جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم پرفیض دعای عرفه در حسینیه عاشقان ثارالله شهر بوشهر

حوزه/ یکی از جنبه های معنوی انسان، دعاست، دعا در زندگی بسیار موثر است، ولو این‌که خدا می‌داند ما چه می‌خواهیم، زیرا حالت تواضع و نیازمندی به خدا را در وجود انسان به وجود می‌آورد.

حجت الاسلام حسین فعله گری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: انسان موجودی معنوی و حقیقت طلب است و همیشه به سوی نور و روشنایی در حرکت می باشد.

وی با اشاره به اینکه انسان مومن و موحد در هر زمان و مکانی خداوند را در کنار خود احساس می کند، بیان داشت: انسانی که با تمام وجود خداوند را لمس می کند، بی شک در ارتکاب به گناهان پرهیز دارد.

حجت الاسلام فعله گری در ادامه با اشاره به اینکه نماز، دعا و... از روحیات حق طلبانه انسان خداجوست، اظهار داشت: یکی از جنبه های معنوی انسان، دعاست، دعا در زندگی بسیار موثر است، ولو این‌که خدا می‌داند ما چه می‌خواهیم، زیرا حالت تواضع و نیازمندی به خدا را در وجود انسان به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه پروردگار عالم از دعاهای ما به صورت کامل اطلاع دارد، گفت: نفس دعا دو اثر مهم دارد، یکی اینکه  دعا قضا و قدر را تغییر می‌دهد. در برخی موارد، خداوند متعال آن عمل خاص را بر اراده و خواستن ما منوط کرده است، یعنی در نفس گفتن و خواستن از خداوند متعال تاثیر وجود دارد، و لو این‌که خدا خواسته ما را می‌داند.

این استاد حوزوی تصریح کرد: امام صادق(علیه السلام) در این باره تاثیر دعا در زندگی انسان می فرمایند: « دعا کردن، قضای الهی را بر می‌گرداند، اگر چه از آسمان نازل شده باشد و بسیار محکم شده باشد.»

حجت الاسلام فلعه گری ادامه داد: دومین اثر دعا این است که انسان را متوجه خداوند متعال کرده و جلوی تکبر و غرور و طغیان را می‌گیرد.

این استاد حوزوی بهآیه ۶۰ سوره غافر اشاره کرد و بیان داشت: قرآن کریم، درباره اهمیت و تاثیر دعا در زندگی انسانها آورده اند:« « وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ/ و خدای شما فرمود که مرا با(خلوص دل) بخوانید تا دعای شما مستجاب کنم. آنان که از(دعا و) عبادت من اعراض و سرکشی کنند زود با ذلت و خواری در دوزخ شوند»، پس دعا یعنی خداوندا من نیازمند هستم و تو بی‌نیاز؛ و این مطلب اثر تربیتی بسیار بالایی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha