جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عزت و ذلت

حوزه/ در تفاسیر مى ‏خوانیم كه پیامبر اسلام‏ صلى الله علیه و آله پس از آنكه مكّه را فتح نمود، وعده‏ ى فتح ایران و روم را به مسلمانان داد. در آن موقع منافقان با تعجّب به یكدیگر نگاه مى ‏كردند كه این آیه نازل شد. گروهى از مفسّران، نزول آیه را در موقع حفر خندق دانسته ‏اند. آن زمان كه پیامبر ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه 25 و 26 سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

* آيه 25

فَکَيْفَ إِذا جَمَعْناهُمْ لِيَوْمٍ لا رَيْبَ فيهِ وَ وُفِّيَتْ کُلُّ نَفْسٍ ما کَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ

* ترجمه                      

پس (كسانى كه گمان مى ‏كنند از قهر خداوند دورند،) چگونه خواهد بود حالشان، آنگاه كه آنان را در روزى كه شكّى در آن نیست، گرد آوریم و به هر كس در برابر آنچه تحصیل كرده، پاداش یا كیفر داده شود و به آنان ستم نخواهد شد.

* پيام ها                      

1- یاد قیامت باشید و خرافات را كنار بگذارید. «لن تمسّنا النار... فكیف اذا جمعنا»

2- كیفر و پاداش بر اساس عمل است، نه آرزو و گمان. «لن تمسّنا النار... وفیّت كل نفس ما كسبت»

3- هیچ عملى محو و نابود نمى‏شود، بلكه به صاحبش برگردانده مى ‏شود. «وفیّت... ما كسبت»

4- دادگاه الهى بر اساس عدالت تشكیل مى‏شود و هركس به جزاى خود مى ‏رسد. «وفیّت كل نفس... هم لا یظلمون»

* آيه 26

قُلِ اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِي الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِکَ الْخَيْرُ إِنَّکَ عَلي‏ کُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ

* ترجمه                      

بگو: خداوندا! تو صاحب فرمان و سلطنتى. به هر كس (طبق مصلحت و حكمت خود) بخواهى حكومت مى ‏دهى و از هر كس بخواهى حكومت را مى‏ گیرى و هر كه را بخواهى عزّت مى ‏بخشى و هر كه را بخواهى ذلیل مى ‏نمایى، همه خیرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چیز توانایى.

* نکته ها                     

در تفاسیر مى ‏خوانیم كه پیامبر اسلام‏ صلى الله علیه و آله پس از آنكه مكّه را فتح نمود، وعده‏ ى فتح ایران و روم را به مسلمانان داد. در آن موقع منافقان با تعجّب به یكدیگر نگاه مى ‏كردند كه این آیه نازل شد. گروهى از مفسّران، نزول آیه را در موقع حفر خندق دانسته ‏اند. آن زمان كه پیامبر صلى الله علیه وآله كلنگ را بر سنگ زد و از آن جرقه ‏اى برخاست، فرمود: من در این جرقه ‏ها فتح كاخ ‏هاى مدائن و یمن را از جبرئیل دریافت كردم. منافقان با شنیدن این سخن، لبخند تمسخر مى ‏زدند كه این آیه نازل شد.

آنچه در این آیه در مورد اعطاى عزّت و ذلّت از جانب خداوند آمده، طبق قوانین و سنّت اوست و بدون جهت و دلیل خداوند كسى را عزّت نمى‏ بخشد و یا ذلیل نمى‏ سازد. مثلاً در روایات مى‏ خوانیم: هر كس براى خداوند تواضع و فروتنى كند، خداوند او را عزیز مى ‏كند و هر كس تكبّر نماید، خدا او را ذلیل مى‏ گرداند.[ بحار، ج‏16، ص 265]

بنابراین عزّت و ذلّت از خداست، ولى ایجاد زمینه ‏هاى آن به دست خود ماست.

* پيام ها                      

1- مالك واقعى تمامى حكومت ‏ها خداست. مُلك براى غیر خدا، موقّتى و محدود است. «مالك الملك»

2- اكنون كه مالك اوست پس دیگران امانتدارى بیش نیستند و باید طبق رضاى مالك اصلى عمل كنند. «مالك الملك»

3- اگر انسان مالك مُلك نیست چرا از داشتن آن مغرور و با از دست دادنش مأیوس شود! «مالك الملك»

4- خداوند به هر كس كه شایسته و لایق باشد، حكومت مى ‏دهد. همان گونه كه به سلیمان، یوسف، طالوت و ذوالقرنین عطا نمود. «تؤتى الملك من تشاء»

5 - حكومت و حاكمیّت، دلبستگى ‏آور است. «نزع» به معناى كندن است و نشانه یك نوع دلبستگى است.

6- عزّت و ذلّت به دست خداست، از دیگران توقّع عزّت نداشته باشیم.[1*] «تعزّ من تشاء و تذلّ من تشاء»

7- توحید در دعا و عبادت یك ضرورت است.[2*] «بیدك الخیر»

8 - آنچه از اوست، چه دادن ‏ها وگرفتن ‏ها، همه خیر است، گرچه در قضاوت‏ هاى عجولانه ‏ى ما فلسفه‏ ى آن را ندانیم. «بیدك الخیر»

9- سرچشمه ‏ى بدى ‏ها عجز و ناتوانى است. از كسى كه بر هر كارى قدرت دارد چیزى جز خیر سر نمى‏ زند. «بیدك الخیر انك على كل شى‏ء قدیر»

پاورقی:

1*) قرآن از كسانى كه از غیر خدا عزّت مى‏ خواهند به شدّت انتقاد كرده و مى ‏فرماید: «أیبتغون عندهم العزّة فانّ العزّة للّه جمیعاً» نساء، 139

2*) در مناجات شعبانیه مى ‏خوانیم: «الهى بیدك لابید غیرك زیادتى و نقصى»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ایمان IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    1 1
    بسیار عالیست
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    0 0
    سلام ایه کهف همونه میگه ال عمران ایه ۲۰ سه بار میگویم.. ولا ملت را اسیر ظلط نکنید .. مو نخ هستم نه تو...
  • گیتی IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    3 1
    قرآن کتاب الهیست و قابل احترام . لطفا برنامه ای درخصوص جادوگری و کسانیکه باسحروجادو زندگی مردم راخراب میکنند تهیه کنید البته اگر سریالی در این موضوع درست شود عالیست.
  • سجاد IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    4 0
    همه چیز دست خداست، و انسان فقر محض است، اگر پنج دقیقه دستشویی نرود، خود را نجس می کند، ضعف و ذلت از انسان و عزت از خداست
  • مسعود بهارناز IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    0 0
    بسبار عالی