پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
هجرت به پاریس

حوزه/ هجرت امام خمینی(ره) به فرانسه عملاً به نفع انقلاب تمام شد و موجب جهانی شدن پیام انقلاب گشت و هم‌چنان که هجرت مسلمانان، منشأ تاریخ اسلام و تحول و رشد و تعالی شد، هجرت امام راحل(ره) نیز آغاز تحولات جدیدی در نهضت مردم و به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، سيزدهم مهر سالروز هجرت امام خمينی از نجف اشرف به پاريس است، هجرتی تاريخی كه بعد از آن فصلی ديگر در نهضت امام خمينی و انقلاب اسلامی گشوده شد.

در تاریخ مبارزات ملت ایران به رهبری امام خمینی (ره ) نقاط عطفی وجود دارد که هر یک در تعیین مسیر انقلاب تعیین کننده بوده است.

رویدادهایی که در نگاه اول اگرچه رویدادی نگران کننده در مسیر مبارزات انقلابی ملت ایران محسوب می‌شد، اما گذشت زمان و وقایع بعدی نشان داد که دست هدایت الهی مجموعه رویدادها را به نحوی همسو ساخته است که اتفاقا چنین واقعه‌ای ابعاد فزاینده و تقویت کننده‌ای در جهت پیروزی ملت ایران داشته است.

هجرت امام خمینی(ره) به پاریس در سال 1357 از جمله این رویدادهاست، حضور امام در نجف از سال 43 تا سال 57 یعنی به مدت 14 سال ایشان را در میان مراجع شیعه نامدار ساخت و ارتباطات ایشان با جریان انقلاب به دلیل اختلافاتی که میان دو دولت وقت ایران و عراق وجود داشت امکان‌پذیر کرد.

سفر امام به فرانسه که انتخاب چندم امام بود، عملا به نفع انقلاب تمام شد و موجب جهانی شدن پیام انقلاب گشت.

اوج گیری پیام انقلاب که به موازات فراگیرتر شدن تظاهرات ملت ایران در شهرها و مناطق مختلف کشور صورت می‌گرفت در سیاست‌های دولت وقت فرانسه به ریاست ژیسکار دستن که در کنفرانس گوادلوپ مقامات غربی را از پایان عمر سیاسی پهلوی و بی‌فایده بودن حمایت ها از وی خبر داد؛ بی‌تاثیر نبود و نوشتار حاضر به ابعاد و‌ آثار هجرت امام به پاریس می‌پردازد.

هدف امام خمینی از پایه گذاری انقلاب، صدور تفکر اسلامی بود

حجت الاسلام سنجری، امام جمعه سربیشه در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، امام خمینی را معمار بزرگ انقلاب دانست و اظهار کرد: معمار بزرگ و سکان دار این کشتی، امام خمینی(ره) با مجاهدت های خستگی ناپذیر، آن را از میان امواج سهمگین حوادث و توطئه ها به ساحل پیروزی هدایت کرد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) جهت دفاع و پاسداری از این شجره طیبه، با اتخاذ سیاست های راهبردی مبتنی بر اسلام ناب و سیره پیامبر اعظم(ص) و ائمه معصومین علیهم السلام، توانست ضمن بیمه کردن انقلاب، دشمنان انقلاب اسلامی، شیطان بزرگ را نیز به چالش بکشد و تا آنجا پیش رود که استکبار جهانی علیرغم قدرت های مادی و پشتوانه حمایتی کشورهای دیگر به عجز بیافتد و از مواضع خود عقب نشینی کند.

امام جمعه سربیشه با بیان اینکه قیام مردم ایران برای اسلام و قرآن بود، تصریح کرد: مردم انقلاب کردند که جای رژیم پهلوی، حکومتی سرکار بیاید که ماهیت آن انقلاب اسلامی و دینی باشد.

حجت الاسلام سنجری در خصوص هدف امام خمینی از پایه گذاری انقلاب، خاطرنشان کرد: اصلی ترین هدف امام راحل از صدور انقلاب اسلامی فقط ایجاد یک تفکر اسلامی بود تا زمینه ای برای بیداری اسلامی در سایر کشور ها را نیز فراهم کند.

وی افزود: امام خمینی (ره) می خواست که تمام ملت های مسلمان خودباور بشوند و هر ملتی که بعد از انقلاب، امام خمینی (ره ) خود را دریافت، توانست با الگو گرفتن از انقلاب اسلامی زمینه ای برای ایجاد یک حکومت اسلامی را فراهم کند.

امام جمعه سربیشه یادآور شد : 4 دهه عظمت و بزرگی انقلاب درواقع بر اساس 4 ارزش پایدار رقم خورده است که یکی از این ارزش ها باور و اعتقاد مردم، حضور مردم در صحنه و همچنین ولایت فقیه است.

 

هجرت به پاریس؛ فصلي ديگر در نهضت امام خميني رقم زد

حجت الاسلام محمدرضا محمددوست نیز در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، اظهار داشت: سالروز هجرت امام خميني از نجف اشرف به پاريس هجرتي تاريخي است كه بعد از آن فصلي ديگر در نهضت امام خميني و انقلاب اسلامي گشوده شد.

وی افزود: هم‌چنان که هجرت مسلمانان، منشأ تاریخ اسلام و تحول و رشد و تعالی شد، هجرت امام راحل(ره) نیز آغاز تحولات جدیدی در نهضت مردم و به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی بود.

این کارشناس حوزوی، حرکت امام راحل به پاریس را هجرت الهی دانست و تصریح کرد: انقلاب اسلامی براساس مشیت الهی یک حلقه‌های حرکتی داشت که باید به هم پیوند می‌خورد تا انقلاب به ثمر می‌رسید لذا این هجرت اتفاق افتاد که برکات زیادی نیز داشت.

حجت الاسلام محمددوست خاطرنشان کرد: حضرت امام(ره) احساس تکلیف و وظیفه کرد که باید اسلام و دین را یاوری و به مردم کمک کند و بندگان خدا را نجات دهد.

وی افزود: بنیانگذار انقلاب اسلامی با تدبیر، مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح توانست علیرغم تلاش دشمنان و مزدوران استکبار در داخل به کشور بازگشته و انقلاب را هدایت کند.

این استاد حوزه، امام راحل را از بندگان مخلص خدا دانست و تاکید کرد: امام اعتقاد راسخی به خدمت کردن به آحاد مردم داشت و خصوصیات بارز ایشان بود که تمامی توطئه های دشمن نقش بر آب می شد.

هجرت امام خمینی به پاریس رمز پنهان پیروزی انقلاب است

حجت الاسلام محمدرضا بابایی امام جمعه فردوس هم در گفت وگو با خبرنگار حوزه در بیرجند، با اشاره به سالروز هجرت تاریخی امام به پاریس گفت: هجرت امام خميني(ره) خط مشي انقلاب اسلامي ايران را به جهان اعلام كرد.

وی ادامه داد: سيزدهم مهر سال 57 مصادف با هجرت امام خميني (ره) از عراق به پاريس است كه به كانون خبر رساني انقلاب مردم ايران به جهان مبدل شد.

امام جمعه فردوس هجرت امام خمینی(ره) به پاریس را رمز پنهان پیروزی انقلاب دانست و تصریح کرد: به بركت همين هجرت بود كه تمام اهداف انقلاب توسط امام(ره) جهان اعلام شد و حكومت براساس ادبيات ولايت فقيه كه مبتني بر مسائل جديد بود شكل گرفت.

حجت الاسلام بابایی یادآور شد: اكنون پس از گذشت چهار دهه از عمر پر بركت انقلاب همه جهان متوجه شده اند كه ادبيات سياسي براساس ولايت فقيه چه حكومت بزرگي است و چه عظمتي براي جهان اسلام به همراه داشته است.

سخن پایانی

هجرت امام خمینی به نوفل لوشاتو که با اعمال فشار رژیم پهلوی بر رژیم بعثی در سال 57 صورت گرفت، بر خلاف تصور دولت وقت پهلوی، روند پیروزی انقلاب را شتابان کرد.

بر اثر این رویداد، نهضت انقلاب ایران جهانی شد و ارتباط امام با ایران، برخلاف تصور رژیم، به آسان‌ترین روش ممکن، عملی گردید.

از آن پس بود که امواج انقلاب در درون ایران نیز غیرقابل مهار گردید و امام ‌خمینی موفق شد کاری را که در طول ۱۴ ‌سال زمینه انجام آن فراهم نشده بود، در مدت چهار ماه انجام دهد و رژیم پهلوی با سرعتی غیرقابل باور و پیش‌بینی، سقوط کند.

وقتی از امام(ره) درباره شکل حکومت آینده ایران پرسیده می‌شود می‌فرمایند "جمهوری به همان معنایی که همه جا جمهوری است لکن این جمهوری بر یک قانون اساسی متکی است که قانون اسلام باشد. اینکه ما جمهوری اسلامی می گوییم برای این است که هنوز شرایط منتخب و هم احکامی که در ایران جاری می‌شود اینها بر اسلام متکی است لکن انتخاب با ملت است.

امروز نهال انقلاب اسلامی با دست امام خمینی پایه گذاری شد و توسط شهیدان آبیاری گشت و اکنون به دست مقام معظم رهبری سپرده شده است که پس از گذشت 4 دهه از پیروزی انقلاب این نهال دارد تبدیل به یک درختی تنومند و مقتدر در جهان اسلام و دنیا می شود.

گزارش: مسعود نوفرستی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha