جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دارالافتاء مصر

حوزه/ آمارهای جهانی در زمینه پرسش های شرعی نشان می دهد که نسبت قابل توجه یعنی حدود ۱۲ درصد از این پرسش ها در سال گذشته مربوط به مسائل زنان بوده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، به نقل از الیوم السابع مصر، آمارهای جهانی در زمینه پرسش های شرعی نشان می دهد نسبت قابل توجه، یعنی حدود 12 درصد از این پرسش ها در سال گذشته، مربوط به مسائل زنان بوده است.

طبق این آمار، اتفاقات اخیر جهان و جوامع اسلامی تا حد زیادی در این پرسش ها سهیم بوده و مسائل جدیدی را برای مخاطبان ایجاد کرده که باعث افزایش پرسش های شرعی مربوط به زنان شده است و بخشی از این پرسش ها در مسائل مختلفی مانند جهاد و اسارت زن و مشارکت زنان در عملیات تروریستی و بخش دیگر درباره سایر مسائل مربوط به عبادات و معاملات زنان بوده است.

طبق این آمار در سال گذشته از مجموع 500 هزار پاسخی که به پرسش های شرعی و احکام داده شده 60 هزار مسئله مربوط به زنان بوده که 12 درصد کل مسائل را تشکیل می دهد.

بر اساس این گزارش مصر با نسبت 44% در صدر 10 کشوری قرار دارد که به پرسش های مربوط به زنان پاسخ داده اند و این به خاطر کثرت صدور فتوا و پاسخ به مسائل شرعی در مصر است و از سوی دیگر نهادهای پاسخگو به احکام شرعی در مصر نیز اهتمام زیادی به پیگیری مسائل زنان و احکام مربوط به عبادات و معاملات و احکام روز آنها دارند.

بر اساس این آمارها در سال گذشته نهادهای شرعی و دینی مصر به ویژه دارالافتاء فعالیت زیادی را در زمینه تحریم مزاحمت برای نوامیس صادر کرده اند که آخرین این فتواها مربوط به شوقی علام مفتی مصر است که ایجاد مزاحمت برای نوامیس و آزار جنسی زنان را از گناهان کبیره و حرام دانسته و علاوه بر این الازهر نیز پویش های زیادی را برای بیان حرمت مزاحمت جنسی به راه انداخته است.

این آمارها همچنین نشان می دهد که باید مرکزی فراگیر برای پاسخ گویی به مسائل مربوط به زنان وجود داشته باشد، تا برخی زنان در دام گروه های افراطی و منحرف وارد نشوند و علاوه بر این باید بانوانی نیز برای پاسخ گویی به مسائل زنان در کشورهای اسلامی به ویژه مصر تربیت شوند که قادر به پاسخ گویی به مسائل شرعی زنان باشند.

لازم به ذکر است آمارهای فوق توسط شیخ شوقی علام مفتی و رئیس دارالافتاء مصر ارائه شده و توسط مرکز تحقیقات استراتژیک مدیریت دارالافتاء های جهان تهیه شده و مربوط به مراکز صدور فتوا در مسلمانان اهل سنت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha