جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله خاتمی

حوزه/ خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به اظهارنظرهای موافقان و مخالفان FATF، گفت: از هر دو طرف تقاضا می کنم با عصبانیت در این موضوع برخورد نکنید. اینکه برخی بگویند موافقان خائن هستند، درست نیست و آن طرف هم بگوید شما مشکلات کشور را نمی شناسید و ما می دانیم، هم درست نیست. این لایحه هم مثل دیگر لوایح مراحل خود را در کشور طی می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله سیداحمدخاتمی در خطبه های امروز (27 مهرماه) نماز جمعه تهران، ضمن محکوم کردن اقدام گروه های تروریستی در مرزهای کشور به ویژه سیستان و بلوچستان اظهارداشت: به نظر می رسد که دستگاه دیپلماسی ما بهتر است به پاکستان تذکر دهد که باید تلاش بیشتری داشته باشند تا قضایای این چنینی بار دیگر اتفاق نیافتد و رعایت حُسن همجواری را داشته باشند و نگذارند مرزهای کشورشان محل عبور و مرور تروریست ها باشد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه، در خصوص تصویب FATF در مجلس شورای اسلامی، گفت: ملت بداند که تا این لایحه بخواهد قانون شود دو مرحله دیگر دارد، اول اینکه شورای نگهبان هم باید آن را تصویب کند و اگر مجلس قانع نشد به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رود. لذا از هر دو طرف تقاضا می کنم که با عصبانیت در این موضوع برخورد نکنید. اینکه برخی بگویند موافقان خائن هستند، درست نیست و آن طرف هم بگوید شما مشکلات کشور را نمی شناسید و ما می دانیم، این هم درست نیست. این لایحه هم مثل دیگر لوایحی است که مراحل خود را در کشور طی می کند.

وی افزود: نکته دیگر در این موضوع آن که سازمان های بین المللی قابل اعتماد نیستند، دبیر اجرایی FATF به صراحت گفته که هیچ تضمینی نیست که ایران از لیست سیاه خارج شود، پس چرا ما باید این طناب را به گردن خود بیاندازیم؟ ملت ما چهل سال پیش دزدهایی را از در بیرون کردند و امروز دنیای استکبار می خواهد از پنچره قوانین بین المللی وارد شود، بنابراین باید مراقب بود که این اتفاق نیافتد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور ادامه داد: در عرصه سیاسی باید حجت مدار باشیم و در مواضع خود ببینیم که این موضع ما خدا پسند هست یا نه و طوری باشد که بتوانیم فردای قیامت پاسخ آن را بدهیم، اینکه ببینیم حزب و جریان ما چه می گوید این نباید ملاک باشد.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: از فردا برخی می گویند نماز جمعه چه کار به این حرف ها دارد، این مسئله درست نیست، نماز جمعه ما مثل نماز جمعه های عربستان دستوری نیست. ما وظیفه داریم آنچه را مصلحت می دانیم بیان کنیم و انتظار داریم کسانی که دست به قلم هستند هم در نوشته های خود نقد منصفانه داشته باشند.

عضو هیئت رئیسه و سخنگوی مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون به برگزاری پیاده روی و اجتماع عظیم اربعین اشاره کرد و افزود: این مراسم، رزمایش ولایت مداری و از هدایای الهی برای امت ماست. این رزمایش در واقع بیعت با آرمان های سیدالشهدا(ع) است و رزمایش لبیک یا حسین (ع) است. خدا را شکر که کشور برای برگزاری این مراسم خوب بسیج شده است و امیدواریم امسال هم مانند سال های گذشته شاهد برپایی با شکوه این مراسم باشیم.

امام جمعه موقت تهران به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدارهایی که با طیف های مختلف داشتند، نیز اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که معظم له تاکید داشتند، فراخوان برای الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی بود که تعداد زیادی از فرهیختگان کشور آن را تهیه کردند و ایشان فرمودند که سندی بالا دستی است و همه دست اندرکاران را مامور کردند که در راستای آن سند و به عبارتی چشم انداز بلند مدت پنجاه ساله تلاش کنند. امیدوارم همه مسئولین در این دو سال که قرار است این سند تصویب شود همه سعی خود را داشته باشند که به بهترین نحو ممکن این امر صورت گیرد.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: معنای این سند آن است که این نظام و انقلاب ماندنی است و دشمنان و بدخواهان بدانند که این نظام در مسیر صعود به قله است، ما از گردنه های سخت عبور خواهیم کرد و به فضل الهی این نظام زمینه ساز قیام جهانی امام زمان (عج) خواهد شد.

آیت الله خاتمی در ادامه با اشاره به وضعیت زندگی مردم، تصریح کرد: مسئله اول کشور حل مشکل معیشتی مردم است و مسئولان باید این مسئله را باور داشته باشند، شما را به خدا در این موضوع متمرکز شوید. تنش درست کردن، پرداختن به مسائل حاشیه ای از سوی هر کسی که باشد، بد است. مشکل مردم مسائل جزئی نیست، با حاشیه سازی ها مردم را مشغول نکنید.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور ادامه داد: راه حل برون رفت از مشکلات خداباوری و توکل بر اوست، باید از بیگانگان قطع امید کرد و به ظرفیت های داخلی باور داشت. اطاعت عملی از رهنمودهای ولایت و نه اطاعت شعاری، مدیریت و برنامه ریزی جهادی، وحدت حول محور ولایت و امثال این موارد می تواند به عنوان راهکار برون رفت از مشکلات باشند.

وی افزود: ملت عزیز ایران بدانید چشم بیداری دارید به نام رهبری انقلاب که مدام به فکر حل مشکلات شما و کشور هستند. با سرو صدا به دنبال حل مشکلات نباشیم. مراقب موج سوارانی باشید که می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و به تحریک اقشار مختلف می پردازند.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رسوایی عربستان در پرونده قتل خاشقچی، گفت: این جنایت، تاج و تخت آل سعود را به لرزه درآورده. این جنایت نشان دهنده هویت این خاندان است. این خاندان در واقع آل قتل و جنایت هستند و پرونده آنها در این رابطه بسیار سیاه است.

آیت الله خاتمی اضافه کرد: امروز، دنیا در حال پرداختن به یکی از جنایات آل سعود است و بر دیگر جنایات و کشتار این خاندان چشم پوشی کرده است. امروز ۱۲ میلیون نفر یمنی در آستانه قحطی هستند، اما دنیا چشم خود را بر روی جنایت قتل خاشقچی زوم کرده البته ما هم از این بابت خوشحال هستیم اما نباید جنایات دیگر به فراموشی سپرده شود.

وی اظهار کرد: آمریکا تلاش زیادی می کند که این داستان را ماست مالی کند و عربستان هم میلیاردها دلار هزینه می کند که این مسئله را جمع کند. آمریکا دلش به حال عربستان نسوخته، بلکه به فکر دوشیدن این گاو شیرده است.

عضو هیئت رئیسه و سخنگوی مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ترامپ گفته که عربستان گاو شیرده است، به واقع خاک بر سر شما که این همه تحقیر می شوید و باز هم نوکر آمریکا هستید. یقین بدانید که طوفان حاصل از رسوایی قتل خاشقچی دامن آمریکا را هم خواهد گرفت و آل سعود هم به این راحتی نمی تواند از این ضربه جان سالم به در ببرد. امیدوارم این موضوع مبدا این باشد که آل سعود آل سقوط شود.

آیت الله خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران نیز اظهارداشت: قرآن رمز زندگی سعادتمندانه انسان را در دو عنصر نهفته می داند، تقوا و خدا باوری، اگر مردم اهل تقوا و ایمان باشند ما برکات خود را از آسمان و زمین بر آنها فرو خواهیم فرستاد. با خدا دوست باشید و برای او حریم نگهدارید، خواهید دید که مشکلات برطرف می شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار کرد: نگاه ما به تقوا به عنوان یک عنصر حاشیه ای نباشد، بلکه عنصری اصلی و زندگی ساز است و باید دانست که وعده های خدا حق است و محقق خواهد شد. مراقبت کنید سرمایه ابدی خود که عمرتان هست را مفت نبازید. اما برخی موانع بر سر راه این موضوع هست که باعث می شود برخی انسان ها نتوانند این مسیر را به درستی طی کنند.

خطیب نماز جمعه تهران بیان داشت: تفسیر نادرست از سیر و سلوک نه تنها آدم را به خدا نزدیک نمی کند بلکه دور می کند، امروز به این موارد عرفان های نوظهور و قلابی می گوییم؛ یعنی عرفان هایی که انسان را به خدا نزدیک نمی کند و با سوءاستفاده از گرایشات جوانان و جامعه برخی شیادان وارد میدان شدند و عرفان های غلط را مطرح می کنند. خروجی این عرفان ها، بریدن از خانواده، جامعه و نظام اسلامی است.

آیت الله خاتمی افزود: ما طرفدار عرفانی هستیم که پیامبر (ص) تبیین کرد و امیرالمومنین (ع) در رأس آن بود، عرفانی که سالار شهیدان (ع) با رفتار و گفتارش تبیین کرد و هر چه غیر این باشد عرفان اسلامی نیست.

امام جمعه موقت تهران در چایان گفت: ما سید الشهدا(ع) را داریم که در دعای عرفه آن گونه با خدا راز و نیاز می کند و کسی که این دعا را نخوانده باشد، عارف نیست، این عرفان ناب محمدی (ص) است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha