جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام فاطمی کیا

حوزه/ جمعی از روحانیون اهوازی، در اقدامی خودجوش پس از اتمام زیارت اربعین، به استقبال زائران از راه برگشته رفته و با رویی گشوده میزبان آن‌ها خواهند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، «ضیافت زوار»، عنوان طرحی مردمی است که از چند سال پیش در اهواز به واسطه یک حادثه در قطار نیشابور، راه‌اندازی شد.

ماجرا از این قرار بود! پس بروز یک حادثه در ناوگان ریلی کشور، از آنجایی که شبکه خطوط ریلی کشور با کندی مواجه شده بود، جمعی کثیری از زائران بازگشته از سفر اربعین حسینی، در ایستگاه راه‌آهن اهواز، حیران و سرگردان شده بودند! خبر به گوش روحانیون مسجد الغدیر اهواز رسید! پس همراه با جمعی از دوستان و آشنایان، به ایستگاه راه‌آهن قطار رفته و مردم را در مسجد، حسینیه و منازل مؤمنین اسکان دادند.

 این اقدام سبب خیری شد تا طرحی با عنوان «ضیافت زوار» توسط روحانیون جهادی اهواز، تحت مدیریت مؤسسه عصر ظهور، راه‌اندازی شود.

هم اکنون سه سال از راه‌اندازی این طرح گذشته و در این راستا برآن شدیم تا گفتگویی با حجت الاسلام فاطمی کیا، مسئول طرح مردمی «ضیافت زوار» انجام دهیم.

سؤال: در ابتدا توضیحاتی پیرامون طرح «ضیافت زوار» بفرمایید....

بسم الله الرحمن الرحیم

 همایش پیاده روی اربعین حسینی، پس از موسم حج، بزرگ‌ترین آیین مذهبی مسلمانان جهان است و استان خوزستان به دلیل موقعیت خاص و هم‌جواری‌اش با عراق، دارای ۲ مرز خاکی و یک مرز دریایی می‌باشد؛ به همین دلیل هرساله خیل کثیری از زوار، هرساله به خوزستان می‌آیند.

با تقسیماتی که در ستاد اربعین حسینی در رابطه با محل تردد زائرین صورت گرفته، مصوب شد که کلیه اتباع کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، روسیه، ترکیه و... از گذرگاه بین‌المللی شلمچه خارج شوند؛ از این رو کلان‌شهر اهواز، به طور ویژه در این سه سال، همواره میزبان خیل کثیری از مشتاقان امام حسین(ع) است.

اصل ماجرای راه‌اندازی طرح «ضیافت زوار» از این جا شروع شد که دو سال پیش بعد از اربعین، وقتی حادثه‌ای در ناوگان ریلی پیش آمد، با توجه به اینکه حرکت کلیه قطارها متوقف شده بود، خیل کثیری از زائران در ایستگاه قطار اهواز، سرگردان شدند! این مسأله سبب خیری شد تا جمع کثیری از محبین اهل‌بیت(ع) برای فراهم آوردن مکان و غذای زائرین در راه مانده، یک پارچه و همگام شوند.

طرح «ضیافت زوار» از همان سال آغاز شد و رفته‌رفته شکل بهترین به خود گرفت و شاکله مند، همکاری خوبی به اتفاق دیگر طلاب و روحانیون آغاز شد.

سؤال: نحوه استمرار طرح به چه صورت بود؟

در سال ۹۶ روند کار بهتر شد و شاکله مند توانستیم خدمات بهتری را به زوار ارائه دهیم که یکی از این موارد، ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی بود؛ بدین ترتیب با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان امام خمینی(ره)، برخی از اطباء به صورت خودجوش بیماران را معاینه کرده و دارو در اختیار آن‌ها قرار دادند.

خوشبختانه سال به سال چرخه خدمت به زوار، تحت عنوان «ضیافت زوار» در حال تکمیل است و امروز کار به جایی رسیده که همه مردم خوزستان پای‌کار آمده‌اند.

در اهواز نیز به واسطه مرکزیتش در خوزستان، تعداد زیادی از مساجد، حسینیه‌ها و مؤمنین اعلام آمادگی کرده‌اند تا پس از پایان موسم اربعین، میزبان زوار طریق الحسین(ع) باشند.

سؤال: چند نقطه در اهواز میزبان زائران از راه برگشته طریق الحسین است؟

به طور مشخص چند پایگاه اصلی در نقاط چندگانه اهواز برای پذیرایی و اسکان زوار طریق الحسین(ع) مشخص شده‌اند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از؛ حسینیه سجادیه در کوی انقلاب، مسجد جوادالائمه پادادشهر، مسجد الغدیر آخراسفالت، مسجد فاطمه الزهرا(س) کوروش، مسجد امام حسن مجتبی(ع) کوروش، مسجد امام حسن(ع) فاز۲ پاداد و مسجد شرفی اصفهانی مرکز شهر.

یک نکته‌ای در سال قبل بسیار قابل توجه بود، حضور خودجوش مؤمنین برای میزبانی از زوار بود، به طوری که وقتی نمایندگان ما، به ایستگاه راه‌آهن و پایانه‌های مسافربری جهت هدایت و استقبال از زائرین رفتند، با خیل کثیری از مؤمنینی مواجه شدند که با ماشین‌های شخصی خودشان زوار را به منازل خودشان دعوت می‌کردند؛ که این مهم نیز سبب شد بانک اطلاعاتی خوبی از افراد خَیّر جمع‌آوری شود.

نکته پایانی؟

اربعین مغناطیس حسینی است؛ همه با هر سلیقه‌ای برای خدمت به زائران اربعین حسینی، همقدم می‌شوند. در اربعین حسینی، شاهد این مهم هستیم که وقتی نیروها، حول محور ولایت و محبت اهل‌بیت(ع) گرد هم جمع می‌شوند، آن‌چنان قدرت عظیمی تولید می‌کنند که هیچ مانعی، قدرت رویارویی با این‌ها را ندارد.

بارها با این مسأله که «در انجام برخی کارها، کمبودی سر راهمان قرار می‌گرفت»، مواجه می‌شدیم! اما در سفر اربعین، تمسک به محبت اهل‌بیت(ع) تمام موانع را بر می‌دارد و این درس بسیار بزرگی برای زندگی است که محبت اهل‌بیت(ع) گره‌گشایی همه مشکلات و سختی هاست.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha