پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
طلاب

حوزه/ سه دوره از سلسله کارگاه های تقریرنویسی در مهرماه برای طلاب سال اول درس خارج برگزار می شود که متقاضیان شرکت در این دوره ها می توانند با ثبت نام از طریق سایت حوزه علمیه خراسان در بخش ثبت نام ها، شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام سیدحمید علوي(آزيز) در کارگاه روش حل مسائل فقهی و اصولی از سلسله کارگاه های تقریرنویسی درس خارج در مدرسه علمیه عالی نواب، بیان کرد: مهم ترين كاركرد دروس خارج، آشنايی طلاب علوم دینی با شیوه حل مسائل فقهی و اصولی است.

وی با اشاره به وجود برخی تعارضات ظاهری در روايات، گفت: حل اين تعارضات و استنباط درست يک مسأله فقهی، كاركرد مهم دروس خارج حوزه علمیه است.

مدرس کارگاه تقریرنویسی درس خارج، تبارشناسی و جایگاه شناسی مسائل، تعاریف لغوی و اصطلاحی، پیشینه مسئله، تحریر دقیق محل نزاع، بررسی اقوال در مسئله و صاحبان آن، ادله و مستندات هر قول، قول مختار و ادله آن، رد سایر ادله و اقوال و ثمره و تطبیقات هر مسئله را به عنوان مراحل کلی حل یک مسئله فقهی و اصولی برشمرد.

حجت الاسلام علوي با اشاره به نقش بی بدیل اساتید در یادگیری روش های حل مسائل فقهی و اصولی، ابراز کرد: در درس اساتیدی شركت كنيد كه روش و اصول حل مسائل فقهی و تعارضات آن را به شما آموزش دهند.

وی در ادامه گفت:  مناقشه در روايت در حل تعارضات کاربرد زیادی دارد و در این رابطه مناقشه در اصل صدور، مناقشه در دلالت از طریق ابطال ظهور یا ایجاد و ابداء ظهورات هم عرض، مناقشه در جهت صدور و در نهایت یافتن دلیل معارض، به عنوان مهم ترین روش های نقد یک روایت مورد توجه هستند.

مدرس کارگاه تقریرنویسی درس خارج، در نقد اجماع، عدم روایی آن در مسئله مورد مناقشه به علت عقلی بودن، مدرکی بودن اجماع، عدم تحقق اجماع به خاطر وجود مخالف و عدم حجیت اجماع به واسطه منقول بودن را مورد بررسی قرار داد.

لازم به ذکر است، سه دوره از سلسله کارگاه های تقریرنویسی در مهرماه برای طلاب سال اول درس خارج برگزار می شود که متقاضیان شرکت در این دوره ها می توانند با ثبت نام از طریق  سایت حوزه علمیه خراسان در بخش ثبت نام ها، شرکت کنند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha