جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: نبی مکرم اسلام(ص) درمانگری بود که خود به دنبال هدایتگری می رفت و منتظر این نبود که کسی به سراغ او بیاید و امروز باید نقش اساتید نیز در امر تعلیم و تربیت اینگونه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در اجلاسیه اساتید سطح یک  حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های مرکز  فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد،  ضمن تسلیت ایام و تقدیر و تشکر از اساتید و مجریان اجلاس و میهمانان این مراسم بیان داشت: پیشنهادها، شکوه ها و نقطه نظرات ارائه‌شده از سوی اساتید برای حوزه سودمند است و امیدوارم این جلسه منشأ خیر و برکت مضاعف قرار بگیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: قریب به چهل مرتبه در نهج‌البلاغه درباره نبی مکرم اسلام (ص) مطرح‌شده که با کنار هم گذاشتن این مجموعه به سیمای دل ربا، جذاب و هدایتگر نبی مکرم اسلام (ص) در کلام امیر مؤمنان علی (ع) در ذهن ما متصور می‌شود.

طبابت و ارشاد در اعماق جان یک استاد قرارگرفته است

وی با اشاره به فرازی از نهج‌البلاغه «طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ» تصریح کرد: نبی مکرم اسلام طبیبی است که به دنبال هدایتگری است و برای هدایتگری منتظر نمی‌ماند، و این نشانگر این مسئله است که هدایت‌گری در عمق جان ایشان رسوخ کرده و می‌تواند که از چه ابزاری استفاده کند.

آیت‌الله اعرافی اذعان داشت: تربیت و هدایتگری اساتید آمیزه‌ای از جان آن‌ها است و اینکه ما می‌گوییم نقشه جامع استادی در سنت حوزه شامل تعلیم، تربیت، هدایت، مشاوره، راهنمایی، حمایت و درمانگری است به همین معنا است، زیرا طبابت و ارشاد در اعماق جان یک استاد قرارگرفته و هیچ‌گاه از او جدا نمی‌شود و جزء هویت او اوست.

وی در ادامه افزود: هویت انسان روحانی و معلم روح هویتی است که هیچ‌گاه از او جدا نمی‌شود، عرض نیست و با عمق جان او مأنوس شده است و این الگویی است که در نبی مکرم اسلام (ص) تجلی کرد و به‌تبع استاد در فضای حوزه علمیه این راه را بپیماید.

ده‌ها پروژه که در حال طراحی است

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: مدیریت حوزه با هدایتی که رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید و با مصوبات و هدایت‌های شورای عالی حوزه‌های علمیه به‌رغم موانع بسیار زیاد و سختی موجود در مسائل مالی این اطمینان را به شما می‌دهد که همه دوستان مدیریت در تلاش هستند که راه حوزه‌های علمیه را به سمت پیشرفت باز کنند.

وی افزود: از دو سال گذشته تاکنون محورهای زیادی در حال طراحی و اجرائی شدن است و مسیر جدیدی برای رشد و تعالی حوزه در حال ریل‌گذاری است، 20 سند تصویبی و ده‌ها پروژه که در حال طراحی است از این قبیل برنامه‌ها است.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: در راستای مطالباتی که بزرگان حوزه و رهبر معظم انقلاب داشته‌اند در حال بررسی و اجرا است و اگر فرصت این اجازه را در این جلسه به من می‌داد بیش از 50 عنوان را مطرح می‌کردم.

وی گفت: تلاش داریم که بسیاری مسائلی که در اجلاس‌ها بیان می‌شود در اسناد جامع، طرح‌های پایه و برنامه پنج‌ساله موردتوجه قرار بگیرد گرچه هم‌اکنون به‌ویژه برای تأمین منابع در پیشبرد کارها وجود دارد که برای این مسئله نیز باید تدابیری بیاندیشیم.

وابستگی‌های مالی باید کم شود

آیت‌الله اعرافی ابراز داشت: حوزه باید بتواند روی پای خود با کمترین وابستگی به مکانی کار خود را پیش ببرد که امیدواریم بتوانیم در این راستا اقدامات موفقی را انجام دهیم.

وی افزود: آنچه حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستم نژاد مطرح کردند گوشه‌ای از فعالیت‌ها بود، شاید اگر فرصت می‌شد به همه مسائل پرداخت که البته در این راستا مطالبات و موانع فراوانی موجود است و کاستی هائی نیز در کار ما وجود دارد و باید جبران شود.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: از گزارشی که از سوی کمیسیون‌ها ارائه شد سپاس گذاریم و نقدها را به جان می‌خریم گرچه ممکن است برخی مطالب پاسخ داشته باشد و در مرحله نخست از اساتید می‌خواهم این کمیسیون‌ها با جدیت و آرام و سنجیده ادامه دهند و در مرحله بعدی از معاونت‌ها این درخواست را دارم که با حضور در جلساتی تا سال آتی پاسخگوی کمیسیون ها باشند و به‌ صورت روشن به آن‌ها بگویند که این طرح شدنی است یا خیر.

وی افزود: از حجت‌الاسلام واحدی می‌خواهم به‌صورت کامل نظرات کمیسیون‌ها بررسی شود و به معاونت‌ها مربوطه ارجاع داده شود و یک رونوشت نیز از مصوبات برای بنده برای تعیین و تکلیف ارسال شود.

انتخاب آزادانه اساتید از سوی طلاب دارای مزایای فراوانی است

آِت الله اعرافی گفت: معتقدیم آزادی که در سطوح عالی انجام می‌شود در پایه‌های پنجم و ششم با هدایت علمی صورت بگیرد، این را باور کنید که انتخاب طلبه گرچه اشتباه باشد برای رشد طلبه و رشد استاد شایسته مؤثر است، ما باید از دوستانی که داعیه حفظ سنت‌های حوزه را دارند قوی‌تر وارد میدان شویم و نظام استادی آزاد حوزه علمیه را با حفظ هدایت و مراقبت صیانت کنیم.

وی ادامه داد: مسیر استادی باید مسیر شهریه و کمک‌هزینه مراجع و رهبر باشد و نباید با بودجه‌های غیرازاین مرتبط شود.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: امروز مراکز علمی جهان به‌نظام استادی حوزه نزدیک می‌شوند؛ البته باید با اقتضائات امروز این سنت تکمیل شود و امیدوارم که طرح جامع استادی تا سال آینده تکمیل شود.

وی افزود: با اشاره به طرح جامع تربیتی اظهار داشت: طرح جامع تربیتی امکان دارد که با اشکالاتی همراه باشد به همین سبب از مدیران این درخواست راداریم که ما را در این راستا همکاری کنند و نقدهای خود در این و سایر برنامه اثرگذار خواهد.

مدیر حوزه علمیه بیان داشت: طرح گروه‌های علمی که در برخی استان‌ها قدم‌هایی برداشته‌شده که البته به معنای هیئت‌علمی دانشگاه نیست و به‌صورت حق‌التدریسی انجام می‌شود که متأسفانه در قم آغاز نشده و امیدواریم تا سال آینده این طرح عملی شود.

وی مطرح کرد: متون درسی حوزه‌های باید به دستان اساتید حوزه علمیه متحول شود و امروز گام‌های ارزنده‌ای برداشته‌شده است.

تدوین برنامه 5 ساله برای حوزه

آیت‌الله اعرافی گفت: اگر گروه‌های علمی در مدارس علمی شکل بگیرد قطعاً متون حوزوی موردنقد قرار می‌گیرد و امروز ما شاهد کتاب الفائق هستیم که آیت‌الله شب زنده خود این کتاب را تدریس می‌کنند و در دفتر تدوین متون بالغ‌بر 50 اثر تدوین‌شده است.

وی افزود: نه‌تنها دفتر تدوین متون بلکه همه بخش‌های حوزه علمیه برنامه‌ای 5 ساله خواهند داشت و کتابی قطور حاوی اسناد مصوب شده است که 1414 را هدف‌گیری کرده‌ایم.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در متون، مبنی بر رویکرد اخلاقی و تربیتی، پژوهشی، اجتماعی سیاسی، بین‌المللی، کاربردی مهارتی و تبلیغی باید این پیوست‌ها ایجاد شود.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی رشته ادبیات بیان داشت: ده‌ها رسته و گرایش در سطح دو، سه و چهار، ده‌ها رشته و تعریف‌شده که تا دو ماه آینده عملیاتی خواهد شد که رشته ادبیات از این قبیل است.

کتاب دانش صرف حاصل نظرات اساتید حوزه علمیه

آیت‌الله اعرافی گفت: کتاب دانش صرف با جمع‌آوری صدها اشکال از قم و استان‌ها به این مرحله رسیده و ما برای متون حوزوی به همکاری اساتید در این راستا نیازمند هستیم.

وی ادامه داد: در بخش آموزش‌های مهارتی کاربردی هنری مصوباتی ابلاغ‌شده و باید دنبال شود و بخشی از این مسئله به اساتید برمی‌گردد و با توجه به مشکلات مالی خیلی از طرح‌های ما با مشکل مواجه است که از این طرح مسئله مشاوره است و باید با برنامه‌ریزی مناسب این مشکلات را پشت سر بگذاریم.

نگاه جهادی به طرح‌های حوزه داشته باشیم

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: با کاهش نصف اعتبارات و افزایش قیمت‌ها و مشکلات موجود همه برنامه‌ها بدون نگاه به این مسائل در حال اجرایی کردن طرح‌ها هستیم که این فعالیت نیازمند یک روحیه جهادی است که باید در همه ما محقق شود.

وی ادامه داد: ما یک سلسله آسیب‌ها و مشکلات در حوزه داریم که بخشی در سطح یک رسوخ کرده و اساتید باید با همکاران صیانتی بیشتر ارتباط داشته باشند و مسائل را مطرح کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در پایان گفت: رابطه ناب هدایتگری و ارشاد که از سنت استادی است باید ایجاد شود و روحیه اخلاقی اخلاص و انقلابی گری را باید اساتید معظم در دل افراد ایجاد کنند تا درگیر انحرافات نشوند.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha