جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
الگوی پیشرفت اسلامی

حوزه/ رهبر معظم انقلاب اسلامی، دستگاه ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.

خبرگزاری حوزه- کرمان/ در پی تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، که در آن اهمّ مبانی و آرمان‌های پیشرفت و اُفق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است، روز گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دستگاه ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.

معظم له همچنین مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را موظف کردند که با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را دقیقاً بررسی و بهره‌برداری کند و نسخه‌ی ارتقاء یافته الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید، به‌طوری‌که از ابتدای قرن پانزده هجری شمسی اجرای این الگو با سرعت مطلوب آغاز و امور کشور بر مدار آن قرار گیرد.

بر همین اساس خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان به سراغ ائمه جمعه، اساتید و مسئولین حوزه علمیه کرمان رفته است و در رابطه با اهمیت الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت با آنها به گفتگو نشسته است.

 

تقویت الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت وظیفه خطیر نخبگان حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام عباس رمضانی، امام جمعه شهرستان رفسنجان تقویت الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت را وظیفه خطیر نخبگان حوزه و دانشگاه برشمرد و گفت: رهبر فرزانه انقلاب همیشه و همواره برای پیش برد سیاستهای کلی نظام، رهنمودهای لازم را بر پایه مبانی دین مبین اسلام ارائه می‌دهند که این سندی که اخیرا ایشان ابلاغ کردند در همین زمینه بود.  بایستی سیاست‌های کلی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت با دقت لازم و سرعت کافی،  مصوب و اجرا شود و وظیفه مجمع تشخیص مصلحت نظام و نخبگان حوزه و دانشگاه این است که بر خود پیشبرد و تقویت این سند را فارغ از تمامی مسولیت‎هایشان؛ واجب بدانند و شانه خود را از این وظیفه خطیر خالی نبینند.

وی افزود: الگوی پیشرفت نیاز به تقویت بن مایههای علمی و سیاستهای اجرایی دارد که بر همه دستگاهها لازم است هر آنچه در توان دارند در این امر به کار گیرند تا شاهد سندی غنی و کاربردی در جامعه باشیم.

 

ابلاغ الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت نشانگر نگاه ویژه رهبری به آینده است

حجت الاسلام و المسلمین احمد شیخ بهایی، استاد درس خارج حوزه علمیه کرمان نیز به آینده نگری مقام معظم رهبری اشاره کرد و بیان داشت: ابلاغ الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت از طرف مقام معظم رهبری نشانگر این مساله است که ایشان در ضمن توجه به مسایل روز و جاری کشور، منطقه و جهان اسلام، نگاه ویژهای به آینده جامعه اسلامی دارند و از آینده نگری خاصی برخوردار هستند. اگر پیش از این سند چشم انداز بیست ساله ایران با امضا ایشان تدوین شده بود امروز مقام معظم رهبری سند پنجاه سالهای را برای پیشرفت و تقویت جامعه اسلامی ارائه نمودهاند.

وی افزود: این الگو طبق نظر رهبری بر دو محور اسلامیت و زیست بوم ایرانی طراحی شده است و برخلاف الگوهای پیشرفت اجرا شده در جهان، تنها بر مساله توسعه متوقف نشده است و مقتضیات فرهنگی و زیست بومی جامعه اسلامی ایران را در رشد و بالندگی کشور عزیزمان مورد توجه قرار داده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه کرمان ادامه داد: حرکت مهم رهبری در استفاده از ظرفیتهای اجرایی و علمی تمامی دستگاهها، نخبگان و مراکز علمی در تکمیل این سند، خود دال بر عدم استبداد گرایی در نظر ایشان و همتشان در به حرکت درآوردن نخبگان علمی و اجرایی کشور دارد که این مسئله باید مورد توجه تمامی مسولین و دستاندرکاران قرار گیرد تا ان شاءالله ظرف دوسال آینده سندی کامل و غنی در جهت پیشرفت ایران اسلامی شکل گرفته باشد.

 

اجرای سند تمدن نوین اسلامی زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) است

وی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران در طول حرکت دویست و پنجاه ساله ائمه معصوم (ع) و بعد از آن در دوران غیبت در جهت سعادت بشری است که مقام معظم رهبری با علم به این موضوع و نگاه به آینده در جهت تحقق تمدن اسلامی برای زمینه سازی ظهور امام مهدی (عج)، سند تمدن نوین اسلامی را مورد توجه قرار داده اند و ما هم باید هرچه جدیتر در این مسیر گام برداریم و آمادگی خود و جامعه را در پذیرش حکومت مهدی (عج) تقویت کنیم.

حجت الاسلام اکبر افشار منش، امام جمعه شهرستان کهنوج الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت را یکی از مسائل اساسی برای جامعه ایران اسلامی برشمرد و گفت: ابلاغ الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت یکی از مسائل مهم در جامعه ایران بعد از انقلاب است که جای آن خالی بوده است و حضرت آقا با آینده نگری و دقت نظر خود این مسئله را در جامعه مطرح نمودند و تا برای پنجاه سال آینده کشور سند چشم انداز با توجه به شرایط فرهنگی و زیستی خود داشته باشیم.

وی افزود: این سند به عنوان نقشه راه موجب شناخت دستگاهها از مسیر جامعه و پیشرفت آن میگردد که لازم میرود این سند در تمامی دستگاهها به درستی اجرایی شود و از طرفی هم نیاز به وجود دستگاههای نظارتی در اجرای صحیح آن توسط دستگاههای اجرایی است تا به نتیجه مطلوب برسیم.

 

هماهنگی دستگاههای علمی و اجرایی لازمه تکمیل دقیق سند تمدن نوین اسلامی

امام جمعه کهنوج تصریح کرد: لازم است در دوسال زمان تعیین شده همه دستگاه‎ها با هماهنگی به تکمیل این سند بپردازند و در این زمینه دستگاههای علمی و دانشگاهی تقویت علمی الگو را به پیش برند و دستگاههای اجرایی نیز تجربیات اجرایی خود را به میان آورند. از طرفی هم نیاز است در اجرای آن از نیروی انسانی مومن  و معتقد به انقلاب اسلامی استفاده گردد تا ان شاءلله شاهد اجرای صحیح آن در جامعه باشیم.

حجت الاسلام افشار منش، نقش حوزههای علمیه در تکمیل الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت را مهم خواند و گفت: با توجه به اینکه حوزه‏های علمیه مهد دین شناسی و تبیین مبانی دینی هستند در این میان نقش اساسی را ایفا میکنند و باید اساتید و طلاب در جهت تقویت و حفظ ارزشهای دینی در این سند کوششی قابل قبول داشته باشند.

 

الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت بر پایه مبانی و آموزه‌های وحیانی انبیا شکل گرفته است

حجت الاسلام روح الله زمزم زاده، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه کرمان مبانی شکل دهنده سند را مبانی وحیانی و الهی برشمرد و تصریح کرد: الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت یک سند جامع و کامل از منظر نظری و عملی است که بر پایه مبانی و آموزه‌های وحیانی شکل گرفته است که انبیا در طول صدها سال نسبت به تعلیم و نهادینه کردن آنها در میان جوامع انسانی کوشش کردهاند. در این مبانی توحید محور شناختی ابعاد و برنامههاست، در حالی که در اسناد اومانیستی غربی انسان محور تمام برنامهها و فعالیتها میباشد و این فرق اساسی این سند با اسناد حقیر و کوچک غربی است.

وی افزود: در بحث فردی هم هدف از خلقت همان هدفی است که انبیا گفتهاند. یعنی معرفت، عبادت و قرب الهی در حالی  که در اسناد غرب رفاه و لذت جویی انسان مقدم شده است. این موضوع انسان را تا درجات پایین حیات حیوانی سوق می‌دهد و اصلا در آن خبری از مدارج الهی دیده نمی‌شود. این فرق بنیادین این سند با اسناد غربی است.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه کرمان گفت: اما نکته قابل بیان در بحث مبانی جامعه شناختی بحث اولویت و تقدم خانواده بر تمامی و دیگر اجتماعات و تشکل‌ها است که این هم برگرفته از حیات طیبه قرآنی است که رشد خانواده را بر هر چیزی مقدم میدارد. برخلاف غرب که فرد گرایی را رشد می‌دهد و به سبب آن باعث بروز افسردگی و اضطراب و بیماری‌های اجتماعی در افراد میگردد. در مبانی دین شناختی نیز این سند اسلام را به عنوان یک دین کامل و الگو برای ساخت تمدن بشری مطرح می‌کند که در واقع برگرفته از آموزه‌های وحیانی است.

 

ترویج، توسعه و کمک به عملیاتی شدن سند تمدن نوین اسلامی بر همه مسلمانان واجب است

وی، ترویج و توسعه سند تمدن نوین اسلامی را بر همگان واجب دانست و تاکید کرد: با توجه به مبانی نورانی این سند نه تنها باید از این سند پیشرفت حمایت کرد، بلکه ترویج، توسعه و کمک به عملیاتی شدن آن از باب ترویج مبانی دینی بر همه مسلمانان واجب است و هر کس کوچکترین آشنایی به معارف اسلامی داشته باشد متوجه میشود حمایت و ترویج و اقدام عملی در راستای این سند یک وظیفه شرعی و انسانی می‌باشد.

 

حوزه و دانشگاه باید نقد عالمانه و موشکافانه نسبت به این سند داشته باشند

حجت الاسلام علیرضا انجم شعاع، معاون پژوهش حوزه علمیه کرمان، نقد عالمانه و موشکافانه را در این زمینه مهم برشمرد و گفت: این سند نتیجه چندین سال تلاش و کار در مرکز الگوی اسلامی پیشرفت بوده است  که دارای ۵ بخش مبانی، آرمان‌ها، رسالت، افق و تدابیر است. همانطور که رهبری فرمودند باید این الگو ارتقا داده شود و تا دو سال آینده به نتیجه مطلوب برسیم و در این زمینه حوزه و دانشگاه باید نقد عالمانه و موشکافانه نسبت به این سند داشته باشند.

وی تاکید کرد: برای تقویت و غنای علمی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت نیاز به هماهنگی علمی میان حوزه و دانشگاهها داریم که در این زمینه حضرت امام خمینی (ره) هم در بحث انقلاب فرهنگی می‌فرمودند حوزه و دانشگاه باید در هم ذوب شوند و بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی می‌تواند این موضوع باشد.

معاون پژوهش حوزه علمیه کرمان به مهمترین مسئله مورد توجه در این سند اشاره کرد و بیان داشت: یکی از مهمترین نقدها بر این سند این است که بر بخش مبانی، آرمان‌ها و رسالات، مفاهیم سنتی حوزه بر حاکم است. مفاهیمی که از مباحث فلسفه، حکمت و اخلاق به دست میآید اما بخش افق و تدابیر دارای ادبیات دانشگاهی هستند.

 

هماهنگی سازمانهای متولی موجب رسیدن به نتیجه مطلوب است

وی گفت:راه برون رفت از این مسئله هم در این است که محتوا و برنامهریزی و سازماندهی کار باید مورد توجه قرار بگیرد و سازمان‌های متولی هم باید با هماهنگی این مهم را به نتیجه مطلوب برسانند. البته برای رسیدن به نتیجه مورد نظر باید یک برنامه‌ریزی جهادی انقلابی توسط نهادهای حوزوی و دانشگاهی شکل گیرد و بررسیها به دور از مسائل سیاسی و نقدهای غیرعلمی شکل گیرد. همچنین با برگزاری کرسی های آزاد اندیشی به سمت گفتمان سازی در این مساله پیش برویم تا مطالبات رهبری دچار تعویل نشوند.

انتهای پیام./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha