پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نشست «اربعین حسینی و وحدت اسلامی»

حوزه/ اربعین سیره و روشی عام در میان مسلمانان است و هر گروهی از مسلمین برای بزرگداشت علما انجام می دادند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام ابوالقاسمی امروز در نشست اربعین حسینی و وحدت اسلامی، به تاریخچه استفاده از کلمه اربعین در آیات و روایات اشاره نمود و با بیان این که حضرت موسی(ع) ۳۰ روز به کوه رفتند و ۱۰ روز دیگر نیز تمدید شد که نشان دهنده کمال است، خاطرنشان کرد: اربعین سیره و روشی عام در میان مسلمانان است و هر گروهی از مسلمین برای بزرگداشت علما انجام می دادند.

سخنران این نشست افزود: در زمان های گذشته و عهد صحابه رسول الله(صلی الله علیه و آله) نیز، زمانی که یکی از بزرگان از دنیا می رفت، تا چهل روز عزاداری نموده، در کنار قبر او اطعام می دادند.

وی در ادامه ایثارها و رشادت های واقعه عاشورا را نخستین مرحله نهضت حسینی دانست و خاطرنشان کرد: شروع برکات حسینی بعد از وقایع عاشورا یکی دیگر از مراحل نهضا عاشورا به شمار می رود.

حجت الاسلام ابوالقاسمی در بخش دیگری از سخنان خود، به برخی از روایات اهل بیت(علیهم السلام) در رابطه با اهمیت و جایگاه بزرگداشت اربعین اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، اشاره نمود.

وی شعار «الحسین(علیه السلام) یجمعنا» را شعار امسال اربعین حسینی دانست و ابرا داشت: عزم پیاده به زیارت بارگاه مطهر رسول الله(صلی الله علیه و آله) در سیره علمای اسلام به ویژه علمای اهل سنت و به خصوص امام مالکی ذکر شده است.

سخنران این نشست به روایاتی از کتاب مستند الحارث و کتاب التذکره للقرطبی در رابطه با اهمیت زیارت قبور برادر مومن اشاره نمود و اذعان داشت: زیارت قبور مومنین هدیه دادن به مومن است، و هر کسی برای برادر دینی اش تهفه ای را ببرد خداوند متعال برای هر قدم او حسنات نوشته می شود و سیئات آن بخشیده می شود.

حجت الاسلام ابوالقاسمی انجام دادن درخواست برادر دینی و ادای حق برادر مومن به ویژه اهل بیت(علیهم السلام) را از دیگر تجلی گاه های ارزشمندی زیارت اربعین دانست و یادآور شد: مصداق والای تحقق روایات شیعه و سنی در رابطه با زیارت قبور مومن، سید الشهدا(علیه السلام) است.

سخنران این نشست ایجاد محبت در دل زائران اربعینی را عنصری ارزشمند و از ویژگی های خاص ایام اربعین حسینی دانست و خاطرنشان کرد: کاروان عاشورا و سید الساجدین(علیه السلام)، نخستین کسانی بودند که زیارت اربعین حسینی را انجام دادند.

وی علت مخالف وهابیون با حماسه اربعین حسینی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: افراطیون و وهابیت مجبور هستند تا برای اثبات اعتقادات افراطی خود، دین اسلام را محدود نموده، به صورت دین خشک  و خشن معرفی نمایند.

حجت الاسلام ابوالقاسمی در پایان تصریح کرد: جریان های افراطی از هرگونه کاری که اعتقاد مخالف وهابیت باشد و موجب روحانیت، معنویت و روشن شدن دل انسان شود ممانعت می کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha