جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جایگاه مسجد در قرآن

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام باقر (ع) شهرستان کامیاران با تاکید بر اینکه قرآن تاکید فراوان بر ساخت و آباد نگه داشتن مساجد دارد، گفت: قرآن کریم مباحث بسیار مهمی را درباره‌ تأسیس، نگهداری و تعمیر مسجد بیان می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام سیدجلال حسینی، بعدازظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام باقر(ع) شهرستان کامیاران با اشاره به جایگاه مسجد در دین مبین اسلام، اظهار داشت: قرآن کریم به جایگاه مسجد اشاره کرده است و آیاتی فراوانی درباره مسجد می توان در این کتاب آسمانی پیدا کرد.

مدیر مدرسه علمیه امام باقر(ع) شهرستان کامیاران گفت: اهميت مسجد در قرآن یکی از راه‌های شناخت اهمیت موضوعات در اسلام است. مسجد موضوعی است که قرآن با نگرشی کامل و دیدگاهی جامع بدان آن پرداخته است.

اين استاد حوزوی با اشاره به اینکه تاکید و میزان پرداختن به هر موضوعی، بیانگر اهمیت و جایگاه آن در قرآن کریم است. افزود: مسجد از جمله واژگانی است که قرآن بر آن تأکید می‌کند و ۲۸ بار در این کتاب آسمانی بدان اشاره شده است. اینکه قرآن با عباراتی قابل‌توجه بر مسجد تأکید می‌کند و آن را جایگاهی الهی می‌داند که باید آلودگی‌های ظاهری و باطنی را از آن زدود، اهمیت جایگاه مساجد را بیان می‌کند.

مدیر مدرسه علمیه امام باقر(ع) شهرستان کامیاران با تاکید بر اینکه قرآن تاکید فراوان بر ساخت و آباد نگه داشتن مساجد دارد، گفت: قرآن کریم مباحث بسیار مهمی را درباره‌ تأسیس، نگهداری و تعمیر مسجد بیان می‌کند. در سوره توبه، خداوند نقش مشرکان را در بنای مسجد نفی و نیت آنان را در تأسیس مسجد برملا می‌کند.

وي افزود: همچنین پروردگار در همین سوره نیت منافقان را در بنای مسجد آشکار و مقاصد شوم آنان را برای مؤمنان روشن می‌کند، لذا باید گفت که نکته‌ مهم هر دو آیه این است که در مبارزه با اسلام و پیامبر(ص)، شرک و نفاق دو لبه‌ یک قیچی هستند.

حجت الاسلام حسینی بیان داشت: خداوند در آیات 17 و 18 سوره توبه می فرماید: «مَا کَانَ لِلْمُشْرِکِینَ أَن یَعْمُرُواْ مَسَاجِدَ الله شَاهِدِینَ عَلَى أَنفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ أُوْلَئِکَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَفِی النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ/ مشرکان را نرسد که مساجد خدا را آباد کنند؛ درحالى‌که به کفر خویش شهادت مى ‏دهند. آنانند که اعمالشان به هدر رفته و خود در آتش جاودانند. مساجد خدا را تنها کسانى آباد مى‏ کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیده‏ اند؛ پس امید است که اینان از راه‏ یافتگان باشند». لذا باید گفت که این آیات پس از نفی نقش مشرکان در بنای مسجد، تعمیر آن را مخصوص اهل ایمان می‌داند و سپس صفاتی را بیان می‌کند که در واقع پیش‌شرط‌ های انتخاب مدیریت مسجد است.

مدیر مدرسه علمیه کامیاران با اشاره به اینکه خداوند برای سازندگان مساجد شروطی تعیین کرده است، گفت: خداوند متعال در قرآن كريم برای افرادی که می‌خواهند مسجد بسازند شرط می‌گذارد، این شروط گویای آن است که مسجدسازی از دیدگاه قرآن ارزش و اعتبار فراوانی دارد.

حجت الاسلام حسيني در ادامه سخنان خود تصریح کرد: همچنین خداوند در آیه های 107 و 108 سوره توبه می فرماید:«وَالَّذِینَ اتَّخَذُواْ مَسْجِدًا ضِرَارًا وَکُفْرًا وَتَفْرِیقًا بَیْنَ الْمُؤْمِنِینَ وَإِرْصَادًا لِّمَنْ حَارَبَ اللّهَ وَرَسُولَهُ مِن قَبْلُ وَلَیَحْلِفَنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلاَّ الْحُسْنَى وَاللّهُ یَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ لاَ تَقُمْ فِیهِ أَبَدًا لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِیهِ فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَن یَتَطَهَّرُواْ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ/ و آن‌هایى که مسجدى اختیار کردند که مایه‌ زیان و کفر و پراکندگى میان مؤمنان است و نیز کمین‌گاهى است براى کسى که قبلاً با خدا و پیامبر او به جنگ برخاسته بود و سخت‏ سوگند یاد مى‏ کنند که جز نیکى قصدى نداشتیم ولى خدا گواهى مى ‏دهد که آنان قطعاً دروغگو هستند هرگز در آنجا مایست؛ چراکه مسجدى که از روز نخستین بر پایه‌ی تقوا بنا شده سزاوارتر است که در آن به نماز ایستى و در آن مردانى‏ اند که دوست دارند خود را پاک سازند و خدا کسانى را که خواهان پاکى ‏اند دوست مى‏ دارد».

وي با اشاره به اينكه امر مسجد سازی در سیره ائمه اطهار علیهم السلام نیز بسیار مورد تاکید قرار گرفته، افزود: اهمیت مسجد در روایت ائمه(ع) درباره‌ مسجد مطالب ارزشمند و گرانبهایی نقل کرده‌اند که همگی بر ارزش و عظمت مسجد دلالت دارد.

مدیر مدرسه علمیه امام باقر (ع) شهرستان کامیاران تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) درباره جایگاه و اهمیت مسجد در اسلام می فرمایند:«الْمَسَاجِدُ أَنْوَارُ اللَّهِ/مسجدها انوار الهی است».

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha