پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بهجت

حوزه استاد حوزه علمیه، با انتقاد از دنباله روی مسلمانان از نگاه غرب به علم، ابراز داشت: در میان علمای جهان اسلام، برخی از آنان با عمل به علم خود در کنار سیر علمی، سیر الی الله را نیز پیشه نمودند. آنان در میان ما بودند، اما نحوه عبودیت و زندگی آنان متفاوت از سایرین بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علی بهجت، در نشست تبیین سیره علمی،‌آیت الله العظمی بهجت(ره) که در مجتمع آموزش عالی فقه در قم  برگزار شد، توانایی کسب علم را تفاوت اصلی انسان با سایر موجودات خواند و ابراز داشت: نقطه تمایز انسان از سایر حیوانات، توانایی او در تبدیل تصورات به تصدیقات و بدل ساختن آنها به علم و آگاهی و پدید آوردن علوم مختلف از جمله فقه، ریاضیات، فلسفه، طب و... است.

وی ادامه داد: تسلط به علوم مختلف از دیرباز در میان علمای اسلام رایج بوده است و در تمام جوامع، ارزش هر انسان با آگاهی او سنجیده می شود و همگی در تلاش هستند با کسب علم، خود را رشد دهند. انتخاب زندگی آگاهانه امتیاز انسان نسبت به حیوانات است اما باید به این نکته توجه کنیم که هدف از کسب علم چیست؟ در بسیاری از جوامع، علم در خدمت زندگی مادی و با هدفی فناپذیر است و پس از مرگ و قطع دسترسی انسان به این دنیا، تمام دستاوردهای او نیز از دسترسش خارج می شود.

استاد و محقق حوزه علمیه، تلاش انسان برای تولید انواع سلاح مرگبار و ابزار کشتار جمعی را از نمونه های استفاده علم در مسیر نادرست برشمرد و خاطرنشان کرد: علم مادی، انسان را موجودی برآمده از تغییر و تحولات طبیعی پنداشته و هیچ ایده ای درباره هدف خلقت ندارد درحالی که خداوند هدف از خلقت کل هستی را برای الهی شدن انسان بیان می دارد. علم اگر در مسیری جز مسیر الهی قرار گیرد، محدود به عالم مادی شده و در این مسیر هر مقدار که انسان رشد نماید، تفاوتی با زندگی مادی حیوانات نخواهد داشت.

وی با انتقاد از دنباله روی مسلمانان از نگاه غرب به علم، ابراز داشت: در میان علمای جهان اسلام، برخی از آنان با عمل به علم خود در کنار سیر علمی، سیر الی الله را نیز پیشه نمودند. آنان در میان ما بودند اما نحوه عبودیت و زندگی آنان متفاوت از سایرین بود.

فرزند آیت الله العظمی بهجت در ادامه به تبیین سیره علمی این عالم وارسته پرداخت و یادآورد شد: ایشان در طول عمر بابرکت خود با وجود مراتب عظیم علمی، هیچ ادعایی نداشتند و هرگز مشغله های علمی و مراجعات عمومی موجب کاهش توجه ایشان به عبادات نمی شد.

وی با اشاره به تاکید روایات بر اهمیت عبودیت و پاکی انسان برای مهیا شدن در جهت کسب علوم الهی، ابراز داشت: همه دستاوردهای علمی از فیوضات الهی است و خداوند این فیض را به کسی اعطا می کند که به دنبال علم و مهیا برای دریافت آن باشد.

سخنران نشست ادامه داد: از دیدگاه آیت الله بهجت، زمانی کسب علم و درس خواندن ارزش می یابد و اتلاف عمر به شمار نمی رود که این علم نشر یابد و آگاهی به دیگران منتقل شود. هدف از کسب علم، قرب الی الله است و اگر پیشرفت مرتبه علمی با سیر الی الله همراه نباشد، هیچ ارزش الهی نخواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha