پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نماز جماعت

حوزه/ رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش اصفهان از اقامه روزانه بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ نماز جماعت در مدارس استان خبر داد و گفت: از ۸۶۰ هزار دانش آموز سراسر استان اصفهان، ۳۰۰ هزار نفر در ۱۳ رشته مسابقات قرآن و عترت شرکت کرده اند، البته این مسابقات بهانه ای است برای استعدادیابی دانش آموزان.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، دوره نوجوانی را می توان حساس ترین و در عین حال بهترین مرحله زندگی انسان برای تربیت پذیری دانست. در این دوره گرایش نوجوانان به امور دینی و مذهبی بسیار زیاد است و باید سنگ بنای تربیت را گذاشت. بر این اساس باید به بحث مهم تربیت دینی دانش آموزان به عنوان آینده سازان جامعه توجه ویژه ای داشت تا از ره آورد آن آینده کشور تضمین و بیمه شود.

در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم بر ضرورت تحقق تربیت دینی دانش آموزان با عنوان «حیات طیبه» تاکید ویژه ای شده است و مسئولیت این مهم بر عهده دستگاه تعلیم و تربیت کشور با همکاری و مشارکت حوزه های علمیه نهاده شده است، لذا براساس آن «ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش» برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های این حوزه را بر عهده دارد و تاکنون نیز برنامه های کاربردی در مدارس اجرا شده است.

براین اساس خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان به سراغ سید احمد طباطبایی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان رفته پیرامون برنامه های این اداره کل در بحث تربیت دینی دانش آموزان و همچنین حضور روحانیون در مدارس به گفتگو پرداخته است.

 

مهمترین سیاست ها و برنامه های اداره قرآن، عترت و نماز در آموزش و پرورش و مدارس چیست؟

 سه منشور قرآن، عترت و نماز از جمله فعالیت های پرورشی است که در آموزش و پرورش دنبال می شود، در حوزه قرآنی رشته هایی همچون روخوانی، حفظ و تفسیر قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در قالب مسابقه پیگیری می شود و در حوزه عترت برنامه هایی همچون برگزاری مراسم های مختلف مذهبی متناسب با ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) و در حوزه نماز، برگزاری مسابقات انشاء نماز و احکام برگزار می شود.

 مسابقات قرآن و عترت آموزش و پرورش گسترده ترین مسابقات در سطح کشور است، از 860 هزار نفر دانش آموز سراسر استان اصفهان، 300 هزار دانش آموز در 13 رشته به جز رشته نهج البلاغه شرکت کرده اند، البته این مسابقات بهانه ای است برای استعدادیابی دانش آموزان. 

 محتوا برای مسابقات توسط وزارتخانه در قالب تدوین 80 کتاب برای هر پایه تحصیلی تهیه شده و برخی از کتاب ها مصور است، این کتاب ها در مدارس، به صورت فعالیت فوق برنامه و پرورشی در اختیار دانش آموزان قرار داده می شود و دانش آموزان علاقه مند از این محتوا استفاده می کنند. 

حفظ موضوعی قرآن در قالب طرح «نور باران» از سه سال گذشته تا کنون اجرا می شود و محتوای جداگانه برای هر پایه تحصیلی تهیه شده، همچنین یکی دو سالی بود که دارالقرآن های آموزش و پرورش حالت تعطیلی پیدا کرده بود که این دارالقرآن ها احیا شده و مباحث قرآن و عترت و نماز را به صورت تخصصی پیگیری می کنند، از سوی دیگر در هر دوره از برگزاری مسابقات، نفرات برتر آموزشگاه، نفرات برتر منطقه و استانی در دوره آموزشی و توانمندسازی شرکت کرده و از راهنمایی اساتید بهره می برند تا سطح علمی مسابقات افزایش پیدا کند. 

 

 کاهش بودجه های دولتی بر برنامه های قرآنی و دینی در مدارس تأثیر داشته است؟

 بدون شک بودجه کم شده است، اما ما تلاش کردیم که این کاهش بودجه، بر روی فعالیت های ما مؤثر نباشد، از چند سال پیش تا کنون، تفاهم نامه با اداره اوقاف امضاء شد و اوقاف مسابقات قرانی زیر 18 سال را به آموزش و پرورش واگذار کرد و قرار بود بودجه ای را برای برگزاری مسابقات اختصاص دهد، در استان اصفهان 2 سال کمک کردند، ولی امسال کمکی نشده، 6 هزار دانش آموز در مرحله استانی حضور دارند و اوقاف برای برگزاری این مسابقات باید کمک کنند، 50 هزار نفر از این دانش آموزان در سطح منطقه ای حضور پیدا می کنند و ما نیازمند بودجه هستیم، البته اداره ارشاد می تواند کمک کند و در سال های اخیر تنها یک مرحله کمک شده است.  

 

 ارتباط حوزه و مبلغان مذهبی با آموزش وپرورش در چه سطحی است؟

 ارتباط ما با مرکز مدیریت حوزه علمیه استان اصفهان و  سازمان تبلیغات اسلامی خوب است و از ظرفیت حوزه علمیه استفاده کرده ایم، کمیته همکاری های حوزه های علمیه با آموزش و پرورش در وزارتخانه وجود دارد و هر ساله 10 برنامه همکاری پیش بینی می شود، ترویج گفتمان های دینی، تأمین و استقرار روحانیون در مدارس، بازدید از حوزه های علمیه و دیدار دانش آموزان با علما از جمله محورهای این همکاری ها است.

در طرح «مبلغان امین» امسال 94 نفر از روحانیون متخصص در مدارس مستقر هستند، اداره کل تبلیغات اسلامی در پاسخگویی به شبهات دانش آموزان هر ساله نیروهای متخصص خود را به ما معرفی می کند و در مدارس از این افراد استفاده می شود، امسال 160 نفر معرفی شدند.

ما حدود 5 هزار 500 آموزشگاه داریم که در حدود 2 هزار نفر از روحانیون که از سوی مرکز مدیریت معرفی می شوند، برای اقامه نماز جماعت در این مدارس استفاده می شود، در مدارسی که روحانی نداریم، اقامه نماز توسط 1800 نفر از همکاران و معلمان انجام می شود.

 

کمبود روحانی در مدارس ریشه در کجا دارد؟ آیا بودجه کافی ندارید ؟

 ما مدارس چند پایه با تعداد دانش آموز اندک داریم که نیاز نیست روحانی برای اقامه نماز در آن مدرسه حضور داشته باشد، از سوی دیگر یک سری مدارس در مناطق محروم قرار داند و تعداد روحانیون مستقر در آن مناطق کافی نیست، در بیشتر مدارس غیرانتفاعی فضاهای فیزکی به گونه ای نیست که بتوان نماز جماعت بزرگی را اقامه کرد، برخی از مدارس از فضای مساجد نزدیک مدرسه استفاده می کنند.  

ما از مرکز مدیریت حوزه علیمه درخواست کردیم که آموزش های لازم در مباحث روانشناسی و نحوه ارتباط با جوانان و نوجوانان را برای طلاب برگزار کند، در حال حاضر روحانیونی که برای اقامه نماز در مدارس حضور دارند پاسخگوی سئوالات شرعی دانش آموزان هستند و میزان ارتباط آنان با دانش آموزان به مهارت ها و توانمندی روحانیون وابسته است، به نظر بنده اقامه نماز یکی از بهترین عرصه ها برای ارتباط با جوانان برای جذب دین حضور حوزه علمیه در مدارس است، ما در سطح کشور رتبه چهارم را پس از استان های خراسان رضوی، فارس و خوزستان داریم و حدود 300 نفر از طلابی که در مدارس حضور دارند، خواهر هستند.

 

تعداد روحانیونی که در طرح مبلغان امین شرکت دارند، نسبت به نیاز شما کم نیست؟

 138 نفر برای استان اصفهان پیش بینی شده بود، اما حوزه علمیه 94 روحانی را تأمین کرده، چراکه مسائل مالی این روحانیون به عهده حوزه علمیه است و بیش  از این توانایی نبوده، به نظر بنده سازمان هایی که متولی این کار هستند، خودشان را کنار کشیده اند، نمازخانه مدرسه، در حقیقت مسجد محل است، چه سازمان یا نهادی روحانی مسجد محل را تأمین می کند، همان ها باید مدارس را پشتیبانی کنند.

 

هجمه دشمن به سمت جوانان است و هر کوتاهی در این مسیر، آسیب های جبران ناپذیری را به این قشر وارد می کند، برای مقابله با این هجمه ها باید چه اقداماتی انجام شود؟

 کار فرهنگی هزینه بر است، ما در آموزش و پرورش طرح «مصباح الهدی» را اجرا می کنیم که هر ساله توسط وزارتخانه یک معصوم برای هر استان مشخص می شود و در آموزشگاه ها در قالب مسابقات، نشریه، مقاله و یا برنامه صبحگاهی، دانش آموزان با آن معصوم آشنا می شوند و یا طرح مهدویت به معرفی حضرت ولی عصر(عج) می پردازیم، اجرای این برنامه ها نیازمند بودجه است و دانش آموز نیاز به تشویق دارند، از سوی دیگر سرانه ای که برای هر دانش آموز اختصاص می یابد، بسیار اندک است و متناسب با شعارها و تهدیدها، تخصیص اعتبار و حمایت وجود ندارد، ما از نظر خلاقیت و ایده و طرح مشکلی نداریم و دانش آموزان مستعد هستند، اما از نظر بودجه با کمبودهایی مواجه هستیم.

انتهای پیام/  

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha