جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اربعین

حوزه/ اربعین نشانگر اعلام آمادگی عمومی و همگانی برای مبارزه در جهت تحکیم و دفاع از عقیده است. پیاده روی اربعین ابزاری است برای شناساندن امام حسین(ع) به جهانیان حتی در حد یک نام و سرگذشت. به دیگر سخن این حرکت بُعد فرامکانی و فرا زمانی (جهانی) امام حسین(ع) را احیا نموده، هرچند تمام ویژگی های امام حسین (ع)، یارانش و راهش، ریشه در فطرت بشری دارند.

خبرگزاری «حوزه»/ پیاده روی اربعین امری نوظهور نیست؛ قرن هاست که دوستداران امام حسین(ع) مسیر کربلا را با  عشق به امام، پای برهنه می پیمایند؛ اما در چند سال اخیر پیاده روی اربعین به لطف خدا، عظمت هدف و شخصیت امام حسین(ع) باشکوه تر برگزار می شود، به طوریکه میلیون ها نفر از سراسر جهان به ویژه از ایران و عراق خود را در اربعین به کربلا می رسانند و پدیده ی بی سابقه ای که قابل لمس و مشاهده برای همه است را رقم می زنند. همایشی که حتی امروزه دشمن نیز با وجود تسلطش بر رسانه ها از پنهان کردن عظمت آن عاجز شده است. 

پیاده روی اربعین با اینکه پدیده ای قابل مشاهده است ولی کاملا معنوی و الهی است زیرا قدم در این راه گذاشتن نیازمند عشق و ایمان است. عشق به خدا و اهل بیت(علیهم السلام)، ایمان به خدا، به برحق بودن امام حسین(ع)، درستی راه و طریق او همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرموده اند ترکیب «عشق و ایمان» و «عقل و عاطفه» از ویژگی‌های منحصر به‌فرد مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است. با توجه به این سخن مبنایی رهبر، عشق به امام حسین(ع) عشقی است همراه با بصیرت که از ایمان سرچشمه می گیرد و باعث عمل و حرکت می شود. مصداق عینی این حرکت، پیاده روی اربعین است، حرکتی میلیونی که نشانه ی  وحدت بین مسلمانان شیعه وسنی و غیرمسلمانان آزاد اندیش است.

این حرکت همچنین نشانگر اعلام آمادگی عمومی و همگانی برای مبارزه در جهت تحکیم و دفاع از عقیده است. پیاده روی اربعین ابزاری است برای شناساندن امام حسین(ع) به جهانیان حتی در حد یک نام و سرگذشت. به  دیگر سخن این حرکت بُعد فرامکانی و فرا زمانی (جهانی) امام حسین(ع) را احیا نموده، هرچند تمام ویژگی های امام حسین(ع)، یارانش و راهش، ریشه در فطرت بشری دارند.

عزتمندی، حق گویی و حق جویی امام  همراه با شجاعت او و یارانش چه در شرایط برتری، چه در تنگنا  از جمله ی ویژگی هایی هستند که باعث محبوبیت جهانی امام شده اند. علاوه بر این حضور اهل بیت  امام و یارانش در واقعه کربلا، در کنار ایستادگی و شکیبایی همه ی آنها از کودک تا کهنسال، همانند حضور زن ها در تمام صحنه های عاشورا، آن را برای غیر مسلمانان جذاب ساخته است، تمام آنچه که ذکر شد، منجر به این شده که غیرمسلمانان برای شناخت بیشتر امام حسین(ع) علاوه بر مطالعه و تحقیق، مشتاقانه به پیاده روی اربعین بیایند؛ همینطور که در این چند سال اخیر شاهد حضور تعداد زیادی از غیر مسلمانان در پیاده روی اربعین حسینی هستیم.

زائرین مسلمان علاوه بر حضور حداکثری در پیاده روی اربعین باید رفتار و منشی همچون امام حسین(ع) و یارانشان نشان دهند تا وحدت بین مسلمانان عمیق تر شود و غیرمسلمانان چهره ی واقعی اسلام را ببینند و بدینگونه مبلغ اسلام واقعی در بیرون از جغرافیای اسلام شوند.

زهرا باغبانان/ طلبه حوزه علمیه اصفهان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha