پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حضرت آیت الله علوی گرگانی- حجت الاسلام سبحانی

حوزه/ دست اندرکاران «همایش تصوف، شاخصه ها و نقدها» با حضرت آیت الله علوی گرگانی و حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی، نماینده آیت الله العظمی سیستانی دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله علوی گرگانی در دیدار دست اندرکاران «همایش تصوف، شاخصه ها و نقدها» با بیان این که اسلام از هر آیینی برتر است، گفتند: در مواجهه با فرق انحرافی از قبیل تصوف با پشتگرمی جلو بروید و در مبارزات علمی هراسی به خود راه ندهید.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم افزودند: اگر بتوانیم از معارف اسلامی مطالب محکم و مستدل را استخراج و در جامعه مطرح کنیم، پیروز خواهیم شد. قرآن هم می گوید ناراحت و نگران نباشید زیرا اگر ایمان داشته باشید، از همه برترید؛ بنابراین باید کار کنید و زحمت بکشید و اگر جایی دیدید که در مسأله ای موفق نشدید، بدانید که کم‌کاری از خودمان است.

*تصوف را با سلاح و حربه استدلال علمی نقد کنید

این استاد برجسته حوزه علمیه قم یکی از شروط موفقیت در مباحثات علمی را تواضع دانست و اظهارداشتند: تواضع قدرت علمی به انسان می دهد و زبان را تیز و گویا می کند.

معظم له با بیان این که این حرکت شما در مقابله با فرقه های انحرافی بسیار مفید و نافع است، گفتند: باید در مبارزات و مباحثات با فرق انحرافی کسانی را انتخاب کنید که علاوه بر تواضع و رعایت ادب و نزاکت و خوش خلقی، علمیت خوبی هم داشته باشند و بتوانند با حربه علمی آن ها را نقد کنند.

*من از هر جهت کار شما را تایید می کنم

ایشان با بیان این که خداوند قرآن را کتابی علمی قرار داده است تا در آن تدبر کنیم و به دیگران هم ابلاغ کنیم، اظهار داشتند: من این روحیه و عمل شما را از هرجهت تأیید می کنم و در حق شما دعا می کنم که موفق شوید و امیدوارم در آینده مژده موفقیت حرکت شما را بشنویم. سلام ما را به دیگر عزیزانی که در گروهتان هستند و الآن نیستند برسانید.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمين سيد جواد شهرستاني نیز در دیدار دست اندرکاران «همایش تصوف، شاخصه ها ونقدها» اظهار داشت: با توجه به وجود وسايل ارتباط جمعي، گفت: خوشبختانه از اين طريق مي توانيم معارف اهل‌بيت(ع) را منتقل کنيم و در مقابل، دشمن مي تواند از اين راه به ما آسيب برساند و رخنه کند.

وي به اهميت بهره گيري از معارف ائمه اطهار(ع) پرداخت و افزود: ائمه(ع) ما مي فرمايند که «لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا»؛ با همين معارف اهل بيت(ع) اگر بتوانيم اينها را تفهيم و به مردم منتقل کنيم، براي ما کافي است و نه تنها صوفي ها، بلکه بزرگ تر از صوفي ها هم نمي توانند قدمي بردارند و اقداماتشان نتيجه معکوسي براي آنها خواهد داشت.

نماينده آيت الله العظمي سيستاني اظهار داشت: نمي‌دانيم که چگونه از معارف اهل بيت(ع) بهره مند شويم و از فلان شخصيت اروپايي اسم مي آوريم که اگر به عنوان شاهد اسم بياوريم، عيبي ندارد، اما با معارفي که ائمه اطهار(ع) براي ما آورده اند، نياز به چيز ديگري نيست و اگر همين ها را با روش مناسبي منتقل کنيم، اثرگذار خواهد بود.

* عرفان هاي کاذب از کلام اهل بيت(ع) در راستاي اهداف خودشان بهره مي گيرند

رئيس موسسه آل‌البيت لاحياء التراث با بيان اين که عرفان‌هاي کاذب با تکيه بر کلام اهل بيت(ع) اما با روش ديگري خواسته خود را به مردم تحميل  می کنند، گفت: بايد از کلام ائمه به صورت حداکثري استفاده کنيم و يکي از مشکلات ما اين است که در برنامه‌ريزي‌هايمان خيلي ضعيف بوديم و از اين رو نتيجه مناسب را نگرفته ايم.

وي با تاکيد بر خطر تصوف در جامعه شيعي افزود: بياييد برنامه‌ريزي کنيم که معارف اهل بيت(ع) را به مردم منتقل کنيم که اگر اين قدم را برداريم، بسياري از مشکلاتمان حل مي شود.

حجت الاسلام والمسلمين شهرستاني خطاب به برگزارکنندگان همايش «تصوف، شاخصه ها و نقدها» ادامه داد: شما مي توانيد با برنامه ريزي دقيق اين معارف را عرضه کنيد و خدا به ما لطف کرده که ائمه اطهار(ع) معارف ساليان سال ما را فراهم کرده اند، به شرطي که از اين ها مطابق شرايط روز استفاده کنيم.

وي در پایان با تقدير از دست اندرکاران همايش ملي تصوف شاخصه ها و نقدها گفت: ما دعا مي‌کنيم و کمکي هم از دست ما بيايد مطمئناً در خدمتتان هستيم.

در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين واعظي رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و حجت الاسلام والمسلمين سبحاني رئيس قطب تعميق ايمان و باورهاي ديني دفتر تبليغات اسلامي  نیز به صورت جدگانه به ارائه گزارش هايي از فعاليت هاي اخير دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و همايش «تصوف، شاخصه ها و نقدها» پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمين سبحاني ضمن تبيين اهداف اين همايش، به مقايسه تاريخ تصوف در شيعه و سني پرداخت و تاکيد کرد: برخلاف تصوف سني که در طول زمان به آسيب‌شناسي و اصلاح خود پرداخته و با کلام و فقه و مسجد و مدرسه آشتي کرده است، فرقه‌هاي صوفيه در ايران روز ‌به روز از مسجد و مرجعيت فاصله گرفته‌اند و با پراکندن انديشه‌هاي ضد اسلامي، زمينه لغزش و انحراف در جوانان را فراهم مي‌کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha