پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام محمدرضا معصوم خانی

​حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار گفت: اساساً اسلام، دینی اجتماعی و مبتنی بر قواعد و دستورهای جمعی است که هر گونه فردپرستی، رهبانیت و گوشه گیری در آن ممنوع است. این نشان می دهد اسلام بر هرگونه انزوا و دوری از جامعه به شدت مخالف است.

حجت الاسلام محمدرضا معصوم خانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: دین مبین اسلام دستورات اجتماعی و فردی بسیاری در دل خود دارد که لازم است این اوامر را  مو به مو انجام دهیم.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار گفت: یکی از این دستورات «صله رحم» می باشد که در رسول خدا (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام به صورت مکرر بر این سنت حسنه تاکید فراوان کرده اند.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه صله رحم آثار روحی و روانی مفیدی بر افراد می گذارد، افزود: اسلام، آدمی را موجودی فرد محور، تنها و جدای از جماعت نمی داند، بلکه او را به طور فطری اجتماعی می شناسد که باید در کنش های متقابل با دیگران، بخش مهمی از نیازهای خویش را برطرف سازد و به رشد و کمال دست یابد.

این استاد حوزوی تاکید کرد: اساساً اسلام، دینی اجتماعی و مبتنی بر قواعد و دستورهای جمعی است که هر گونه فردپرستی، رهبانیت و گوشه گیری در آن ممنوع است. این نشان می دهد اسلام بر هرگونه انزوا و دوری از جامعه به شدت مخالف است.

حجت الاسلام معصوم خانی اظهار داشت: یکی از اموری که آموزه های دینی اهمیت بسیاری برای آن قائل است، مسئله «صله رحم» است. «صله» از نظر لغت شناسی به معنای پیوستن، احسان و عطاست و «رَحِم» و به معنای عضو خاصی از بدن زن است که محل استقرار فرزند و کانون نشو و نمای طبیعی اوست.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار ادامه داد: صله ارحام تا جایی در اسلام مورد تاکید قرار گرفته است که خداوند متعال به هنگام خلق رَحِم با خطاب به او فرمود: «من رحمانم و تو رَحِم، اسمت را از اسم خود گرفتم. هر کس با تو بپیوندد، من نیز با او می پیوندم و هر کس از تو جدا شود، من هم از او جدا می شوم».

وی در ادامه سخنان خود به اهمیت صله رحم در دین اسلام اشاره کرد و بیان داشت:  با توجه به آثار ژرف صله رحم در حوزه فردی و اجتماعی و زندگی دنیوی و اخروی انسان، آیات و روایات به طور گسترده بر آن تأکید ورزیده و اهمیت آن را گوشزد کرده اند.

حجت الاسلام معصوم خانی تصریح کرد: خداوند در آیات قرآن، کسانی را که قطع صله ارحام می کنند، در شمار «زیان کاران» قرار داده است و در آیه 27 سوره بقره می فرماید:«کسانی که پیمان خدا را پس از محکم ساختن آن می شکنند پیوندهایی که خداوند دستور فرموده است برقرار سازد، قطع و در روی زمین فساد می کنند، زیان کارانند».

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار گفت: در روایات از «صله رحم» به بهترین اعمال پس از ایمان، اولین سخنگوی روز قیامت و بهترین خصلت مؤمن یاد شده و ده ها فضیلت دیگر برای آن شمرده شده است.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه قطع صلح رحم،  عمر انسان را کم می کند، بیان داشت: در روایتی از پیامبر اکرم (ص)، قطع صلحه رحم، «منفورترین عمل» شمرده شده و قاطع رحم «یکی از سه گروهی است که روی بهشت را نمی بیند.» در روایات دیگر، «واگذار شدن انسان به خود از سوی خدا»، «فرود آمدن خشم و انتقام»، «قطع رحمت الهی» و «کیفر اخروی» از پی آمدهای منفی قطع رحم ذکر شده است.

حجت الاسلام معصوم خانی به آثار مثبت صله رحم در اسلام اشاره کرد و بیان داشت: با تأملی در آثار صله رحم در آیات و روایات درمی یابیم که بخشی از آثار و برکات این مسئله در حوزه فرد و بخشی از آنها در حوزه اجتماع مطرح می شود، همچنان که پاره ای از این آثار در دنیا و پاره ای در آخرت نصیب انسان می گردد.

وی تصریح کرد: «صله رحم» مانند دیگر فضایل اخلاقی درجه های متفاوتی دارد و با حداقل ارتباط که همان رفت و آمد خانوادگی یا سلام کردن است، آغاز می شود و با مهرورزی بیشتر از طریق رفع مشکلات و نیازمندی های خویشان به وسیله همکاری و مشارکت در زمینه های مختلف و کمک های عاطفی، مالی و جانی تکامل می یابد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار به صورت سلسله وار به آثار صله رحم در زندگی شخصی و اجتماعی انسان اشاره کرد و گفت: افزایش عمر، افزایش روزی و رفع فقر، تأمین سلامتی و سامان یافتن امور، در امان ماندن از گناه، پالایش روح، اخلاق و عمل و تقویت پایه های دین، هم بستگی اجتماعی، نظارت اجتماعی، افزایش جمعیت، فقرزدایی، تأمین نیاز وابستگی به گروه و.. تنها گوشه ای از مزایای مثبت صله ارحام در جامعه بشری می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha