جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست معاونین پژوهش مدارس علمیه گیلان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین انصاری در جمع معاونین پژوهش مدارس علمیه گیلان گفت: آموزشی که بر پایه پژوهش بنا نشده باشد نمی تواند به پیشرفت طلبه، استاد و در نهایت حوزه های علمیه منجر شود و در نتیجه حوزه و روحانیت نخواهد توانست به رسالت خود که همان پاسخگویی به مسائل و شبهات جدید است، عمل کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گیلان، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری در نشست معاونین پژوهش مدارس علمیه گیلان با تقدیر از تلاش های آنان، گفت: تلاش ها و اقدامات صورت گرفته در مدارس استان ارزنده و قابل تقدیر است، اما نمی توان آنها را کافی دانست، چراکه طی این سالهایی که از داشتن معاونت پژوهش محروم بودیم کار سازماندهی شده و با برنامه ای صورت نگرفته و این امر موجب عقب ماندگی ما در این زمینه شده است.

مدیر حوزه های علمیه گیلان با مستعد دانستن طلاب استان در زمینه های پژوهشی و تحقیقاتی، ادامه داد: الحمدلله با وجود اینکه تاکنون طلاب ما آموزش های مدوّنی را در حوزه پژوهش تجربه نکرده اند، شاهد استعدادهای خوبی در سطح استان هستیم و این نوید را به ما می دهد که درصورت تلاش جمعی و با برنامه و سازمان یافته در مقوله پژوهش می توانیم به نتایج مثبت و قابل عرضه ای برسیم.

وی، تربیت طلاب محقق و پژوهشگر را نیازمند توجه جدی به آموزش پژوهش محور و برگزاری کارگاه های پژوهشی در مدارس علمیه دانست و تصریح کرد: بی توجهی به آموزش پژوهش محور در حوزه های علمیه آفتی خواهد بود که به ثمره تلاش های اساتید آسیب خواهد زد.

مدیر حوزه علمیه استان گیلان ادامه داد: آموزشی که بر پایه پژوهش بنا نشده باشد نمی تواند به پیشرفت طلبه، استاد و در نهایت حوزه های علمیه منجر شود و در نتیجه حوزه و روحانیت نخواهد توانست به رسالت خود که همان پاسخگویی به مسائل و شبهات جدید است، عمل کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاری با اشاره به محدودیت های مالی و بودجه ای حوزه های علمیه، اظهار کرد: با وجود کمبودها، حوزه علمیه از دیرباز در این زمینه پیشرو بوده است و این امر در آثار گرانبهای علمی حوزویانی که با گذشت سالها هنوز هم آراء و عقایدشان در علوم مختلف مرجع می باشد، ملموس و مشخص است. بدیهی است که برای ادامه این مسیر به عنوان مرکز تولید علوم مختلف باید در مسائل پژوهشی ورود جدی و موثر داشته باشیم.

استاد حوزه با بیان اینکه تقویت مقوله پژوهش در حوزه منجر به ثمر دادن فعالیت های آموزشی و علمی حوزه خواهد شد، خاطرنشان کرد: قطعا قدم اصلی و حیاتی در راستای رونق علمی حوزه های علمیه تمرکز جدی به مسأله تحقیق و پژوهش است.

مدیر حوزه علمیه گیلان در پایان با تاکید بر اینکه متولی و مسئویت پاسخگویی به مسائل مبتلابه روز و شبهات جدید با حوزه های علمیه است، تصریح کرد: در شرایط کنونی جامعه که هر روز شاهد هجوم سازماندهی شده شبهات  هستیم، حوزه در صورتی خواهد توانست پاسخگوی ذهن های تشنه حقیقت باشد که خود را به روش های نوین تحقیق و پژوهش مجز کند، لذا با توجه به اینکه حوزه از ظرفیت و عقبه بالای علمی و فقهی برخوردار است، قادر خواهد بود با پرچمداری این امر، جامعه اسلامی را از  آثار مثبت آن بهره مند گرداند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha