتی ما با خودمان صادق باشیم، زیاد پرسه نمی‌زنیم که دیده و شنیده شویم، ما باید خودمان و فرزندانمان به این نکته پی ببریم که به میزان امکانات و سعه‌ای که داریم، از خود انتظار داشته باشیم، اگر بخواهیم زودتر پرواز کنیم، بال و پرمان شکسته می‌شود.

استاد و پژوهشگر حوزه با بیان اینکه همه ما یا اضطراب داریم، یا افسرده ایم و یا آرامش داریم، گفت: کسی که در امروز زندگی در گذشته سیر می‌کند، افسرده است؛ کسی که در امروز زندگی در آینده سیر می‌کند، مضطرب است و کسی که در امروز زندگی در امروز زندگی سیر می‌کند، در آرامش قرار دارد.

حجت‌الاسلام‌ لقمانی با اشاره به فرموده حضرت امام خمینی(ره) که «عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید»، تصریح کرد: این همان آرامشی است که حضرت امام(ره) در زندگی به آن رسیدند.

وی با بیان اینکه دنیا پر از کودکان کهنسال است، یادآور شد: امروز بسیاری افراد با افزایش و یا کاهش قیمت دلار و سکه تپش قلب می‌گیرند، حال آنکه در مشکلات زندگی با خدا بودن بهتر از ناخدا بودن است.

کارشناس مذهبی برنامه سمت خدا اظهار داشت: فردی نزد پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم سؤال کرد: «روز قیامت حساب انسان‌ها با کیست؟»؛ حضرت فرمودند «با خدا»؛ فرد خندید، پیامبر فرمودند: «چرا می‌خندی؟» فرد گفت: «الکریم اذا قدر عفا؛ انسان کریم وقتی قدرت پیدا می‌کند، عفو می‌کند و می‌بخشد»؛ پیامبر فرمودند: «این عرب بدوی فهیم رفت»؛ این خداباوری است.

حجت‌الاسلام‌ لقمانی به روایت دیگری از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم اشاره کرد که به امام علی علیه‌السلام فرمودند: «یا علی! زندگی افراد قوام نمی گیرد مگر تقوایی که انسان را از گناه بازدارد، علی جان دومین عامل که زندگی او قوام می‌گیرد اخلاقی است که با مردم بسازد، سوم سعه صدر و تحمل است که زندگی با اینها قوام می‌گیرد».

وی اضافه کرد: امام صادق علیه‌السلام سه ویژگی و امام رضا علیه‌السلام یک ویژگی راجع به خوش اخلاقی فرمودند، از جمله روی گشاده و باز، کلام نرم داشتن، قلب رحیم و دلسوز بودن و سخاوت.

یاد و خاطره شهیده سیاری در آستانه سالروز شهادت این بانوی طلبه

گفتنی است؛ در ابتدای این جلسه، یاد و خاطره شهیده فهیمه سیاری که ۲۴ ماه محرم، سالروز شهادت این بانوی طلبه شهیده است، گرامی داشته شد.

طلبه شهیده فهیمه سیاری، متولد سال ۱۳۳۹ در تهران بود که در سال‌های ۵۶ و ۵۷ که کشور در تب‌وتاب انقلاب بود، جذب پایگاه مسجد حضرت ولی‌عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف زنجان گردید و در آن‌جا توسط بزرگانی چون آیت‌الله مشکینی و آقای رضوانی از وجود حوزه علمیه خواهران در قم آگاه و برای تحصیل علوم دینی عازم قم شد.

او دو سال در مکتب توحید و در مدرسه علمیه شهید قدوسی(ره) به تحصیل پرداخت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی جهت تبلیغ معارف دین و آگاهی بخشی به فرزندان ایران عازم کردستان شد.

شهیده سیاری سیاری به همراه سه بانوی دیگر که قصد سفر به شهر سقز را داشتند موقع عبور از منطقه دیواندره در تاریخ ۱۲ آذر ماشین حامل آنان مورد حمله قرار گرفت و به درجه شهادت نائل آمد.

 

 

۳۱۳/۳۲

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha