جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ گردهمایی تبیینی-مطالبه ای خود تحریمی ممنوع

حوزه/گردهمایی تبیینی-مطالبه ای خود تحریمی ممنوع با حضور نمایندگان مردم قم، مشهد، شاهین‌شهر، شخصیت‌های برجسته حوزوی و دانشگاهی و محققان اقتصادی در مسجد امیرالمؤمنین (ع) دور شهر قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، شب گذشته گردهمایی تبیینی-مطالبه ای خود تحریمی ممنوع با حضور نمایندگان مردم قم، مشهد، شاهین‌شهر، شخصیت‌های برجسته حوزوی و دانشگاهی و محققان اقتصادی در مسجد امیرالمؤمنین (ع) دور شهر قم برگزار شد.

گردهمایی تبیینی- مطالبه ای "خودتحریمی ممنوع" در آغاز مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید رحیم توکل عضو خبرگان رهبری بیان داشت: تبعیت از رهبر معظم انقلاب یکی از مهم‌ترین وظایف نمایندگان و مسئولان است، بومی‌سازی قوانین از منویات رهبر معظم انقلاب به شمار می‌رود.

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: استکبار جهانی به دنبال منافع خود است و یک روز با برجام به جنگ با ما می‌آید و یک روز با FATF .

وی گفت: ما باید با تبعیت از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب این پیچ تاریخی و این مشکلات را پشت سر بگذاریم و از نمایندگان مردم خواستاری بومی کردن قوانین به‌جای تصویب قوانینی همچون FATF  هستیم.

 

 

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدعلی یوسفی مسئول مرکز راهبردی مطالعات اسلامی حوزه‌های علمیه گفت: رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه علمیه نسبت به FATF  اظهار نگرانی کرده‌اند.

گردهمایی تبیینی- مطالبه ای "خودتحریمی ممنوع"

مسئول مرکز راهبردی مطالعات اسلامی حوزه‌های علمیه با اشاره به‌قاعده نفی سبیل خاطرنشان ساخت: طبق این قاعده فقهی هیچ مؤمنی حق ندارد خود را زیر سلطه کفار برود و پذیرش FATF به معنای پذیرش سلطه از مستکبران است.

مسئول مرکز راهبردی مطالعات اسلامی حوزه‌های علمیه گفت: اساتید حوزه در تمامی سطوح و طلاب و فضلا به تبعیت از آن‌ها باید با راهپیمایی به سمت بیوت مراجع و دروس ایشان بابیان همراهی با آن‌ها لبیک خود را نسبت به اوامر رهبری بیان کنند.

 

 

در ادامه پروفسور ابراهیم رزاقی عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به مسئله نگاه به غرب ابراز داشت: نگاه به غرب یک انحراف فکری در مسئولان کنونی است.

وی تصریح کرد: بر اساس اقتصاد سرمایه‌داری فرد پولدار روزبه‌روز به ثروتش اضافه می‌شود و فرد فقیر روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود و امروز تضاد طبقاتی کاملاً مشهود است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران گفت: چرا مسئولان با توجه به اینکه نتیجه برجام را مشاهده کردند دوباره به دنبال مذاکره با آمریکا هستند.

وی گفت: بزرگ‌ترین دشمنان ما دشمنان خودی هستند، قشر اشراف‌زاده که به دنبال منافع خود هستند و زمانی هم شرایط را ناهموار ببینند بار خود را می‌بندند و به خارج از کشور عازم می‌شوند.

گردهمایی تبیینی- مطالبه ای "خودتحریمی ممنوع"

اکبر ابدالی محمدی،عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی بیان داشت: هیلاری کلینتون می‌گوید برای نجات یافتن از بحران اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته همچون آمریکا باید به دنبال تولید در خانه و صادرات باشند و کشورهای درحال‌توسعه همچون کشورهای آسیایی باید از آمریکا خرید کنند و نظام اقتصادی آن‌ها به‌روز شود.

عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی بیان داشت: استراتژی اقتصادی نظام سلطه بر این پایه نهاده شده که کشورهای درحال‌توسعه همچون ایران به خام فروشی خود ادامه دهد و اجناس خود را از آن‌ها خریداری کند.

وی افزود: آمریکا به دنبال کدخدایی دنیا حرکت می‌کند و سند 2030 یک سند تحولی برای کل دنیا است، FATF یکی از برنامه‌های سند 2030 است.

وی در پایان با اشاره به هدف دشمن از FATF یادآور شد: بازگشایی بازار ایران برای کسب‌وکارهای اروپایی و در مرحله آخر کنترل اقتصاد ایران با FATF از اهداف نظام سلطه بابیان FATF است.

 

گردهمایی تبیینی- مطالبه ای "خودتحریمی ممنوع"

 

در ادامه دکتر مهدی نجفی علمی پژوهشگر حوزه تحریم ابراز داشت: این را باید بدانیم که FATF فقط موارد مالی را پیگیری نمی‌کند بلکه مبادلات کالایی ایران مورد بررسی واقع می‌شود.

وی گفت: با پذیرش FATF نهاد مالی باید از تمامی مسائل مالی خود یک نسخه را به واحد اطلاع مالی بدهند و این مسئله سبب می‌شود که کمتر اطلاعاتی مخفی بماند.

این محقق و پژوهشگر خاطرنشان ساخت:از FATF یک‌نهاد جاسوس پرور یاد می‌شود و هیچ رازداری در این مکان معنا ندارد.

FATFدکتر نجفی یادآور شد شفاف‌سازی را برای آمریکا ایجاد کرده و راه را برای تحریم‌ها باز می‌کند و به تعبیر دیگر FATF نشانه‌گیری کرده و آمریکا شلیک می‌کند.

 

 

دکتر ساجد صمدی استاد اقتصاد دانشگاه قم گفت: بهانه مدافعان FATF این است که باید با پول‌شویی مقابله شود و هرکس که با FATF مخالفت کند با شفافیت مخالفت کرده است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین ضعف‌های کشور مسئله ضعف مبارزه با مفاسد اقتصادی است و سؤالی که مطرح است این است که FATF با پول‌شویی چه‌کار می‌کند؟

استاد اقتصاد دانشگاه قم ابراز داشت: FATF نمی‌تواند به ما دستورالعمل اجرایی در عرصه مبارز با مفاسد اقتصادی بدهد زیرا ما دستورالعمل داریم و منتظر دستور FATF نیستیم، ما مشکلی درزمینهٔ قانون‌گذاری نداریم و قوانین خوبی در کشور مصوب شده است و برای مبارزه با مفاسد اقتصادی باید این قوانین به مرحله اجرا برسند.

دکتر صمدی گفت: ما نیازی به برنامه‌های جدید بانکی نداریم زیرا اطلاعات اصلی این برنامه دست دشمنان است و آقایانی که مدافع FATF انگار فراموش کرده‌اند که انقلابی صورت گرفته و در ضمن جوانان ما قادر به برنامه‌نویسی‌های عظیمی در عرصه بانک داری هستند.

وی افزود: کسانی که مدافع این برنامه هستند آیا فکر مشکلات بعدی اقتصادی ایران را به‌واسطه درز اطلاعات کرده‌اند و می‌دانند که بعد از FATF ایران چه آینده‌ای را به دنبال دارد؟.

این استاد دانشگاه مطرح کرد: سؤال آخر این است که چگونه بررسی حساب‌ها مردم از سوی نیروی‌های داخلی دخالت محسوب می‌شود ولی بررسی حساب‌های ما به دست بیگانگان جایز است؟.

 

گردهمایی تبیینی- مطالبه ای "خودتحریمی ممنوع" حسین حاجیلویی پژوهشگر حوزه تحریم و دیپلماسی اقتصادی گفت: قبل از برجام همه کشور تحریم بود و بعد از برجام کشور به دو قسم تحریم شده و تحریم نشده تقسیم می‌شود و مسئله خود تحریمی از روز اجرای برجام شروع شد و نمونه بارز خود تحریمی عدم همکاری برخی بانک‌ها با قرارگاه خاتم‌الانبیاء‌ است.

وی تصریح کرد: FATF سبب ایجاد خود تحریمی صددرصدی در کشور می‌شود، بانک‌های لبنان با تحریم حزب‌الله خود تحریمی را عملی کرده‌اند و نتیجه FATF ایجاد خود تحریمی در کشور است.

مدافعان FATF می‌گویند ما برای رابطه بهتر با بانک‌های جهانی به دنبال FATF هستیم، بانک‌های جهانی به دنبال تحریم آمریکا بعد از FATF نیز ایران را تحریم خواهند کرد.

 

 

گردهمایی تبیینی- مطالبه ای "خودتحریمی ممنوع" در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا باقر زاده عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره(گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نسبت به انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه تأکیددارند، بدنه حوزه علمیه باید انقلابی بماند.

وی ادامه داد: ما امروز در مقابل برخی از افراد مسئول قرار گرفته‌ایم که علم و سواد ندارند، قبول FATF به چه معناست؟، به معنای گیرکردن کشور در منگنه اقتصادی است و این از سواد و عقل آدمی به دور است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا باقر زاده گفت: ما با NPT به چه چیزی رسیدیم و امروز ما توانایی خارج شدن ازاین‌قرار داد را داریم، اگر ما خارج شویم همه دنیا فکر می‌کنند که ایران به فکر ساخت بمب اتمی است.

وی مطرح کرد: مگر قانون اساسی نمی‌گوید طبق اصل 57 باید قانون‌گذاری صورت بگیرد، چرا مسئولان ما بدون تدبیر قراردادهای بی‌فایده‌ای همچون برجام را وضع می‌کنند؟

این استاد حوزه علمیه قم گفت: رهبر معظم انقلاب FATF را با عنوان خسارت محض عنوان می‌کند ولی امروز شاهد افرادی هستیم که به دنبال عملی شدن این خسارت هستند.

 

 

گردهمایی تبیینی- مطالبه ای "خودتحریمی ممنوع" حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نبویان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: دربند هشتم اولین چیزی که از ما خواسته‌اند این است که ما تعریف از تروریست را عوض کنیم و خود FATF بیانیه می‌دهد که بر اساس تعریف ما ایران تأمین‌کننده مالی تروریست است.

وی افزود: امروز با FATF نیروهای مقاومتی منطقه تروریست می‌شود و سردسته گروه‌های مقاومت یعنی حاج قاسم سلیمانی به دلیل حمایت از تروریست، موشکی و حقوق بشر تحریم می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نبویان مطرح کرد: وقتی تعریف تروریست عوض شد، حزب‌الله، مقاومت، مردم یمن و سوریه و منطقه تبدیل به تروریست می‌شود و ما که حامی حق هستیم، تبدیل به حمایت‌کننده تروریست خواهیم شد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: صریحاً در FATF مصادره و توفیق اموال حاج قاسم سلیمانی، مصوب شدن جرم حامی تروریست آمده است و طبق این حکم ما نمی‌توانیم حتی در نماز جمعه‌های خود حرفی و حتی کوچک‌ترین کمکی به مردم مظلوم منطقه داشته باشیم.

وی گفت: در این ۴۱ بند آمده است: تضمین وجود دروازه‌ها و تبادل اطلاعات با مراجع غیر قضایی به‌منظور اشتراک‌گذاری اطلاعات بدون هیچ محدودیتی، این مسئله در حال به تصویب رسیدن در FATF است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: مراجع عظام تقلید تابع جمع و احساسات نیستند و در شرایط بزنگاه حرف خود را می‌زنند، زمانی که خواص و علما نظری را در شرایطی مطرح می‌کنند قطعاً نسبت به عملکرد آن مجلس نمره خواهند داد و باید این نمره دهی در انتخابات بعدی لحاظ شود.

وی افزود: اگر در مورد کمترین مسئله در مجلس جلسه تشکیل شود نباید در کمتر از 20 دقیقه به تصویب برسد و این نمره‌ای منفی برای مجلس تلقی می‌شود وعده‌ای در مجلس برای تصویب FATF برنامه دارند که کمتر از 20 دقیقه این مسئله به تصویب برسد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رسایی ابراز داشت: نمایندگان باید بازی را به هم بزنند، مسیر FATF امروز همان مسیر برجام است و می‌گویند تمام مشکلات کشور با FATF حل می‌شود، هم‌اکنون متن FATF علنی نشده است، چرا این مسئله را شفاف نمی‌کنند؟.

وی گفت: عده‌ای در مجلس به دنبال رفع تکلیف کردن هستند و می‌گویند که رهبر معظم انقلاب دستور به رأی دادن داده است و اما این مسئله خلاف واقع است رهبر معظم انقلاب دستور به رأی دادن صحیح داده‌اند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در اوایل سال 94 از دولت خواست که متن برجام را منتشر کنند اما این مسئله محقق نشد، می‌گویند که رهبر معظم انقلاب در آشکار مسئله‌ای را می‌گویند و در جلسات خصوصی طوری دیگر تصمیم‌گیری می‌کند اما من از خود رهبر معظم انقلاب شنیدم که مطالبی که بنده در جلسات عمومی بیان می‌کنم همان مطالبی است که در جلسات خصوصی بیان می‌کنم بله مطالبی را به‌صورت خصوصی به مسئولان تذکر می‌دهم اما مسئله‌ای که عمومی مطرح می‌شود یکی است.

 

گردهمایی تبیینی- مطالبه ای "خودتحریمی ممنوع"

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: گروه‌هایی در مجلس با تمسک به فتوای مراجع عظام تقلید مسئله ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 را مطرح کردند، سؤال من از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی این است که اگر شما معتقد به نظر مراجع عظام تقلید هستید آیا در مسئله CFT نیز از مراجع تبعیت خواهید کرد؟.

وی افزود: 40 ابهام و سؤال CFT داشته‌ایم، چرا کسی به یکی از این 40 ابهام پاسخ ندادد، کسانی که دم از شفافیت می‌زدند حتی حاضر به پاسخ یکی از سؤالات نشدند و در یک مناظره تلویزیونی شرکت نکردند زیرا این‌ها جوابی قاطع ندارند.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: مدافعان CFT دو خاصیت برای الحاق به CFT می مطرح می‌کنند، نخست راحتی رابطه با اروپا پس ما برای راحتی اروپا این کار را می‌کنیم، دوم مشکل قیمت ارز با قبول FATF حل خواهد شد و قیمت ارز با این مسئله هیچ ارتباطی ندارد.

وی با اشاره به ضعف صداوسیما درباره تبیین ضررهای برجام تصریح کرد: صداوسیما آن‌قدر که برای فواید برجام برنامه‌ریزی کرد اما در تبیین آثار منفی این موضوع مسئله‌ای را مطرح نکرد؛ صغیر و کبیر برجام را تضمین می‌کردند اما FATF را هیچ‌کس تأیید نمی‌کند و این مسئله جز خیانت چیز دیگری نیست.

 

گردهمایی تبیینی- مطالبه ای "خودتحریمی ممنوع"

امیرآبادی گفت: حق وتو داشتن از حقوق کشورهای عضو FATF است و کشور ما با پذیرش CFT عضو FATF نمی‌شود، در حقیقت ما هم‌اکنون تقریباً 40 شرط FATF را پذیرفته‌ایم و فقط CFT باقی‌مانده است.

وی ادامه داد: مدافعان CFT باید بیان کنند که ما در 40 شرط قبلی چه چیزی را به دست آورده‌ایم؟، بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ نفتی و حتی شرکت‌های خودروسازی به علت تحریم آمریکا با ما همکاری نمی‌کنند و این همان سود 40 شرط پذیرفته‌شده است؟، CFT یک شرط خاص است و پذیرشان هیچ سودی برای ایران ندارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مراقب باشیم که دشمنان در حال القای انحراف فکری هستند بدین‌صورت که برای جمهوری اسلامی حزب‌الله لبنان و سوریه عزیزتر از ملت ایران است و همچنین لبنان و سوریه در این معاهده بین‌المللی عضو هستند و این مطالب خط انحرافی است و حماس و حزب‌الله با FATF هیچ ارتباطی ندارد و مشکل اساسی ما به‌عنوان مخالفان CFT این است که تحریم‌های ایران برای چیست و ما به دنبال پاسخ هستیم.

وی گفت: اگر مانتوانیم تحریم‌ها دور بزنیم دارو در کشور کمیاب می‌شود، ما در تأمین گندم و مایحتاج کشور به مشکل برمی‌خوریم؛ با الحاق به کنوانسیون CFT دور زدن تحریم به معنای فعالیت خارج از معاهدات بین‌المللی است.

امیرآبادی اظهار داشت: مدافعان CFT چه تضمینی می‌دهند که این معاهده همچون برجام بی‌اثر نباشد و برای مشکلات کشور راه علاجی باشد، پذیرش CFT بدون عضویت FATF دردی را دوا نمی‌کند.

وی افزود: متأسفانه مرکز پول‌شویی ایران لیست صرافی‌های داخلی را به FATF داده است و همه در لیست تحریم قرارگرفته‌اند و قبول CFT به تحقیق به معنای تحریم صددرصدی است.گردهمایی تبیینی- مطالبه ای "خودتحریمی ممنوع"

 

 

در پایان حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذو النوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهایی که FATF می‌پذیرند نمی‌توانند بر شروط کشورهای عضو FATF اشکال وارد کنند، پس کسانی که این عمل را توجیه می‌کنند یک عوام‌فریبی عالمانه انجام می‌دهند و باشعور مردم بازی می‌کنند؛ می‌گویند از نخواستیم از FATF خارج می‌شویم، این مسئله طی نامه‌ای با امضای رئیس‌جمهور به دبیر کل سازمان بین‌الملل اعلام می‌شود و از زمان اعلام وصول از سوی دبیر کل سازمان بین‌الملل تا یک سال ما نمی‌توانیم از این معاهده خارج شویم و تبعات خارج شدن از FATF از نپذیرفتن این مسئله سنگین‌تر است.

وی اضافه کرد: اگر ما این معاهده را نپذیریم تبعات خاصی برای ما ایجاد نمی‌شود ولی یکی از تبعات خروج بعد از پذیرش بی‌اعتماد شدن جلوه ایران در عرصه بین‌الملل است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذو النوری تأکید کرد: عربستان صعودی که رنگ صندوق رأی را ندیده‌اند وزنان در این کشور هیچ حقی ندارند امروز پایگاه اصلی آن‌ها و بیشترین حمایت‌ها را دارد.

وی افزود: به منابع رسمی رژیم صهیونیستی دارای 300 کلاهک هسته‌ای و با توجه به منابع غیررسمی 700 کلاهک هسته‌ای در این کشور وجود دارد و ایران با 12 گزارش آژانس نسبت به استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای آمریکا همچنان نسبت به ایران بی‌اعتماد است به همین دلیل ما با جهان متفاوت هستیم و کسی که این مسئله نفهمد چه طور مسائل دیگر را تشخیص می‌دهد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: ما در مقابل نظام سلطه قرارگرفته‌ایم کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس ستون فقرات نظام سلطه را تشکیل می‌دهند و کشورهایی عوامل این نظام هستند و البته کشورهایی همچون چین و روسیه در رقابت با نظام سلطه هستند و رقابتی مبنایی نیست و بر سر مسائل خود معامله می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: درروی کره زمین جمهوری اسلامی ذاتاً و ماهیتاً در تضاد با نظام سلطه قرار دارد و رقابت ایران با نظام سلطه رقابتی اعتقادی است و نباید توقع داشته باشیم که دشمنان ما را به چشم عربستان ببینند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذو النوری مطرح کرد: اگر مدیران و مسئولان کشور اعم دولتی و مجلسی تفاوت ایران با سایر کشورها را نفهمند چگونه مردم به آن‌ها در مشکلات اعتماد داشته باشند.

وی تصریح کرد: FATF ادامه برجام و به تعبیری پشت قباله این معاهده ننگین است، FATF به معنای خوش‌خدمتی بعد از برجام است و اروپا همچون ابر بی‌باران است و برای ما تاکنون ثمره‌ای نداشته است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: تا 13 آبان ما صبر کنیم اگر اتحادیه اروپا با همکاری نکند چرا ما خودمان را به دردسر بیندازیم!، عجله در این مسئله برای چیست و ما این پیش‌بینی راداریم که اتحادیه اروپا همچون آمریکا است و سه‌شنبه گذشته سفرای 28 کشور اروپایی میهمان ما در کنوانسیون امنیت ملی بودند و همیشه ما بر سر مسئله موشکی چالش داشتیم اما در آن روز هیچ بحثی از صنعت موشکی نشد و هیچ حرفی از منطقه زده نشد و بر دو چیز تکیه داشتند نخست افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران دوم پذیرش FATF که هر د شرط حاکی از پروژه نفوذ است.

وی در پایان گفت: یک حرکت هماهنگ از داخل و خارج در حال اجرایی شدن است، ما باید دشمن را دقیق بشناسیم، ما می‌دانیم پذیرش FATF به معنای ایجاد اتاقی شیشه‌ای برای گردش و تراکنش مالی کشور است و آن‌ها به دنبال تمام فعالیت‌های اقتصادی ما هستند و می‌خواهند جلوی دور زدن تحریم‌ها را بگیرند.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha