پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آموزش قرآن به کودکان

حوزه/ مسئول واحد قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: با استناد به تجربه های عملی کودک در زمینه کسب مهارتهای زبانی و تجربه های آموزش قرآن پیش از آموزش رسمی در تاریخ گذشته کشورمان و تجربه برخی از نهادهای مردمی در دههای اخیر امکان آموزش قرآن در کودکی را مورد تاکید قرار دارد.

حجت الاسلام حسین کریمی مقدم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: در منابع تربیتی اسلامی؛ آموزش و تعلیم قرآن به کودکان، بعنوان یکی از وظایف مسلم پدران معرفی شده است.

مسئول واحد قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: اهمیت آموزش قرآن و نماز در دین اسلام به حدی است که حضرت علی (ع) در این باره می فرمایند: « حق الولد علی والده ان یحسِّنَ اِسمَهُ وَ یحسِّنَ اَدَبَهُ یعلمه القران/ از جمله حقوقی که فرزند بر پدر خود دارد این است که نام نیکو برایش انتخاب کند ، خوب تربیتش کند و به او کتاب خدا را بیاموزد ».

این کارشناس امور قرآنی تاکید کرد: ائمه معصومین (ع) پدران و مادران را برای آموزش قرآن به فرزندان و کودکان بسیار مورد تشویق قرار داده اند. امام حسن عسگری در این باره می فرمایند:« خدواند به پدر و مادر پاداش فراوانی را عنایت می کند. آنان با شگفتی سؤال می کنند: پروردگارا ! این همه تفضل دربارة ما در قبال چیست؟ اعمال ما شایستة‌چنین پاداشی نبوده است. در جواب آنها گفته می شود: هذه بتعلیم کما ولد کما القرآن و تبصیر کما ایه بدین الاسلام.  این همه عنایت و نعمت، پاداش شماست که به فرزند خود کتاب خدا ، قرآن را آموختید و او را در آیین اسلام بصیر و بینا تربیت کردید».

حجت الاسلام کریمی مقدم با اشاره به اینکه آموزش قرآن در دوره پیش از دبستان ضروری و امکان پذیر است، اظهار داشت: فراگیری قرآن کریم  جزو رشته های زبان آموزی است و با استناد به تجربه های عملی کودک در زمینه کسب مهارتهای زبانی و تجربه های آموزش قرآن پیش از آموزش رسمی در تاریخ گذشته کشورمان و تجربه برخی از نهادهای مردمی در ده های اخیر امکان آموزش قرآن در کودکی را مورد تاکید قرار دارد.

مسئول واحد قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان افزود: البته باید توجه داشت که این امکان و ضرورت و تاثیر این آموزش ها پس از سالها اجرا شدن در مراکز پیش دبستانی با توجه به تغییر برنامه آموزش فارسی در کلاس اول مورد تامل و بررسی است.

این کارشناس امور قرآنی ادامه داد: با این وجود آموزش قرآن برای فارسی زبانان در ابتدا سهل و آسان به نظر می رسد، ولی در عمل با مشکلاتی روبه رو می شود. آسان به نظر می رسد چون حروف و حرکات هر دو زبان تقریبا یکی است. مشکل است چون از یک سو قرأن آموز هیچ گونه آشنایی قبلی با الفاظ و کلمات آن ندارد و نیز در خواندن قرآن با اعراب و اتصالات، حروف ناخوانا و برخی ویژگی های دیگر که با زبان فارسی تفاوت دارد، رو بروست و از سوی دیگر وقتی آموزش همراه با فهم نباشد، دانش آموزان هر چند ابتدا با علاقه کار را شروع کنند، اما به تدریج انگیزه آموختن را از دست می دهند.

وی تصریح کرد: چون آموختن هر زبانی در چهار مرحله گوش دادن، گفتن، خواندن و نوشتن انجام می شود و آموختن هر کدام از ارکان زبان همراه با فهم است. ولی عموما مرحله اول آموختن قران چنینی نیست. در آموزش قرآن دانش آموزان گوش می کنند و می خوانند ولی نمی فهمند و گفتن و نوشتن نیز معمولا در کار نیست. بنابراین لازم است برنامه های آموزش قرآن مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha