سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی خویی(ره)

حوزه/ بزرگداشت بیست و هفتمین سالگرد رحلت آیت الله العظمی خویی(ره)، با حضور علما، اساتید و فضلای حوزه علمیه خراسان، در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، مجلس بزرگداشت بیست و هفتمین سالگرد رحلت عالم ربانی، آیت الله العظمی خویی(ره) به منظور تکریم و تجلیل جایگاه فقاهت و سیادت و گرامی داشت یاد و خاطره آن مرجع عالیقدر در مدرسه علمیه آیت الله خوئی(ره) مشهد با حضور پرشور علما، اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه مشهد برگزار شد.

در این مجلس بزرگداشت حجت الاسلام خداپرست، از اساتید حوزه علمیه خراسان، با بیان این که این نشست به منظور بزرگداشت خاطره فقیهی بزرگ، مرجعی عالیقدر، متکلمی قوی و خدمتگزاری صدیق برپاشده که حدود نزدیک به یک قرن عمر خود را در راه کسب علم، تدریس، تالیف و بناهای متعدد خیریه صرف کرد، گفت: این بزرگمرد در کسب علم کوشش بسیاری کرد. 

حجت الاسلام خداپرست با بیان این که معیارهای قرآنی و اسلامی با معیارهای اجتماعی متفاوت است، تصریح کرد: عظمت و بزرگی شخصیت های عالیقدر نیز بر همین مبنا با یکدیگر متفاوت است به گونه ای که جامعه و عرف ممکن است که برخی شخصیت ها را بزرگ تلقی کند در حالی که عملا جایگاهی ندارند و یا اینکه برخی را حقیر بداند در حالی که از منظر فرهنگ دینی بسیار قوی هستند. 

وی با اشاره به این که معیار برتری و عظمت افراد به چندین خصوصیت اخلاقی و اجتماعی باز می گردد و از جمله آنکه یک انسان از نظر ارزش های اخلاقی و معنوی باید کامل و برجسته باشد، خاطر نشان کرد: در حقیقت فضائل انسان نشانه عظمت او بوده و از سوی دیگر نیز هر فردی در این عالم باید بتواند نقش فردی و اجتماعی تاثیرگذاری بر جامعه داشته باشد. 

حجت الاسلام خداپرست با بیان این که زندگی آیت الله العظمی خویی(ره) آنقدر پربرکت و پرخیر بود که جهانی را به نور علم و هدایت و ارشاد زنده نگاه داشت، ابراز کرد: این نکته یادآوری همان سخنی است که امام زین العابدین(ع) در دعای مکارم الاخلاق چنین می فرمایند که خداوندا به من عمری عطا کند که در مسیر طاعت و بندگی تو باشد و اگر بناست این عمر مرتع و چراگاه نفسانی باشد، ارزشی ندارد. 

وی با بیان این که حضرت آیت الله خویی(ره) در طول نیم قرن به عنوان مهمترین استاد حوزه علمیه نجف شناخته شدند، بیان کرد: هر یک از شاگردان ایشان نیز هم اکنون در زمره مراجع فقهی و تربیت شدگان مکتب حوزه علمیه هستند. 

شایان ذکر است؛ در این مراسم، علما، اساتید و فضلای حوزه علمیه خراسان همچون حضرات آیات مرتضوی، مروارید و سیدان و حجج اسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، محمدباقر فرزانه، دبیر شورای عالی این حوزه، مصباح موسوی، ملکی، حسینی فقیه، ضیائی، درایتی و فرازی‌نیا، معاون ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس رضوی و سایر روحانیون و طلاب علوم دینی مشهد حضور داشتند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha