سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
شهید مطهری

حوزه/ شهید مطهری دارای ویژگی های شخصیتی بسیار خاص و متمایزی نسب به جامعه زمان خود بودند که «اهتمام به تفکر و ژرف اندیشی» را باید یکی از صفات این دانشمند بزرگ عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، همایشی در رابطه با شخصیت دینی و علمی شهید مطهری، صبح امروز در مدرسه سفیران هدایت حضرت ولیعصر(عج) بیجار با حضور طلاب برگزار شد.

حجت الاسلام سیدموسوی محمودی در این همایش با اشاره به اینکه دین اسلام به ویژه مذهب شیعه علما و دانشمندان بزرگی در تاریخ خود داشته، گفت: خوشبختانه مذهب تشیع از اسناد و منابع غنی اسلامی برخوردار است و در مباحث دینی و شرعی کتب و آثار بزرگی از علمای شیعه به جای مانده است.

مدیر مدرسیه سفیران هدایت حضرت ولیعصر(عج) بیجار در ادامه سخنان خود به شخصیت والای شهید مرتضی مطهری اشاره کرد و اظهار داشت: به جرءت می توان گفت که شهید مطهری یکی از اسلام شناسنان و دین شناسان برجسته عصر کنونی بوده است که آثار این علامه بسیار غنی، مستند و جامع هستند.

این کارشناس حوزوی با اشاره به اینکه در تاریخ اسلام همیشه کسانی بودند که باعث زنده نگه داشته شدن دین بوده اند، گفت: رسول اکرم (ص) در این باره می فرمایند:« یَحملُ هذا الدّین فی کلِ قرنٍ عدول یَنفون عنه تأویلَ المبطلین و تحریفَ الغالین و انتحالَ الجاهلین کما ینفی الکیرُ خبثَ الحدید/تبلیغ و دفاع از این دین را در هر برهه ای از زمان، گروهی به دوش می کشند و از چهره دین، تأویل باطل گرایان، و تحریف غالیان، و نحله سازی جاهلان را می زدایند، همچنان که کوره آهنگری ناخالصی های آهن را از آن جدا می سازد». لذا باید شهید مطهری و تلاش و جهد یک عمر این مجاهد دین خدا را نمونه بارز این مبلغان بزرگ دین اسلام و مذهب تشیع دانست.

مدیر مدرسیه سفیران هدایت حضرت ولیعصر(عج) بیجار گفت: شهید مطهری دارای ویژگی های شخصیتی بسیار خاص و متمایزی نسب به جامعه زمان خود بودند که «اهتمام به تفکر و ژرف اندیشی» را باید یکی از صفات این دانشمند بزرگ عنوان کرد.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: شهید مطهری اعتقاد داشتند که فصل ممیّز انسان از دیگر جانداران، جنبه تفکر و اندیشیدن اوست و اگر می گویند انسان، حیوان ناطق است، مقصود، حیوان متفکر است.

وی تصریح کرد: استاد مطهری در هر مسأله ای که بنای نوشتن و یا سخن گفتن درباره آن داشت، به اندازه کافی می اندیشید و پس از جداکردن سره از ناسره، از مجموع، محتوایی فراهم می آورد که بیانگر حکم عقل و آموزه قرآن و حدیث بود، و لذا به خاطر همین ژرف نگری است که در نوع آثار او، نوآوری در کنار استواری در محتوا به چشم می خورد.

مدیر مدرسیه سفیران هدایت حضرت ولیعصر(عج) بیجار در ادامه سخنان خود اظهار داشت: یکی دیگر از صفات و ویژگی های بارز این عالم شیعی؛ « درست اندیشی در تحلیل مسایل» وی بود.

حجت الاسلام محمودی افزود: شهید مطهری در تحلیل مسائل فلسفی و اسلامی و استقامت در تفکر و درست چیدن مقدمات، توانمندی خاصی داشت. در مجموع نوشته های او کوچک ترین انحرافی از اصول و مسلّمات اسلام به چشم نمی خورد، البته نمی گویم او معصوم بود و اشتباه نمی کرد، ولی شیوه تفکر او کاملاً عقلانی و اسلامی بود.

وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: استاد مطهری از احکام فطری و قضایای روشن عقل و مسائل مسلّم اسلامی کوچک ترین دوری نداشت و مقدمات را آن چنان با فکری بلند و اندیشه دینی خاصی می چید که او را به نتیجه مطلوب که حکم خرد و فطرت و آموزه قرآن و حدیث است، می رساند.

مدیر مدرسیه سفیران هدایت حضرت ولیعصر(عج) بیجار به دیگر صفات بارز این دانشمند بزرگ جهان اسلام اشاره کرد و بیان داشت: یکی دیگر از خصلت های ویژه و منحصربفرد مرحوم شهید مطهری؛ آشنایی با زمان و مکان بود..

این استاد حوزوی تصریح کرد: شهید مطهری در جایی آورده: « آشنایی با زمان، رمز موفقیت و پیروزی است و انسانی که بخواهد با روش واحدی زندگی کند، مقهور تبدلات و تغییرات زمان می گردد. روزگاری مردم با چارپایان، و پس از آن با درشکه سفر می کردند، گروهی اصرار داشت که این شیوه راه حفظ کنند در حالی که زمان به پیش می رفت و ابزار و ادوات سریع السیری پدید می آمد، مسلّما پافشاری بر حفظ چنین سنتی که پایه عقلانی و دینی ندارد، با شکست روبه روست. بازرگانی می تواند در تجارت خود موفق باشد که از نوع کالاهای جهان و نیازهای مشتریان و تمایلات آنان آگاه باشد. همچنین دانشمندی می تواند مفید واقع شود که از جریان های فکری و فرهنگی و علمی باخبر باشد».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha