جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 465556
۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۲
راهپیمایی اربعین حسینی

حوزه/ هر کسی از روی اشتیاق به زیارت امام حسین (ع) برود، در روز قیامت نوری به او داده می‌شود که از آن نور ما بین مشرق و مغرب روشن می‌شود و منادی ندا می‌دهد...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، این روزها هر چه به روزهای منتهی به اربعین نزدیکتر می شویم، تب اربعین در کشور شدت گرفته و این تب زن، مرد، بچه، جوان و نوجوان خلاصه همه اقشار جامعه را درگیر کرده است.

 

فضیلت راهپیمایی اربعین از نگاه معصومین(ع)

امام صادق(ع) در مورد فضیلت راهپیمایی اربعین فرمودند«کسی  که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمی که بر می‌دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌کند و همچنین این درجه مرتبه‌اش را در عرش الهی بالا می‌برد. زائر سید الشهدا(ع)، از وقتی نیت به زیارت امام حسین(ع) کرد. خداوند دو فرشته را موکل می‌کند تا آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و شَّر و بدی‌ها را حذف کند.»

امام باقر(ع) می‌فرماید: «هر کسی از روی اشتیاق به زیارت امام حسین(ع) برود، در روز قیامت نوری به او داده می‌شود که از آن نور ما بین مشرق و مغرب روشن می‌شود و منادی ندا می‌دهد: این کسی است که از سر اشتیاق و آرزومندی حسین (ع) را زیارت کرده است، در روز قیامت کسی باقی نمی‌ماند مگر آنکه آرزو می‌کند از زائران امام حسین(ع) باشد.»

 

بیانات رهبر انقلاب در مورد پیاده روی اربعین

رهبر معظم انقلاب اسلامی 9آذر سال 94 در جلسه درس خارج فقه با اشاره به حرکت عظیم و شوق‌انگیز پیاده‌روی اربعین، فرموده اند: خوشا بحال آن کسانی که در حال پیاده‌روی‌اند و به زیارت اربعین خواهند رسید و آن زیارت خوش‌مضمون روز اربعین را خطاب به حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام خواهند خواند.

ایشان، پیاده‌روی اربعین را از حوادث برجسته و نمادی بسیار زیبا و پرشکوه از حضور پیروان و علاقمندان به اهل‌بیت علیهم‌السلام خواندند و گفتند: ما از اینجا با شوق و حسرت به گام‌های میلیونها زائر نگاه می‌کنیم و باید خدای متعال را به دلیل منتی که با خلق این حرکت عظیم بر ما نهاده است، شاکر باشیم.

 حضرت آیت الله خامنه ای افزوده اند: این روزها روزهای نزدیک به اربعین است. پدیدۀبی نظیر و بی سابقه ای هم در این سالهای اخیر به وجود آمده و آن، پیاده روی میان نجف و کربلا یا بعضی از شهرهای دورتر از نجف تا کربلا است؛ بعضی از بصره، بعضی از مرز، بعضی از شهرهای دیگر، پیاده راه می اُفتند و حرکت میکنند. این حرکت حرکت عشق و ایمان است؛ ما هم از دور نگاه میکنیم به این حرکت، و غبطه میخوریم به حال آن کسانی که این توفیق را پیدا کردند و این حرکت را انجام دادند:

«گرچه دوریم به یاد تو سخن میگوییم

بُعد منزل نبوَد در سفر روحانی»

این روزها هر کجای ایران، هر شهر، هر منزل و محفلی حتی دورترین نقطه این سرزمین، که بروی اولین سؤالشان این است، فلانی برای رفتن به اربعین گذر و ویزایت را گرفتی؟ از مدتها قبل همه خود را آماده کرده بودند تا از خیل و سیل راهپیمایی برزگ اربعینی عقب نمانند، برای همین بسیاری افراد از مدتها قبل به دنبال گرفتن گذر نامه بودند و از مدتها قبل گوش به اخبارداده بودند تا آخرین قیمت ویزا با وجود گرانی فراوان دلار، پی گیری کنند.

محمد آقای 35 ساله اهل خیابان نیروگاه قم  در صف گذرنامه ایستاده بود تا بتواند برای اولین بار پیاده روی اربعین را در پرونده عملش ثبت کند. خوشحال بود، چون معتقد بود راهپیمایی اربعین با بسیاری از سفرها متفاوت است.

می گفت: آنجا سرزمین عشق و دلدادگی است. سرزمین سردادن و عشاق آل الله است. اگر چشم دل باز شود، اینجا مظلومیت اهل بیت(ع) غوغا خواهد کرد.

درکنار این جوان، پیرمردی65 ساله ای نشسته بود، آمده بود از جوانان عقب نماند، آمده بود تا بگوید هنوز ابی عبد الله تنها نیست.

بعد این پیرمرد حرفی زد که دلم برای خودم سوخت.

می گفت: سال های قبل خدا توفیق داده بود با همین پای لنگم به اربعین بروم، می گفت: نزدیکیهای غروب به کربلا که رسیدم دیگر نمی توانستم راه برم، خسته  و درمانده شدم، اما وقتی چشم هام به بین الحرمین و گنبد مولام و گنبد سپهسالار لشگر حضرت ابی اعبد الله، عباس(ع) افتاد، بی اختیار قطرات اشک از گونه هام جاری شد و انگار پاهام نیرو مضاعفی گرفتند، ذکر و سلام بر حضرت را زمزمه می کردم، به سمت بین الحرمین راه افتادم.

این پیرمرد عاشق وقتی این حرفها را می زد، باید می بودی و نگاه می کرد که چگونه بغض گلویش را گرفته بود، بعد قطرات اشکی که بر روی گونه هایش می ریخت. به خودم گفتم خدایا این دل سوخته کجا من بینوا با پای سالم کجا؟ که هنوز یک بار توفیق یارم نشد که در این سیل و خیل راهپیمایان اربعینی قرار بگیرم....

حرفهای قشنگ می زد، می خواستم با او خداحافظی کنم که گفت فلانی یه حرف دیگری هم دارم، صبرکن، خانمم دو ماه پیش فوت کرده، دلش خیلی می خواست توی اربعین باشد، چون سالهای قبل مریض احوال بود، نمی توانست بیاید، امسال به من گفت هر طوری است می خواهم توی راهپیمایی اربعین بیایم، اما اجل مهلتش نداد، ولی قبل از فوت، حرفی زد که قلب من آتش گرفت، گفت محمد آقا، امسال کربلا رفتی به یاد من هم باش... به یاد من باش، بگو یکی می خواست بیاید ولی اجل مهلت نداد.

 اما امسال می خواهم به نیت خانمم در این راهپیمایی حسینی شرکت کنم...

 

توصیه علما به زائرین اربعین حسینی

حضرت آیت الله علوی گرگانی از علمای حوزه علمیه قم درتوصیه به مردم و طلاب زائر اربعین حسینی گفتند: این راهی که آن قدم گذاشته اید، راه خدایی است. نیت و عملتا آگاهانه و خالصانه باشد، تا موجب ترقی ورشد شود.امیداوریم با دست پر برویدو بادست و پر برگردید.

ایشان افزودند: مقتضای دشمن آشوب کردن و اختلاف کردن بین مسلمانان است. وقتی می بینند حماسه ای مانند اربعین این همه باعث وحدت بین مسلمانان می شود، به این فکر هستند هر طوری است این حماسه را تخریب و بین مسلمانان اختلاف و تنش ایجاد کنند.

معظم له اظهار داشتند: اما مسلمانان و دولت های اسلامی هم وظیفه ای دراین مقابل برنامه دشمن دارند و آن این است فریب و نیرنگ رفتار جبهه استکبار را نخورند ودر میدان آنها بازی نکنند.

آیت الله گرامی نیز اظهارداشت: بهترین توصیه به زائرین اربعین رعایت حقوق مردم عراق و برخورد با مردم و زائرین کشورهای دیگر است.

آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه نیز در سخنانی گفته است: هر فردی که توفیق زیارت امام حسین(ع) در این ایام را پیدا می کند باید بداند که مورد عنایت ویژه خدای متعال و حضرات معصومین(ع) و امام زمان(عج) است و لذا ما باید هر چه بیشتر و بهتر مردم را به حضور در این مراسم دعوت کرده و زمینه لازم برای این مهم را فراهم کنیم.

وی اضافه کرده: از سوی دیگر همین مراسم بین المللی پیاده روی به نام و یاد امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) مانور عظیمی است برای نشان دادن وحدت و یکپارچگی امت اسلامی و بلکه بالاتر از امت اسلامی یک حرکت فوق ادیان و مذاهب است چرا که در این مراسم اقشار مختلف مردم علاوه بر شیعیان و سایر مسلمین اعم از مسیحیان و آشوریان و کلیمیان و کسانی که به ظاهر ارتباطی با اهل بیت(ع) ندارند، حضور پیدا می کنند و این نشان می دهد که اساساً عشق و دلدادگی به امام حسین(ع) و راه و رسم ایشان ، فراتر از رنگ و نژاد و مذهب و ملیت است.

هزینه ویزا ۱۹۹ هزار و ۸۷۵ تومان

براساس خبرهای دریافتی از ستاد اربعین کشور هزینه ویزا ۱۹۹ هزار و ۸۷۵ تومان است که با هزینه‌های بیمه و خدمات درمانی این مبلغ ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان می‌شود. امسال همانند سال گذشته قطعا جمعیتی که از ایران به عراق خواهند رفت حدود ۲ میلیون نفر خواهند بود.

امسال در ایام اربعین ۲۰ دستگاه و نهاد، ۳۱ ستاد استانی و ستاد عراق به همراه ۴ قرارگاه فعال است و‌ هر دستگاه هم برنامه جداگانه‌ای دارد که کار ساماندهی زائران را انجام می‌دهند.

 

برپایی یک هزار و ‌۹۴۵ موکب

در این ایام یک هزار و ‌۹۴۵ موکب برپا می‌شود و زائرین از مرز های مهران، چذابه و شلمچه به عراق خواهندرفت.

هزینه ویزای اربعین در دفاتر سازمان حج و زیارت، ۲۳۴ هزار تومان است.

سانسور پیاده روی اربعین به وسیله بی بی سی

در این چند سال اخیر رادیو فردا و بی بی سی فارسی منتسبت به خاندان سلطنتی انگلیس با سانسورکردن پیاده روی و تجمع عظیم حسینی نشان دادند که هیچ گاه دنبال بیان حق و حقیقت نبودند و با این کار چهره خبیث خود را، بیش از گذشته به مردم آزادی خواه جهان نشان دادند که چه قدر نسبت به اسلام ناب، شعایر دینی و الهی و مذهب شیعه، دشمنی، بغض و کینه دارند.

این رسانه هایی که دم از حقوق بشر می زنند و کوچکترین و بی اهمیت ترین اتفاق در دنیا را رسانه ای می کنند و غصه داعش و ترویست را می خورند، اما حقیقتی مانند حضور چند میلیونی مردم در راهپیمایی بزرگ اربعینی  که چشم همه عالم و دنیا را به خود خیره کرده، نمی بیند و از ارائه آن سرپوشانی می کنند.

با دقت در رسانه های آن ور آبی، می توجه می شوی که جبهه  استکبار از مدتها قبل به فکر ناامن جلوه دادن کربلا به وسیله حضور داعش در عراق و ضریب دادن به حملات پراکنده خمپاره ای و کشته و زخمی شدن افرادی از شیعیان افتاده است. از سوی دیگر در شبکه های مجازی مانند ایستاگرام وفیسبوک، با نشان دادن و بزک کردن مسائل ضد ارزشی و اخلاقی از سوی بیگانگان در رابطه با حضور زائرین عراقی درمشهد برای ایجاد خلاف عفت عمومی، آتش زدن هور به وسیله عراقی ها و حمله به کنسولگری ایران در بصره به فکر این بودند اختلاف قومی و مذهبی و عرب و عجم راه بیاندازند تا بتوانند از حضور مردم مسلمان ایران در راهپیمایی را کم رنگ کم رنگ کنند.

همه اینها یک طرف داستان و طرف دیگر قضیه این است در عین حال صدای امریکا در این روزهای منتهی به اربعین آن قدر کینه توزیهای خود را نسبت به شیعه افزایش داده و چشم خود را به حقایق بسته، در اقدامی عجولانه اعلام کرده همزمان با کمبود دارو در کشور ایران، مقامات ایرانی و سازمان هلال احمر این کشور در حالی که در داخل مشکل دارو دارند و مردم از داروهای مورد نیاز خود به ستوه آمدند، اما در اقدامی به تجهیز۴۰ درمانگاه و ارسال۲۰۰ تن دارو به عراق برای برگزاری مراسم اربعین کرده است.

نکته عجیب تر وقتی است که رادیوبی بی سی سی و رادیو فردا که در همه جا برتبل دشمنی بر مردم ایران می کوبند و حتی داروهای مورد نیاز بیماران را تحریم می کنند واجازه ورود به ایران نمی دهند در اقدامی دیگر منجی و دلسوز مردم ایران شدند و می گویند «هدر دادن چند میلیارد دلار برای رفتن به زیارت «مرقدی که قبری که معلوم نیست منتسب به امام حسین(ع) است» ... این درحالی است که دولت کشور ایران برای مایحتاج اولیه  مردم مانند دارو، ارز دولتی اختصاص نمی دهد ولی برای زیارت قبر فرزند آخرین پیامبر اسلام(ص)، ارز دولتی اختصاص می دهد.

 

عدم شناخت جبهه استکبار از روحیه انقلابی ایران اسلامی

اما انگار این رسانه ها هنوز مردم متدین ایران را نشناختند که برای پاسداری از ارزشها و پیروی از ولیّ خدا جان را فدای همه آمال و آروزها می کنند.

انگار اینها هنوز نفهمیدند که جوانهای این سرزمین برای دفاع ازحرم آل الله و بی بی زینب(س) سر از پانشناختند و بعضی از همین عشاق، آن قدر عاشق و مجذوب خدا شدندکه از فرزند تازه به دنیاآمده خود برای رسیدن به محبوب بالاتر و برتر گذشتند.

 

صحنه ای که هرگز از یادم نخواهد رفت

صحنه ای که هرگز از یادم نخواهد رفت  این است که بعد از دهه محرم، ساعت 8 صبح که از جاده هراز به سمت قم در حال حرکت بودم، حوالی منطقه گزنگ 30 الی 40 کیلومتر بعد از آمل بود، چشمم به گروه 6 نفره ای از پیرمردها افتاده بود که در حال راهپیمایی برای حضور در اربعین بودند. ماشین را به کناری از جاده بردم و ایستادم، داشتم با تعجب به این دسته نگاه می کردم، با خودم می گفتم «خدایا این ها با چه عشقی این مسیر سخت را آن هم با پای پیاده از آمل تا اینجا آمدند»، اما خدا نخواست تعجبم باقی بماند  در همان لحظه پاسخ ما را با پرچم قرمز رنگی که در دست این عشاق بود داد که و نوشته بود «السلام علیک یا اباعبدالله»

« هر که دارد هوس کربلا بسم الله

هر که دارد به سرش شور و نوا بسم الله»

«گرکه درسینه خود شوق شهادت داری

 رود این قافله تا کربلا بسم الله»

«هر که را میل سوی قبله عشاق بود

می دهد عشق به آوای رسا بسم الله»

«علقمه منتظر ما است چرا بنشستی

سوی آن چشمه پر شرم و حیا بسم الله»

تهیه و تنظیم: قربان اسلامی نژاد

40/313  

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha