پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی در اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم گفتند: بدانید، حوزه، دشمنانی در داخل و خارج دارد و ما حوزویان باید سعی کنیم این حوزه را حفظ کنیم؛ دشمن می خواهد نقش حوزه را کم رنگ کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در بیستمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در سالن همایش پیامبر اعظم(ص) مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان این که سخنرانی در این جلسه سخن با همه حوزه های علمیه است  به حدیثی  در اهمیت مقام عالم در نزد خداوند اشاره کردند و اظهارداشتند: در حدیثی رسول گرامی اسلام(ص) به اصحابش این چنین فرمودند: از همه بخشنده تر خداوند است و سپس فرمود ند: در میان فرزندان آدم(ع)، من از همه بخشنده تر هستم و بعد از آن بخشنده تر کسی است که علم و دانشی را یاد بگیرد و آن را منتشر نماید.

دسته بندی مطالب مقام معظم رهبری

این مرجع تقلید گفتند: استاد موفق کسی است که اقداماتی چون مطالعه دقیق قبل از تدریس و دسته بندی مطالب را انجام دهد؛ مقام معظم رهبری نیز همیشه بحث های خود را به صورت دسته بندی شده و روی کاغذ می آورند.

اساتید نباید از اشکالات مکرر عصبانی شوند

ایشان با بیان این که بیان چکیده درس و بحث ها نیز می تواند مفید باشد، گفتند: اساتید باید اشکالات را به خوبی بشنوند و پاسخ دهند؛ نباید از اشکالات مکرر عصبانی شوند که در این صورت ارزش کار آنها از دست خواهد رفت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه اساتید باید از مفاهیم روشن و ساده استفاده نمایند، افزودند: اگر بعد از درس، فرصتی بود؛ باید به شاگرد ها اجازه داده شود تا سوالات خود را مطرح کنند و علاوه بر آن به شاگردان فرصت مباحثه داده شود.

شاگردان را به تدریس تشویق نمایید

معظم له ابراز داشتند: تدریس قدرت تفهیم می آورد و لذا شاگردان را به تدریس تشویق نمایید، همچنین برگزاری مسابقه میان شاگردان در نوشتن و مباحثه و رفتن به سراغ مسائل روز از اقداماتی است که اساتید باید توجه داشته باشند.

این مرجع تقلید با بیان  اینکه اساتید باید الگوی اخلاقی برای شاگردان باشند گفتند: در درس ها واقعا قصد قربت داشته باشید و ببیند می توانید این درس را بدهید که اگر نمی توانید، وقت افراد را هدر ندهید.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم  ادامه دادند: بدانید، حوزه دشمنانی در داخل و خارج دارد و ما حوزویان باید سعی کنیم این حوزه را حفظ نمائیم؛ دشمن می خواهد نقش حوزه را کم رنگ کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز کردند: دروس آزاد تأثیری دارد که دروس محدود مدارس آن تأثیر را ندارد و در دروس آزاد، طلاب به سراغ بهترین ها می روند؛ البته دروس در مدارس هم باید باشد؛ اما اصل بر دروس آزاد باشد.

ایشان عنوان کردند: حوزه را مرکز تدریس پایه های اول نکنیم و حوزه باید سطوح بالا و دانشگاه عالی اسلام باشد و خوب است؛ تدابیری اتخاذ شود تا  طلاب دروس ابتدایی را در شهرستان ها تحصیل نمایند و بعد به حوزه قم منتقل شوند.

حوزه های شهرستان ها نیز باید تقویت شوند

این مرجع تقلید با بیان  اینکه حوزه های شهرستان ها نیز باید تقویت شوند، افزودند:  یکی از راه های تقویت حوزه های شهرستان ها این است که اساتید به آن مناطق بروند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان گفتند: کمک های مالی به شاگردان دو صورت است یکی آن هایی که مشکل دارند، کمک شود و یکی هم به صورت جایزه، تشویق و کمک شوند؛ اما اینکه به همه کمک شود آن تأثیر گذاری را که باید داشته باشد ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha