جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شیخ الازهر

حوزه/ شیخ الازهر ضمن رد کردن اتهام تررویسم و خشونت از اسلام و مسلمانان گفت: مشکل امروز ما قدرت های سلطه طلب جهان هستند؛ کدام کشور اسلامی است که کارخانه ساخت سلاح کشتار جمعی داشته باشد؟

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» احمد الطیب شیخ الازهر در مراسم افتتاحیه کنفرانس اسلام و غرب در قاهره با اشاره به ضرورت تلاش برای نجات جهان از درگیری ها و تنش های موجود گفت: با وجود تلاش هایی که در این زمینه از سوی حکمای شرق و غرب صورت گرفته است، اما هنوز هم نیاز به تلاش های بیشتری در این زمینه هستیم به گونه ای که به نظر می رسد فاصله ای غیر منطقی میان واقعیت موجود و نقطه مطلوب وجود دارد و این فاصله به خاطر وجود موانع متعدد بر سر راه گفتگو است.

وی افزود: در باور من مشرق زمین با ادیان و تمدن های خود هیچ مشکلی با غرب ندارد؛ خواه مراد ما از غرب، مفهوم مسیحی و مؤسسات دینی مسیحی باشد و خواه منظور ما تمدن علمی و مادی غرب باشد، زیرا مشرق زمین در طول تاریخ تمدن خود همواره به دین و علم در هرجا که بوده احترام گذاشته است و من گمان نمی کنم این مسئله نیاز به برهان و استدلال داشته باشد.

 الطیب گفت: یکی از نشانه های سازگاری و عدم دشمنی اسلام و شرق با غرب و اروپا همین روزگار تلخ یا شیرین ما مسلمانان است که از دو قرن پیش تا کنون که دروازه های مسلمانان به روی غرب گشوده شده تا به امروز مسلمانان در امور فراوان نظری و عملی خود به غرب اعتماد کرده اند و شما می بینید فرزندان ما در مدارس و دانشگاه های ما زبان های بیگانه مانند انگلیسی و فرانسه را فرا می گیرند و به خوبی صحبت می کنند و به عنوان نمونه دانشگاه الازهر نیز در کنار دروس اسلامی و دینی خود رشته های غربی جدید را در دانشکده های پزشکی و مهندسی خود تدریس می کند.

احمد الطیب ادامه داد بر این اساس اکنون ما مسلمانان می توانیم این پرسش را مطرح کنیم که ویژگی هایی که برخی غربی ها برای مسلمانان برمی شمارند و ادعا می کنند مسلمانان جامعه ای بسته و محبوس در گذشته هستند که برای تمدن غرب خطرناک هستند کجایند؟ و کدام ملت مسلمان است که یکی از کارخانه های ساخت سلاح کشتار جمعی را در اختیار داشته باشد یا بتوان گفت که آن کشور مسلمان جهان را تهدید می کند؟

وی افزود: مشکل جهان ما که در رابطه میان مسلمانان و غرب اشکال ایجاد می کند، قدرت گردنکش و مستکبر جهانی است که حق تسلط بر دیگران را برای خویشتن قائل است و احساس می کند این حق را دارد که دیگران را به خدمت خود در بیاورد زیرا تمدن خود را برتر می داند و حق برتری بر ملت ها را برای خویش قائل است و با همین بهانه ثروت ملت ها را چپاول می کند.

شیخ الازهر در بخش دیگر از سخنان خود گفت: البته دوست ندارم از سخنان من این گونه فهمیده شود که بنا دارم تمام تقصیرها را به گردن غرب و تمدن غربی بیندازم، زیرا در شرق نیز برخی ویژگی های منفی وجود دارد که مسلما این ویژگی ها نیز در ایجاد اسلام هراسی در ملت های غربی سهم داشته است.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین عیب های شرق سکوت در برابر پدیده تروریسم است که این سکوت مجالی را برای گروه های مسلح شرور به وجود آورد تا جنایت های خود را به اسلام نسبت دهند و نام های دینی بر سازمان های خود قرار دهند و بسیاری از جوانان را فریب دهند تا اینکه بسیاری از اروپایی ها و آمریکایی ها به اشتباه گمان کردند که خشونت و اسلام دو مفهوم ملازم هستند که از هم جدایی ندارند و اکنون به سختی می توان حقیقت را برای غربی ها توضیح داد که گروه های تروریست از دین برای ارتکاب جنایت های خود سوء استفاده کردند و به نام اسلام و مسلمانان دست به ترور زدند؛ غافل از اینکه خود مسلمانانی که به ترور و خشونت متهم هستند، اولین قربانیان تروریسم سیاه بودند.

شیخ الازهر خاطرنشان کرد: هنگامی که به دنبال ریشه های تروریسم بگردیم، می بینیم که محل این ریشه ها اسلام و ادیان آسمانی نیست، بلکه ریشه آن در نظام هایی جهانی است که با ادیان و ارزش ها و اخلاق و آیین ها در بازارهای اسلحه و سیاست های نژادپرستانه خود تجارت می کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha