پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی

حوزه/ استاد حوزه گفت: زائران اربعین،باید متوجه رفتار، گفتار و حرکتشان باشند و زیارت اربعین را نقطه مشترک و اتحاد همه مسلمانان، ملتها و ادیان بدانند تا نهضت حسینی، جهانی شود.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی گفت: خدای عالم همه انسانها را درحوزه نفس و حقیقتشان به گونه ای خلق کرده است که فطرتا الهی هستند. فرمود «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا».

رئیس بنیاد بین المللی علوم  وحیانی اسراء افزود: همه انسانها حق خواه، حق طلب طلب وحق جو هستند. اما محورهایی که اتحاد و وحدت را بین همه انسانها ایجاد می کند، قرآن و اهل بیت(ع) است که اگر بر حول این دو محور انسان حرکت کند، هیچ مشکلی پیدا نخواهد شد.

این استاد حوزه اظهارداشت: اگر انسان بر محور قرآن و اهل بیت(ع) حرکت کند، در عین اینکه اختلاف سلیقه و میل ها است، اما چون همه  در مسیر الهی هستند، اختلافی پیش نخواهد آمد.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی گفت: زیارت اربعین از آن لحاظ که بزرگترین محور جامعه اسلامی و انسانی را یعنی حسین بن علی(ع) را محور قرار می دهد و او طبق همین زیارت اربعین  کسی است که تلاش کرده جامعه انسانی را جهالت و گمراهی نجات دهد و از لحاظ دیگر بندگان الهی کسانی هستند که توانستند مورد عنایت حضرت قرار گیرند و به وسیله قیام امام حسین(ع) از جهالت و گمراهی نجات پیدا کنند.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بابیان اینکه زیارت اربعین می تواند مورد وحدت و اتحاد همه امت های مسلمان باشد، گفت: درسهایی که از امام حسین(ع) است، برای همه امت ها است و زمینه اتحاد و وحدت را فراهم می کند.

این استاد حوزه اظهارداشت: نکته ای که قابل تأمل است این است که امت اسلامی و پیروان مکتب تشیع، نباید نهضت امام(ع) را مصادره کنند و با حرکت هایشان به گونه ای رفتار کنند که به دیگران اجازه ورود از بهره برداری از زیارت اربعین را ندهند. همه باید در این مسیر امکان ورود داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی گفت: اگر می گویند شخصیتی مانند گاندی که اصلا اعتقادی به نظام و اندیشه اسلامی نداشت، ولی محوریت امام حسین(ع) را درحرکت خودش پذیرفته، این تنها اختصاص به این چنین شخصیت هایی ندارد.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: باید همه فرق و ادیان را در فضای زیارت اربعین پذیرفت. اگر رفتاری انجام دهیم، گفتاری و سخنرانی هایی داشته باشیم که احیانا این سخنرانی ها، حول محور تقریب و وحدت جامعه اسلامی نباشد، خلاف زیارت اربعین است.

وی عنوان کرد: چون زیارت اربعین، زیارت امام حسینی است که حضرت، دین جدش را که دین وحدت، دین آمیختگی همه ادیان و ملل، حول محور کتاب خدا و توحید الهی است، آن دین را زنده کنند.

این استاد حوزه اظهارداشت: قبل از اینکه که دیگران بخواهند، احیانا نقش منفی داشته باشند، ممکن است رفتار همین پیروان و زائران اربعینی، چنین اختلافی را ایجاد کند. باید متوجه رفتار، گفتار و حرکتشان در زیارت اربعین باشند و زیارت اربعین را نقطه مشترک و اتحاد همه مسلمانان، ملتها و ادیان بدانند تا نهضت حسینی، جهانی شود.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی گفت: اگر مدعی هستیم این نهضت جهانی است، رفتار و اعمالمان هم نشان دهنده این حرکت باشد.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با تأکید بر اهمیت نقش مبلغین در راهپیمایی اربعین گفت: جامعه با حرکت خود می خواهد به امام حسین(ع) ارادت نشان دهد؛ اما معرفت این حرکت، از سوی مبلغین است. اگر گفتند زیارت با معرفت، این زیارت با معرفت را مبلغین به جامعه و زائران بدهند.

این استاد حوزه بابیان اینکه اما این معرفت، بسیار حساس است اظهارداشت: از آن لحاظ که باید زیارت اربعین امام حسین(ع) که دارای دو بُعد مثبت و منفی دارد، بُعد مثبت از آن جهت همه کسانی که در رکاب حضرت بودند و کسانی که براساس عدل و عقل، پیروی از نهضت امام حسین(ع) کردند و کسانی که دنیا گرا و مقام خواه بودند و به مقام پست دنیایی رضایت دادند ودر مقابل امام صف آرایی کردند، آنها را طرد کنند.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی گفت: یعنی همه کسانی که با شریک شدن در مقابل عدل و حق می ایستند با آنها مقابله کنند. باید این گونه باشد. همه حق طلبان را در این صحنه  فرا خوانند و همه باطل گرایان را از این صحنه دفع کنند و این در فضای معرفت نسبت به زیارت اربعین بسیار می تواند مؤثر باشد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha