جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/انتخاب آیت الله حسینی بوشهری برای سکانداری شورای عالی حوزه در شرایط فعلی، نقطه عطفی در تاریخ این شورا است.

اشاره/ هفته گذشته اعضای شورای عالی حوزه های علمیه ،آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری را به عنوان دبیر این شورا انتخاب نمودند، شورایی متشکل از شماری از مدرّسان و بزرگان حوزه علمیه قم که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان در بخش‌های مختلف آموزشی، اخلاقی، تبلیغی و اجتماعی حوزه علمیه قم و سایر حوزه‌های وابسته به آن را به عهده دارد، نامزدهای عضویت در این شورا، که دست کم باید هفت نفر باشند، از سوی جامعه مدرسین به رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید معرفی می‌شوند و پس از تایید، به عضویت شورا در می‌آیند.

شورای عالی حوزه در واقع مهم ترین نهاد تصمیم گیر و تصمیم ساز برای اداره حوزه های علمیه می باشد و انتخاب آیت الله حسینی بوشهری برای سکانداری شورای عالی حوزه در شرایط فعلی، نقطه عطفی در تاریخ این شورا است.

امید می رود حضور آیت الله حسینی بوشهری در راس شورای عالی حوزه که علاوه برعضویت طولانی مدت درآن ، چهارده سال مدیریت حوزه های علمیه را بر عهده داشته و با توجه به شناخت وی از ارکان مدیریتی حوزه و نیز آشنایی با دیدگاه های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و توجه به سیره سلف  حوزه با در نظر گرفتن شرایط زمان و مکان ، تصویب طرح ها و برنامه هایی که از طرف مدیریت حوزه ونیز کارشناسان آن شورای فخیم  جهت تحقق  آرمانهای بزرگان  دین و فضلای جوان تدوین شده است ، سرعت بیشتری یابد و در آینده نزدیک شاهد شتاب بیش از گذشته  تحول در حوزه باشیم .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش ضمن تبریک این انتخاب شایسته، برش هایی از دیدگاه های تربیتی و نیز نگاه آیت الله حسینی بوشهری به مقوله همکاری حوزه و آموزش و پرورش را منتشر می‌کند .

 

*سند تحول نقطه کلیدی همکاریها

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقطه کلیدی همکاری بين حوزه و آموزش و پرورش است  و حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش بايد انتظارات رهبري برای تحول در آموزش و پرورش  را برآورده سازند.

 

*توسعه نيروي انساني از الزامات تحول در اموزش و پرورش

تحول در آموزش و پرورش نيازمند الزاماتي است ،يكي از این الزامات ، توسعه نيروي انساني است و بايد اين نكته را در نظر داشت كه اگر آموزش و پرورش اصلاح شود، جامعه نيز اصلاح مي‌شود چون آموزش و پرورش کانون اصلی ساختن و پرورش دادن انسانهاست.

حوزه‌علمیه بخشی از رسالت نبوی و آموزش و پرورش شاخه دیگری از این رسالت عظیم را به عهده دارد، امروز معلمی از معدود شغل‌هایی است که وظیفه آموزش،  و توسعهتعلیم و تربیت دینی  را به عهده دارد.

 

*جای خالی تربیت دینی

هرچند تا کنون بیشتر به سمت مفاهیم و اصطلاحات دینی پیش رفته‌ایم ، اما نباید فراموش کرد مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها روی آموزش مفاهیم است ،حتی در حوزه دین، جای تربیت دینی آنگونه که می‌خواهیم خالی است.

 

*الزامات سندتحول بنيادين

باید اذعان نمود ،سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بی‌بدیل است ونقش حوزه‌های علمیه در این زمینه باید  به درستی بررسی شود ،ساختار و تشکیلات مناسب، نیروی انسانی اجرایی و داشتن محتوا از الزامات سند بنيادين تحول است ، لذا  قبل از بخشی‌نگری و پرداختن موردی به این موضوع ،باید تمام جنبه‌های مختلف این امر تا دوردست‌ها دیده شود و بعد با تشکیل اتاق فکری بازدهی هر سال به صورت مشخص ارزیابی شود.

ارائه طرحی جامع در زمینه روحانيون عرصه تبليغ  در آموزش و پرورش  باید در راس تصمیم گیر های کلان حوزه باشد و با تعیین ساز و کارهای مناسب در تعامل با آموزش و پرورش، زمینه حضور موثر و کاربردی حوزویان در برنامه‌ریزیهای ستادی و نیز در بدنه آموزش و پرورش فراهم گردد که در این خصوص  برگزاری دوره‌های آموزشی و تعیین محتوای دروس وارد شده  و دهها عرصه دیگر،  جهت تحقق سند تحول بنیادین ،رسالت حوزه در قبال این وزارتخانه را سنگین تر می کند .

 

*نقش حوزه در کمک به تالیف کتب درسی

حوزه می تواند کمک کار خوبی برای آموزش و پرورش در زمینه تالیف کتب درسی باشد ، اقدامات خوب آموزش و پرورش در خصوص تغییر کتب درسی قابل تقدیر است ، اما  در زمینه کتاب های تعلیمات دینی باید به نکات جدی تری توجه داشت.

دانش آموزان ما پس از فراغت از تحصیل  باید دوره ای فشرده از معارف اعتقادی را آموخته باشند، پیچیده بودن مباحث تعلیمات دینی در مدارس، به دلیل عدم کشش لازم موجب می شود  جاذبه لازم میان دانش‌ آموز و کتاب وجود نداشتهبا شد ، آنچه موجب ماندگاری مطالب در اذهان کودکان و نوجوانان می شود، استفاده از هنر نگارش خوب و طراحی مناسب کتاب های درسی است.

از طرفی چنانچه معلمان دانش لازم را نداشته باشند، نمی ‌توانند مطالب کتاب ها را به خوبی به دانش‌ آموزان انتقال دهند ،بر این  اساس نه تنها مطالب موجود بلکه باید شبهات پیرامونی آنها را هم با نگاهی ژرف و ظریف مورد توجه قرار دارد و به بیان دیگر، به جای اینکه تکثیر شبهه شود، پاسخ چندین شبهه را داد.

 یکی دیگر از نکات مهم در این زمینه، ساعت تدریس تعلیمات دینی است و نباید این امر در ساعت هایی صورت بگیرد که دانش آموزان و معلمان از سایر دروس خسته شده اند.

 

تعالی نظام اسلامی در گروارتقا آموزش و پرورش است

امروزه آموزش و پرورش در زمینه توسعه قرآن آموزی می ‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد که این کار هم از طریق تقویت دارالقرآن ها و آموزش کتاب وحی به دانش آموزان صورت می گیرد، باید مطمئن باشیم دانش ‌آموزان در پایان مقطع ابتدایی به میزان لازم با قرآن آشنا شده اند ، البته توجه به اخلاق و رفتار دانش آموزان هم اهمیت بسزایی دارد، زیرا در حال حاضر فقط پرداختن به آموزش قرآن با توجه به فضای جامعه کافی نبوده و باید دوره های اخلاق نظری و رفتاری را هم مد نظر داشت.

تعالی نظام اسلامی در گرو تعالی آموزش و پرورش است ،لازم است با کمک حوزویان، کمیته هایی تشکیل داد و متناسب با نیازهایی که کشور و جامعه ما دارد، علوم انسانی را مورد توجه قرار داد و کتاب هایی در این زمینه تدوین کرد.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha