جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ محسن العواجی

حوزه/ شبکه های اجتماعی عربستان از بازداشت یکی از مبلغان دینی منتقد آل سعود به نام شیخ محسن العواجی در ۵ روز پیش خبر دادند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» صفحه معتقی الرای در شبکه های اجتماعی از بازداشت محسن العواجی از مبلغان دینی عربستان در 5 روز پیش خبر داد و گفت: ما از بازداشت دکتر محسن العواجی توسط مسئولان سعودی در 5 روز پیش و انتقال او به زندان ذهبان اطمینان داریم.

بر اساس این گزارش شیخ عواجی در جریان بازداشت خود مورد بازجویی شدید قرار گرفته و این بازجویی ها با بازداشت شیخ سفر الحوالی و کتاب اخیر او به نام المسلمون و الحضارة الغربیة (مسلمانان و تمدن غرب) در ارتباط بوده است.

این کتاب در واقع نقدی گزنده و صریح بر نظام آل سعود است که باعث شد مسئولان سعودی شیخ الحوالی و برادر و تعدادی از فرزندانش را زندانی کنند.

اکنون بازداشت شیخ العواجی در حالی صورت می گیرد که وی از ماه ژوئن گذشته سکوت تام اختیار کرده و هیچ پستی در شبکه های اجتماعی منتشر نکرده است و در ولایت عهدی بن سلمان را نیز به او تبریک گفته است تا اینکه چند روز پیش فعالان شبکه های اجتماعی یک کلیپ ویدئو منتشر کردند که در آن شیخ عواجی از شکنجه هولناک خود و سایر زندانیان در زندان های عربستان خبر داد.

عواجی در این ویدئو که در توئیتر منتشر شده گفت: بدترین چیزی که در زندان من و همراهانم را آزار می داد این بود که آنها هنگام بازجویی همچون قطعه گوشتی در دست بازجو بودند و برای بازجو هم فرقی نمی کرد آنها چه جرم و اتهامی دارند و انسان هرجرمی هم که مرتکب شده بود شایسته این گونه بازجویی ظالمانه نبود.

عواجی در جولای 2013 نیز به خاطر امضای بیانیه فرهنگیان عربستان که به امضای 7 هزار شهروند سعودی رسیده بود بازداشت شد. آنها در این بیانیه از پادشاه سابق خواسته بودند از قانون در مصر حمایت کرده و با کودتای نظامی مخالفت کند.

در جولای 2015 بود که ملک سلمان شیخ عواجی و عبدالله مدیفر از فعالان رسانه ای را به اتهام اهانت به پادشاه سابق محاکمه کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha