پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
ادیان

حوزه/ اسلام، دین انصاف و احترام به دیگران است. از علماى دیگر ادیان دعوت مى ‏كند تا كتاب خودشان را داور قرار دهند. «یُدعَون الى كتاب اللّه لیحكم».

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که این خبرگزاری در این نوشتار آیه 23 سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

* آيه               

أَ لَمْ تَرَ إِلَي الَّذينَ أُوتُوا نَصيباً مِنَ الْکِتابِ يُدْعَوْنَ إِلي‏ کِتابِ اللَّهِ لِيَحْکُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّي فَريقٌ مِنْهُمْ وَ هُمْ مُعْرِضُونَ

* ترجمه                      

آیا ندیدى كسانى را كه از كتاب آسمانى (تورات و انجیل) بهره ‏اى داده شدند، چون به كتاب الهى دعوت مى‏ شوند تا میانشان حكم كند، (و به اختلافات پایان دهد) گروهى از آنان (با علم و آگاهى) از روى اعراض روى بر مى‏ گردانند؟

* نکته ها                     

در تفاسیر آمده است كه زن و مردى از یهود، با داشتن همسر مرتكب زنا شدند. آنان مى ‏بایست طبق قانون تورات سنگسار مى ‏شدند، ولى چون از اشراف بودند سعى بر این داشتند از اجراى دستور تورات بگریزند. آنها نزد پیامبر اسلام آمدند تا ایشان حكم كنند، آن حضرت نیز فرمان سنگسار داده و فرمودند: حكم اسلام نیز همانند حكم تورات است. آنها منكر حكم تورات شدند.

ابن صوریا كه از علماى یهود بود، از فدك به مدینه فرا خوانده شد تا تورات را بخواند. ابن صوریا چون از ماجرا باخبر بود، هنگام خواندن آیات تورات، دستش را روى جملاتى مى‏ گذاشت تا آیه ‏ى سنگسار دیده نشود.

عبداللّه بن سلام كه در آن روز از علماى یهود بود و در آن جلسه حضور داشت، ماجرا را فهمید و موضوع را بر ملا كرد.[*]

این آیه هشدارى به مسلمانان است كه مبادا شما هم مثل یهود به هنگام اجراى قانون قرآن، از دستور الهى رویگردان باشید و میان مردم تبعیض قائل شوید.

* پيام ها                      

1- كتاب قانون و داورى و حكم، كتاب آسمانى است. «یُدعَون الى كتاب اللّه لیحكم»

2- اسلام، دین انصاف و احترام به دیگران است. از علماى دیگر ادیان دعوت مى ‏كند تا كتاب خودشان را داور قرار دهند. «یُدعَون الى كتاب اللّه لیحكم»

3- همه ‏ى علماى اهل كتاب بد نبودند. «یتولّى فریق منهم»

4- خطرناك ‏تر از روى‏گردانى، قصد اعراض و لجاجت است. «یتولّى... معرضون»

5 - قانون باید در مورد همه ‏ى افراد، بالسّویه اجرا شود. (با توجّه به شأن نزول)

 

*) حكم اعدام و سنگسار زناكار، در سِفر تثنیه باب 22 وسِفر لاویان باب 20 آمده است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نیما IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    0 0
    بسیار عالی بود
  • امیر علی IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    0 0
    بسیار عالی بود