سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ بازدید مدیران سطوح عالی حوزه علمیه قم از

حوزه/ سرپرست و معاونین مدیریت سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم از رسانه رسمی حوزه های علمیه بازدید و در نشستی با مسئولان این رسانه به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حامدی صبح امروز در نشستی با مسئولان رسانه رسمی حوزه که در حاشیه بازدید از این رسانه برگزار شد، اظهار داشت: در گذشته استان قم دارای مدیریت مستقل همانند دیگر استان ها بود؛ اما پس از انتخاب آیت الله اعرافی به عنوان مدیر حوزه های علمیه، این مدیریت دارای ساختاری جدید و مدیریت سطوح عالی در آن راه اندازی شد.

وی ابراز داشت: همچنین دو دفتر هماهنگی مراکز تخصصی و هماهنگی امور مدارس نیز در ساختار جدید راه اندازی شده است.

سرپرست سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: حدود 2500 در حوزه علمیه قم حضور دارند که تا به امروز بیش از 1600 استاد در سطوح عالی ثبت درس کرده اند که نشان دهنده وسعت سطوح عالی حوزه علمیه قم می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حامدی خاطرنشان ساخت: یکی از مشکلات اساتید مراکز تخصصی حوزه، عدم ثبت سوابق آنان به عنوان استاد بود که در حال حاضر این مشکل حل شده و زیر نظر مدیریت اساتید، سوابق تدریس آنان نیز ثبت خواهد شد.

وی تصریح کرد: 12 هزار طلبه از طلاب سطح عالی(پایه های 7 الی 10) در سال گذشته تحصیلی در قم حضور داشته و مشغول به فعالیت های تحصیلی بوده اند که140 هزار نفر با معیار «نفر-درس» امتحان گرفته شده است.

سرپرست سطح عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: در حال حاضر در بخش پایان نامه ها تقریبا به روز بوده و فقط در بخش تبلیغ و معارف با درخواست کننده بیشتری مواجه هستیم که تمهیداتی برای آن نیز اندیشیده شده است و کمیته ها افزایش پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین حامدی اظهار داشت: طرح هدایت علمی-تربیتی از طرح هایی است که در حال اجراست و ان شاءالله خروجی مناسبی خواهد داشت.

امروز تریبون حوزه در دست رسانه رسمی حوزه است

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی معاون پژوهش نیز در این نشست گفت: امروزه راز موفقیت هر مرکز آموزشی و ...، تبلیغات و اطلاع رسانی است که در حوزه نیز کارهای بسیار زیادی انجام می شود که نیاز به تبلیغات و اطلاع رسانی بیشتری است و باید تقویت شود.

وی ابراز داشت: طرح هدایت علمی-تربیتی از طرح هایی است که دارای گستره بالایی است و در حال اجراست؛ اما اطلاع رسانی مناسبی درباره آن انجام نشده است.

معاون پژوهش سطوح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: این طرح سال گذشته با دو مدرسه آغاز و امروز با 30 مرکز و مدرسه در حال فعالیت است.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تصریح کرد: امروز تریبون حوزه در دست رسانه رسمی حوزه های علمیه است و مشتاقیم این رسانه در مباحث مختلف ورود بیشتری داشته باشد.

وی بر فرهنگ سازی پژوهش از سوی رسانه حوزه تأکید کرد و گفت: پژوهش چیزی نیست که با شعار به پیش برود؛ بلکه مهارتی است که طلاب باید یاد بگیرند و نیازمند فرهنگ سازی است.

معاون پژوهش سطوح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: در مصوبه 848 شورای عالی حوزه های علمیه آمده است که هر طلبه باید دو واحد مهارت های پژوهشی را بگذرانند و جزو برنامه ها است؛ اما نیازمند فرهنگ سازی بیشتر در این زمینه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی ابراز داشت: امروز بسیاری از اساتید حوزه به دلائل گوناگون از جمله مباحث اخلاقی به دنبال رسانه نیستند؛ اما رسانه حوزه می تواند به سراغ آنان رفته و از ظرفیت های علمی و اخلاقی آنان استفاده نماید.

وی در پایان گفت: امروز بسیاری از اساتید حوزه شاید روزنامه ای در طول روز نخوانند؛ اما مقید به خواندن هفته نامه افق حوزه هستند و امیدواریم این هفته نامه ارتقاء بیشتری پیدا کند.

زندگی علمای برجسته کشور به تصویر کشیده شود

حجت الاسلام والمسلمین محمد سعیدی نیز در این نشست به ایراد سخن پرداخت و خاطرنشان ساخت: امروز مباحث اخلاقی باید بیشتر در دستور کار رسانه رسمی حوزه قرار بگیرد؛ چراکه نیازمند فعالیت بیشتر در این عرصه هستیم.

وی تصریح کرد: رسانه حوزه با ظرافت و حساسیت بیشتر می تواند در این بخش ورود کند؛ به تصویر کشیدن زندگی علمای برجسته کشور از ضروریات است؛ چراکه زندگی زاهدانه و حسن خلق آنان زبانزد خاص و عام است و می تواند بسیار اثرگذار باشد.

مدیر اجرایی سطوح عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز دستاوردهای حوزوی در حوزه محبوس شده و انعکاس درستی از آنان انجام نمی شود که رسانه حوزه می تواند ورود خوبی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی اظهار داشت: معرفی نخبگان حوزوی حتی در سطوح پایین تر نیز از نیازهای امروز است؛ چراکه امروز حتی در سطح یک، طلاب نخبه ای داریم که می توانند پایه قبل خود را به راحتی تدریس کنند.

رسانه حوزه باید ناظر به شبهات روز جامعه حرکت کند

حجت الاسلام والمسلمین محمود محققیان نیز در این نشست بر ارائه مباحث اخلاقی بیشتر در رسانه حوزه تأکید کرد و گفت: خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق حوزه می تواند در این مباحث ورود بیشتری داشته و تعاملات بهتری با مراکز اخلاقی حوزه داشته باشد.

وی ابراز داشت: رسانه حوزه باید ناظر به شبهات روز جامعه حرکت کند و در این صورت می تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

معاون تهذیب سطوح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: برخی از خروجی های مراکز گوناگون حوزوی باهم تداخل داشته و در یک موضوع کار شده است که با تعامل می توان جلوی موازی کاری ها را گرفت و خروجی مناسب تری ارائه داد.

فعالیت ۱۵۰مدرسه امین

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا شریفی نیز در این نشست گفت: امروز طلاب حوزه علمیه قم در مباحث گوناگون تبلیغی ورود کرده که یکی از این عرصه ها، حضور در 150 مدرسه امین آموزش و پرورش است.

معاون تبلیغ سطوح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضور مبلغین در پاساژها، زندان ها و اماکن عمومی بسیار پررنگ تر از گذشته شده و خوشبختانه استقبال مناسبی هم صورت پذیرفته است.

جریان سازی و تحول آفرینی از سیاست های مجموعه رسانه ای حوزه است

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته، مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه نیز در این نشست  به ایراد سخن پرداخت و گفت: مجموعه رسانه حوزه 15 سال قبل با هفته نامه افق حوزه فعالیت خود را آغاز کرد و در ادامه، خبرگزاری حوزه نیز به این فضا اضافه شد و امروز این دو رسانه، دو بال رسانه ای حوزه های علمیه هستند.

وی ابراز داشت: امروز این دو بال رسانه ای، قریب به 130 هزار مخاطب مستقیم همراه خود داشته که خوشبختانه سبب شده اعتماد مناسبی به مجموعه رسانه ای حوزه ایجاد شود.

مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه خاطرنشان ساخت: امروز در ۲۶ درگاه رسانه ای و پنج زبان رسمی مشغول به فعالیت رسانه ای بوده و فقط در زبان انگلیسی در ماه گذشته 500 هزار مخاطب داشته ایم که مایه خوشحالی است.

حجت الاسلام والمسلمین برته تصریح کرد: جریان سازی و تحول آفرینی از سیاست های مجموعه رسانه ای حوزه است که فعالیت های خود را در این راستا برنامه ریزی کرده ایم.

رسانه حوزه گوش شنوای طلاب و فضلا

وی بیان داشت: از برنامه های ماست که رسانه حوزه به جای اینکه بلندگوی مدیران باشد، گوش شنوا نیز بوده تا ایده ها، نظرات، پیشنهادات، انتقادات و ... طلاب و فضلا را به گوش مدیران برساند.

مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه اظهار داشت: پویش هایی در خبرگزاری حوزه به راه انداختیم که «ما را نقد کنید»، «صریح و بی پرده با آیت الله اعرافی» و ... از جمله آن بوده و خوشبختانه نظرات و آراء دقیقی به دست ما رسید و خدمت مدیر حوزه های علمیه تقدیم کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین برته ابراز داشت: تولید محصولات چند رسانه ای مبتنی بر مکتب خبری رسانه حوزه از دیگر برنامه های ما بوده که در این راستا فعالیت های مناسبی صورت پذیرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: پویش «من و حاج آقا» دیگر برنامه رسانه حوزه بوده که تصاویر، خاطرات، فیلم و ... عموم مردم و جوانان با روحانیون را فراخوان داده و خوشبختانه استقبال مناسبی از آن شده و همچنان نیز ادامه دارد.

مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه در پایان تصریح کرد: انتشار دستاوردهای علمی، اخلاقی و تربیتی حوزه از دیگر برنامه های ماست که در این راستا قدم برمی داریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha