پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست خبری در مرکز تخصصی مهدویت

حوزه/ در مسجد جمکران چاهی وجود دارد که بعضی افراد عریضه های خود را در آن می اندازند، نوشتن ایرادی ندارد ولی اشکال انداختن در چاه مسجد جمکران است. این مسئله ریشه، خصوصیت و سندیتی ندارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین کلباسی، امروز در نشست خبری که در مرکز تخصصی مهدویت در قم برگزار شد، با اشاره به پذیرش سطح 4 در رشته مهدویت گرایش سیاسی اجتماعی  گفت: موضوع مهدویت،  از جهت اینکه چون حرکت آفرین، آسیب زا و تاریخ ساز می باشد در طول تاریخ همیشه بسیار حساس بوده است.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه انقلاب اسلامی یکی ازنتایج اندیشه مهدویت است، افزود: همه این مسائل ضرورتی را ایجادکرده تا  حوزه علمیه نسبت به موضوع مهدویت حساس شده و کار علمی درباره آن انجام دهد.

وی عنوان کرد: زمانی کار علمی بر روی مسئله ای انجام می شود که از چارچوب خاصی برخوردار باشد تا هرکسی ادعای مهدویت نکند. در ارتباط با فقه  و اصول هم این گونه است؛ چون علمی است از  چارچوب خاصی برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی گفت: به همین دلیل از15سال پیش اهمیت موضوع مهدویت در شورای عالی  حوزه های علمیه مطرح و سپس این مرکز راه انداز شده و تا الان 17 دوره از آن می گذرد و

دانش آموختگان زیادی از این مرکز فارغ التحصیل شده اند.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت ابراز داشت: از زمانی که بحث موضوع مهدویت و توسعه آن مطرح شده است؛ سعی شده در مقاطع کارشناسی و دکتری دانش آموختگانی جذب کند، این کار در سطح سه ادامه داشت تا اینکه این مرکز موفق شده سطح 4 را در رشته قرآن و حدیث راه اندازی کند.

وی عنوان کرد: الان یکی از این گرایش ها در سطح 4 که به دنبال جذب دانش پژوه هستیم، رشته سیاسی اجتماعی است.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی ابراز داشت: هدف از پذیرش در این رشته نظریه پردازی و  اهمیت نقش مهدویت درعالم اسلام و سیاست است. این مباحث تا درجمع های علمی مطرح نشود، قطعا به جامعیت لازم نمی رسد.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت بیان اینکه در قرن اخیر موضوع مهدویت با آسیب هایی چون فرقه های نوع ظهور مانند بهائیت، وهابیت و احمدبن حسن روبرو بوده و نشر این مسائل آسیب هایی به همراه داشته گفت: دلیل این آسیب ها، عدم توجه و یا درک کم  جامعه از مسئله مهدویت است و همین عدم اطلاع، موجب شده افرادی مانند احمد الحسن با سخنان بی پایه و اساس خود افراد بی اطلاع راجذب تفکری غلط کنند.

وی عنوان کرد: حتی این مسئله باعث شده بعضی طلبه ها که از نظر سواد و علمی چندان قوی نیستند،جذب این جریانهای انحرافی نوظهور مهدویت شوند. این نوع حرکات بعضی حوزویان در عین حال که برای حوزه خطر آفرین است برای جامعه و خود فرد نیز می تواند مشکلاتی ایجاد کند، روی این اساس برنامه های برای دفع آسیب و انحراف مهدوی از سوی این مرکز طراحی شده  که از جمله آن طراحی دوره کوتاه مدت مهدویت، تدوین کتاب، نگین آفرین در حوزه علمیه و تدوین مجلات و کتابهای متعدد برای سطوح مختلف آموزش و پرورش است.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی اظهارداشت: تا الان حدود 500 اثر برای عموم طلبه ها و دانش آموزان در سنین مختلف  از دوره پیش دبستانی تا جوانان در آموزش و پروش تدوین و منتشرشده است.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت بابیان اینکه عمده آسیب ها در موضوع مهدویت جهالت است که موجب مشکلاتی شده است گفت: متأسفانه افرادی با استفاده از جهالت مردم نهایت سوء استفاده را می برند این جهالت تا جای پیش رفته که بعضی انسانها  ازجریان مهدویت براساس منفعت شخصی می خواهند بهره ببرند؛ ولی باید بدانیم نگاه به مسئله مهدویت، جهانی است نه صرفا استفاده شخصی.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی افزود: امروزه از جمله آسیب های مهدویت اتکاء به خواب، حرف های ضعیف و یا ملاقات گرایی است. افرادی با این حرفه مردم ساده دل و خالی از سواد را می فریبند و به خود جذب می کنند.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت بابیان اینکه هرکسی هر چیزی را بدون سند نقل کند این تخریب مهدویت است اظهارداشت:  یکی از آسیب ها در مورد مهدویت اتکاء به رویاء است.

وی با انتقاد از نوشتن عریضه در چاه جمکران تأکیدکرد:  الان در مسجد جمکران چاهی وجود دارد که بعضی افراد عریضه های خود را در آن می اندازند، نوشتن عریضه و یا همان نوشتن دعا از زمان های گذشته بوده و سفارش می کردند به دست کسی نیافتد، در آب روانی یا دربیابان بندازید، این مسئله ایرادی ندارد؛ ولی اشکال انداختن در چاه مسجد جمکران است. این مسئله ریشه، خصوصیت و سندیتی ندارد.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت بابیان اینکه الان آنجا اصلا چاهی وجود ندارد؛ بلکه زیر زمین است، اظهارداشت: این مسئله بارها به مسئولین مسجد گفته شده آنها هم دنبال جمع کردن این قضیه هستند.

 لازمه به ذکر است: ثبت نام از رشته مهدویت سطح ۴ گرایش سیاسی اجتماعی تا ۱۸ مهرماه خواهد بود و  علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس مرکز تخصصی مهدویت به نشانی mahdi313.org مراجع و یا باشماره تلفن  20 الی37841410 تماس حاصل نمایند.

گفتنی است: مرکز تخصصی مهدویت در خیابان شهداء. کوچه  آمار 22 / بن بست شهید علیان واقع شده است.

313/40

               

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هاشم غریب IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    0 0
    سلام از اقای حجت الاسلام والمسلمین کلباسی سئوال شود که اولین باری که قدم به مسجد جمکران گذاشته اید چه موقعی بوده و ایا از انموقع تا بحال هم به جمکران رفته اید .