شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
گفتگو با حجت الاسلام عاشوری

حوزه/ وقتی برای اولین بار وارد مدرسه شدیم، برای بسیاری از دانش آموزان، والدین و حتی کادر مدرسه خیلی عجیب بود و بسیار جالب بود یک روحانی به زبان انگلیس و اسپانیولی مسلط باشد و یا اصلا فکر نمی کردند روحانی اهل ورزش باشد و در رشته های فوتبال یا والیبال بتواند به خوبی بازی کند.

خبرگزاری «حوزه» - تهران/ مبلغان دینی یک همراه مطمئن و امین برای دانش آموزان به شمار می روند و استمرار و تداوم ارتباط آنان با دانش آموزان می تواند به تدریج اثرات مثبت شخصیتی در نوجوانان و جوانان به دنبال داشته باشد.

حجت‌الاسلام ابراهیم عاشوری یکی از مبلغان فعال دانش آموزی در شهرستان پرند و مسلط به زبان های انگلیس و اسپانیولی است که توانسته با برقراری ارتباط موثر و صمیمانه با کادر مدرسه، دانش آموزان و والدین، موفقیت های خوبی در عرصه تبلیغی داشته باشد.

خبرنگار حوزه به سراغ این مبلغ موفق رفته و با او به گفتگو نشسته که حاصل آن را در ادامه می خوانید:

* به عنوان سوال نخست، ابتدا خود و گروه تبلیغی تان را معرفی کنید و بفرمائید چند سال است که کار تبلیغی ویژه دانش آموزان انجام می دهید.

اینجانب ابراهیم عاشوری از اعضای گروه تبلیغی مدارس امین شهر پرند هستم که با همکاری دیگر اعضای گروه، هم اکنون به مدت چهار سال است که در مدارس آموزش و پرورش شهر پرند مشغول تبلیغ و تربیت دینی دانش آموزان هستیم.

 امسال 8 نفر از روحانیان گروه تبلیغی مدارس امین شهر پرند در 12 مدرسه و در مقاطع مختلف تحصیلی  ازجمله ابتدایی و متوسطه دوره اول فعالیت و حضور فعال دارند.

 

 

* استقبال کادر مدرسه، خانواده ها و به ویژه دانش آموزان از طرح مدارس امین چگونه است؟

یکی از وظایف اصلی مبلغان در مدارس علاوه بر تبلیغ و فعالیت های فرهنگی و تربیتی، حضور فعال در بین دانش آموزان و ایجاد ارتباط صمیمانه و دوستانه با این عزیزان است.

به یاد دارم وقتی برای اولین بار وارد مدرسه شدیم، برای بسیاری از دانش آموزان، والدین و حتی کادر مدرسه خیلی عجیب بود که از نزدیک با یک روحانی معاشرت می کردند و هم صحبت می شدند! و یا اصلا فکر نمی کردند یک روحانی اهل ورزش باشد و در رشته های فوتبال یا والیبال بتواند به خوبی بازی کند.

همچنین برای شاگردان ممتاز مدرسه بسیار جالب بود یک روحانی به زبان انگلیس و اسپانیولی مسلط باشد. همه این مسائل باعث شد تا نگاه مثبتی از روحانیت در اذهان دانش آموزان، والدین و کادر مدرسه شکل بگیرد و همکاری های بیشتری با روحانیان امین داشته باشند.

 

 

* مهمترین دستاورد شما در مدت چهار سال تبلیغ در مدارس آموزش و پرورش چه بود؟

در مدت چهار سال فعالیت تبلیغی که در مدارس شهر پرند داشتیم، یکی از دستاوردهای تبلیغی و تربیتی گروه ما این بود که با شناسایی دانش آموزان مستعد و اعتماد والدین به روحانیان امین، به لطف خداوند متعال، بیشترین آمار جذب به حوزه علمیه از مدارس آموزش و پرورش استان تهران را به خود اختصاص دهیم.

 هم اکنون 12 مدرسه پسرانه شهر پرند با حضور بنده و هفت نفر از روحانیان بزرگوار، تحت پوشش فعالیت های تبلیغی مدارس امین قرار دارند. یکی از فعالیت های ما ارتباط موثر و صمیمانه با کادر مدرسه، دانش آموزان و والدین آن ها بود. در این میان شناسایی دانش آموزان مستعد و نخبه و تشویق آنان برای تحصیل در حوزه علمیه از دیگر اولویت های ما بوده است به طوری که سال گذشته حدود 60 نفر از دانش آموزان بعد از شرکت در اردوهای آشنایی با حوزه و تبیین جایگاه روحانیت در ترویج مکتب اهل بیت(ع)، جذب حوزه علمیه شهر پرند شدند.

 

 

* مسئولان طرح امین در راستای توانمندسازی مبلغین مدارس امین چه تدابیری اندیشیده اند؟

طی یک سال گذشته با پیگیری مسئولان طرح تربیتی مدارس امین استان تهران، دوره ها و کارگاه های علمی و بسیار مفیدی برای همه مبلغین برگزار شده است که امیدواریم این دوره ها همچنان ادامه داشته باشد. برگزاری این دوره ها تاثیر بسزایی در کیفیت امور تبلیغی و تربیتی مبلغین در مدارس و در مواجهه با دانش آموزان داشته است.

* ارزیابی شما از روند اجرائی طرح تربیتی امین در مدارس چیست؟

حضور روحانی و مبلغ دینی در مدرسه و ارتباط صمیمانه او با دانش آموزان یکی از نقاط قوت طرح تربیتی مدارس امین است. در این طرح دانش آموزان هم در طول سال تحصیلی و هم در ایام تعطیلات تابستان با حضور در پایگاه های تابستانه، ارتباطی مستمر و دوستانه با روحانی امین دارند.

 

 

* آیا فعالیت های مدارس امین محدود به دوران تحصیل می شود یا در ایام تابستان هم کار تبلیغ دانش آموزی ادامه داشت؟

ایام تعطیلات تابستانی یکی از بهترین فرصت ها برای کار تبلیغی و تربیتی با دانش آموزان است و چنانچه یک روحانی امین و همکاران تبلیغی او برنامه ریزی مناسبی برای این ایام داشته باشند، خواهند توانست از ایام فراغت دانش آموزان به بهترین نحو ممکن بهره برداری کنند.

امسال برای اولین بار پایگاه های تابستانی مدارس امین در همه مناطق استان تهران تاسیس و راه اندازی شد و روحانیان امین نقش محوری در برنامه ریزی فرهنگی و تبلیغی این پایگاه ها با محوریت فعالیت دانش آموزی ایفا کردند. ما هم به اتفاق سایر دوستان طلبه برای این که از ایام تابستان به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم از اردیبهشت ماه یعنی دو ماه قبل از آغاز تعطیلات تابستانی کارگروه ویژه ای را به همین منظور تشکیل دادیم و الحمدلله با برنامه ریزی منسجم و دقیقی که اتخاذ کرده بودیم توانستیم به همه اهداف مورد نظر در پایشگاه های تابستانه ویژه دانش آموزان داشته باشیم به طوری که تابستان امسال از عالی ترین تجارب فعالیت های دانش آموزی ما در چند سال اخیر بود.

 

 

 * نظر دانش آموزان و والدین درباره طرح ها و برنامه های اجرا شده در پایگاه تابستانی چه بود؟ آیا راضی بودند؟

در طول سال تحصیلی با حمایت های مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران و همکاری بسیار خوب و شایسته مدیران مدارس، روحانی امین اختیارات کافی برای اجرای برنامه های فرهنگی و تبلیغی دارد و نتیجه این همکاری ها در نوع رفتار و عملکرد اخلاقی و اعتقادی دانش آموزان قابل مشاهده است و رضایتمندی اغلب والدین دانش آموزان و کادر مدرسه از خروجی کیفی برنامه های فرهنگی و تربیتی موید این ادعا است.

بر اساس نظر سنجی کیفی که از دانش آموزان داشته ایم برنامه های ویژه تابستان نقش بسزایی در ارتقاء معرفت دینی و رشد اجتماعی آنان داشته است به طوری که والدین دانش آموزان نیز اذعان داشتند بسیاری از ناهنجاری های فرزندانشان در اردوها و برنامه های تابستانی متعادل شده و رو به رشد و تعالی بوده است.

 

 

* همانطور که می دانید کار تبلیغ دانش آموزی دارای حساسیت ها و ظرافت های خاصی است. به نظر شما یک مبلغ که می خواهد کار دانش آموزی انجام دهد چه شاخصه ها، مهارت ها و معیارهایی باید داشته باشد؟

مبلغین عزیزی که می خواهند کار دانش آموزی انجام بدهند باید با شرایط روحی، فکری، اجتماعی، فرهنگی و دیگر خصوصیات نوجوانان و جوانان تا حدودی آشنا باشند و بدانند که هر نوع عملکرد آنان مورد توجه دانش آموزان است. بنا بر این ضرورت دارد مبلّغ در مراتب عالی علم و تقوا قرار داشته باشد و تهذیب نفس را اولویت اصلی خود قرار دهد.

همچنین یک مبلّغ باید مجهز به برخی مهارت ها در کار دانش آموزی باشد و مثلاً در برخی علوم مثل روانشناسی کودک و نوجوان، مشاوره و نظایر این ها سر رشته ای داشته باشد و در ابداع روش های جدید و خلاق تربیتی پیشگام باشد.

 

 

* برای ارتقای رفتارهای بهنجار و اخلاقی خانواده ها به ویژه دانش آموزان چه اقداماتی انجام داده اید؟ به عبارت دیگر راهبردهای علمی، معنوی، فرهنگی و تربیتی شما در ارتقاء معرفت دینی خانواده ها و دانش آموزان چه بوده است؟

نکته مهمی که در تربیت دینی دانش آموزان باید مورد توجه قرار بگیرد نقش مهم و کلیدی والدین و خانواده در آگاهی بخشی به دانش آموزان و فرزندانشان است. متاسفانه برخی خانواده ها به ویژه والدین دانش آموزان با مفاهیم دینی و تربیتی بیگانه هستند و در موارد بسیاری شاهد بودیم که والدین دانش آموز از تربیت دینی فرزندش نه تنها غفلت کرده بلکه خود نیز با شبهات عمیق دینی مواجه است و این مسائل کار تبلیغی و تربیتی روحانی امین را بسیار سنگین کرده است.

از آنجا که دانش آموز بیشتر اوقات خود را در کنار خانواده است، چنانچه والدین خود آگاهی دینی داشته باشند و شرایط فرزندشان را به خوبی درک کنند قطعا روحانی امین نیز در فعالیت های خود با چالش های کمتری مواجه خواهد بود، بنا بر این در راستای همراه کردن والدین با برنامه های روحانی امین در مدرسه، در چندین نوبت اقدام به برگزاری کارگاه ها و دوره های علمی تحت عنوان تربیت فرزند نمودیم و الحمدلله استقبال خوبی را از طرف والدین شاهد بودیم.

 

گفتگو: مهدی زارعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha