جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
 اینترنت در روستاها

​حوزه/ معاون تهذیب مدرسه سفیران هدایت خاتم الانبیاء (ص) سنندج گفت: امروز حوزه های علمیه باید در صدد برنامه ریزی قوی و کارآمد برای احیاء جدّی فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه برآیند و به این فرهنگ جانی دوباره ببخشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام سجاد کاوه صبح امروز در جمع طلاب مدرسه سفیران هدایت خاتم الانبیاء(ص) سنندج با اشاره به اهمیت مطالعه در بین حوزویان و طلاب اظهار داشت: کتابخوانی یادآور وظیفه ای است برعهده‌ فرهنگ‌سازان جامعه اسلامی به خصوص روحانیت و حوزه‌های علمیه تا با ترویج این امر، ضمن مستحکم ساختن پایه های علمی و فرهنگی جامعه، آن را در برابر هجمه فرهنگی بیگانگان بیمه کنند.

معاون تهذیب مدرسه سفیران هدایت خاتم الانبیاء(ص) سنندج با تاکید بر اینکه این روزها مطالعه کلاسیک جای خود را به کتب اینترنتی داده است، گفت: امروزه اینترنت و استفاده از آن از یک سو و رسانه های گروهی مانند سینما و تلویزیون از سوی دیگر به قدری گسترش پیدا کرده که حتی در کوچکترین روستاها نیز مردم، خصوصا قشر جوان ساعت های بسیار زیادی از وقت خود را صرف استفاده از تلویزیون، سینما و اینترنت می کنند.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه این مهم در ظاهر امری خوش‌یمن و فرهنگ ساز جلوه می کند، گفت: با این وجود اما اگر موشکافانه به این امر نگریسته شود، مشاهده می شود که هر چند اثر گذار باشد و فرهنگ ساز اما از سوی دیگر بر روی مخاطبان خود نسبت به کتاب و کتاب خوانی اثر منفی می گذارد، به نحوی که عموم کسانی که شیفته جذابیت های تلویزیون و اینترنت هستند دیگر کمتر جذب کتاب و کتاب خوانی می شوند و این امر نه تنها به صلاح ایشان که به صلاح جامعه نیز نیست.

حجت الاسلام کاوه با تاکید بر اینکه اینترنت مخاطبان تنوع طلب و کوتاه طلاب تربی و پرورش می دهد، افزود: آنچه مسلم است به هیچ وجه نمی توان جلوی ارابه چموش رسانه ای همچون اینترنت را گرفت، اما می توان با یک برنامه ریزی صحیح، کارشناسی شده و مدون و منظم تا حدودی مانع از حذف کتاب و فرهنگ کتابخوانی شد.

معاون تهذیب مدرسه سفیران هدایت خاتم الانبیاء(ص) سنندج اظهار داشت: امروزه اینترنت و استفاده از آن از یک سو و رسانه های گروهی مانند سینما و تلویزیون از سوی دیگر به قدری گسترش پیدا کرده که حتی در کوچکترین روستاها نیز مردم، خصوصا قشر جوان ساعت های بسیار زیادی از وقت خود را صرف استفاده از تلویزیون، سینما و اینترنت می کنند؛ لذا باید گفت که این زنگ خطری است برای متولیان فرهنگی کشور که باید در صدد برنامه ریزی قوی و کارآمد و احیاء جدی فرهنگ کتاب و کتابخوانی برآیند و به این فرهنگ جانی دوباره ببخشند.

حجت الاسلام کاوه با اشاره به اینکه امام خامنه ای توجه بسیار ویژه ای به مقوله مطالعه دارند، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان برگزاری هفته کتاب در سال 75 فرمودند: «من هر زمانی که به یاد وضع کتاب در جامعه خودمان می افتم قلبا غمگین و متاسف می شوم. این به خاطر آن است که در کشور ما به هر دلیلی که شما نگاه کنی باید کتاب اقلاً ده برابر این میزان رواج و توسعه و حضور داشته باشد».

معاون تهذیب مدرسه سفیران هدایت خاتم الانبیاء(ص) سنندج افزود: اگر چه فعالیت های حوزه های علمیه به ویژه در سال های اخیر در زمینه، تخصصی کردن انتشارات و تالیفات غیرقابل انکار که قابل توصیف است ولی حوزه های علمیه ناگزیرند از اینکه حداقل به هر نحو ممکن فضایی را فراهم کنند که طلاب و روحانیون با مسائل و مباحث روز آشنا شوند.

این کارشناس حوزوی در ادامه سخنان خود به وظایف حوزه های علمیه و روحانیت در بحث نهادینه شدن کتاب و کتابخوانی در سطح جامعه به ویژه در میان طلاب اشاره کرد و گفت: امروز روحانیت و حوزه های علمیه  دو وظیفه اساسی و مهم را بر عهده دارند که یکی از آنها؛ نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در حوزه های علمیه خصوصاً در بین طلاب جوان می باشد.

وی تصریح کرد: طلاب و روحانیون اگر در صدد فرهنگ سازی در این زمینه باشند قطعاً پیش از آن خود باید اهل مطالعه باشند. در این راستا به عنوان نمونه می‌توان برنامه‌ریزی برای دوره مطالعاتی کتب شهید مطهری و تفسیر المیزان اشاره کرد.

معاون تهذیب مدرسه سفیران هدایت خاتم الانبیاء(ص) سنندج، نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین اقشار مختلف جامعه را وظیفه دیگر حوزه های علمیه و روحانیت در امر ترویج کتاب و مطالعه در سطح جامعه معرفی کرد و اظهار داشت: در این راستا اقتضای شرایط آن است که حوزه علمیه از یک سو با تشکیل یک ستاد فرهنگی و از سوی دیگر برنامه ریزی و تخصیص بودجه کلان برای کتاب و کتابخوانی نقش خود را در این عرصه تبیین و تثبیت کند چرا که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «الان ترویج دین در میان مردم و نسل جوان با ترویج دین در صد سال پیش به کلی متفاوت است. شما اگر کتاب و استدلال صد سال پیش را جلوی جوانان امروز بگذارید، دل آنان را جذب نخواهد کرد».

حجت الاسلام کاوه در پایان گفت: امروز مسائل و شبهات و افکار جدید مطرح است، لذا آن کسی که می خواهد اسلام را مورد حمایت قرار بدهد باید فکر و ابتکار جدید و صلاحیت های لازم را برای برخورد با شبهات در خودش به وجود بیاورد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha