جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اربعین حسینی

حوزه/ روحانی یکی از روستاهای خراسان جنوبی سال گذشته تنها به زیارت اربعین مشرف شد، اما امسال قصد کرد که با کاروانی کوچک گام در مسیر عشق نهد، کاروانی که از اهالی روستای محل تبلیغش است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، این روزها،  عشق حسینی، دلباختگان امام حسین(ع) را به سمت خود کشانده و از سراسر جهان، هر فردی که دعوت شده باشد به دیدار اربابش نائل می شود، میلیون‌ها عزادار حسینی، چنان نمادی برای شیعه معرفی کرده‌اند که همانند آن در هیچ آیین و مذهبی پیدا نمی‌شود و چنان تعظیم شعائری برپا کرده‌اند که جهانیان در عظمت آن مبهوت مانده‌اند.

 زائران اربعین حسینی دل توی دلشان نیست، هرکس سفر را به‌ گونه‌ای آغاز کرد تا خودش را به جاده نجف - کربلا برساند؛ اما حجت الاسلام رضا فرهادی، زائری است که در دومین سفر کربلای خود تصمیم گرفت اهالی روستای محل تبلیغش را نیز با خود همراه کند، با این زائر پیاده حسینی همراه شدیم تا از حال و هوای خوب این روزهایش باخبر شویم.

این روحانی متولد 1372، بچه اردبیل است، اما ساکن تهران و محل تبلیغش روستای براندود خراسان جنوبی است، روستایی که فاصله ای تا مرز افغانستان ندارد.

برای دومین بار است که به زیارت اربعین می آید و می گوید امسال یکی از بزرگترین توفیقاتش این بوده که با مردم خود روستا، راهی این سفر شده است.

جذب جوانان با شیوه ای خاص

او را به خوبی می شناسم، چند باری با او در اردوهای جهادی شرکت کرده ام، خالصانه کار می کند، شوخی کردن و به خنده وادار کردن همه، تنها کاری است که به خوبی از عهده آن برمی آید و با همین حس شوخ طبعی توانسته تعداد زیادی از جوانان روستایش را به خود جذب کند.

یادم آمد رفیقی به نام علی علیزاده(که او نیز روحانی است) داشت که همواره با هم بودند و لحظه ای از یکدیگر جدا نمی شدند، سراغش را گرفتم، سرش را پایین انداخت و گفت متأسفانه در این راه به دلیل برخی از مشکلات نتوانست شرکت کند، اما من نیز نمی توانستم با توجه به شرایط کنونی و اینکه دشمنان اتحاد بین مردم ایران و عراق را نشانه گرفته اند ساکت بمانم و در این اربعین حضور پیدا نکنم.

خود را نه به عنوان روحانی کاروان، بلکه خادم کاروان قلمداد، و به این خادم بودنش نیز افتخار می کند، تنها افسوسی که می خورد این است که خانواده اش یعنی همسر و فرزندش را به همراه ندارد و قصد کرده تا سال آینده آن ها را نیز در اجتماع بزرگ اربعین شریک گرداند.

بسیار باصفا و خوش صحبت است، لحظه ای لبخند از روی لبانش نمی افتد و برق نگاهش این را می رساند که راه روشنی را برای رسیدن به هدفش انتخاب کرده است.

سال گذشته تنها به زیارت اربعین مشرف شد اما امسال قصد کرد که با یک کاروانی کوچک گام در مسیر عشق نهد، کاروانی که از اهالی روستای محل تبلیغش است.

حجت الاسلام فرهادی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» از بیرجند با بیان اینکه از شوق و استرس این سفر، یک هفته شب‌ها نخوابیده و پلک بر روی پلک ننهادم و مدام برنامه ریزی می کردم، اظهار کرد: با رایزنی و پیگیری هایی که صورت گرفت خیّری پیدا کردیم، که هزینه رفت و آمد زائران اباعبدالله(ع) را متقبل شد و باعث شد که با 13 نفر راهی این سفر شویم.

حضور در راهپیمایی اربعین پاسخی قاطع به تفرقه افکنان

وی دو دلیل عمره را برای حضورش در اربعین حسینی عنوان می کند و می گوید: اولین دلیلی که در این راهپیمایی شرکت کردم این بود که پاسخی قاطع به آن دسته از افراد و دشمنانی بدهم که به دنبال تفرقه بین ایران و عراق هستند.

روحانی روستای براندود خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: برخی ها می خواهند مردم را نسبت به اربعین دلسرد کنند و قضایای مشهد، بغداد و کربلا را به نوعی دستمایه فتنه خود کرده‌ند، اما به لطف خداوند متعال و توجهات سیدالشهدا نتوانستند، بلکه باعث گشت تا امسال نیز همانند گذشته شاهد حضور میلیونی ایرانی ها در اربعین حسینی باشیم.

حجت الاسلام فرهادی بیان داشت: دشمنان هر کاری و هر توطئه ای انجام دادند تا بتوانند شور حضور در پیاده‌روی عظیم اربعین را کم کنند اما با بصیرت مردم مواجه شدند و بینی آن ها به خاک ذلت مالیده شد.

وی تصریح کرد: برای اینکه من نیز به نوعی در این راهپیمایی حسینی شریک باشم، توانستم تعدادی از مردم روستا را ترغیب کرده و با خود همراه کنم تا شکوه اربعین باری دیگر به تمام جهان ارسال گردد.

این روحانی حاضر در اربعین حسینی ادامه داد: دلیل دوم حضورم در این راهپیمایی نیز ایجاد وحدت و همدلی بین مسلمانان جهان بود، اتحادی که می تواند خاری باشد در چشم دشمنان قسم خورده این انقلاب.

حجت الاسلام فرهادی حال و هوای حضور در این اجتماع را نیز اینگونه بازگو کرد: پای گذاشتن در سفری معنوی که انتهای آن به امام حسین(ع) ختم می شود را اگر با مردم روستایی بروی که به سختی مخارج زندگی را درمی‌آورند و در سطح پایین درآمدی هستند، بسیار زیبا، دلنشین و با ارزش است.

وی یادآور شد: روستای محل تبلیغم در نزدیکی مرز افغانستان قرار دارد، لذا کرایه اتوبوس تا مرز عراق نزدیک به 800 هزار تومان می شود، اما خدا را شاکریم و از فرزند زهرا(س) نیز ممنونیم که هر طور شده ما را دعوت کردند تا به این سیل جمعیت ملحق شویم.

زیارت سیدالشهدا اگر سختی نداشته باشد به دل نمی چسبد

روحانی روستای براندود خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اربعین دارای سنت حسنه پیاده رفتن و سختی کشیدن است و علما و بزرگان ما نیز همه این راه را رفته اند، گفت: زیارت امام حسین(ع) اگر سختی نداشته باشد و این سنت در اربعین احیا نگردد، شاید کمتر به دل بنشیند، اما هنگامی که سختی بکشیم، می توانیم آن مصیبت هایی که حضرت زینب(س) متحمل شده را بیشتر درک کنیم و این سختی کشیدن مطمئنا برای انسان هایی که به تمامی رفاه های جهان پشت کرده اند، دارای برکت است.

حجت الاسلام فرهادی مطرح کرد: هر فردی اگر پیاده و با تحمل سختی به عشق خود برسد قطعا بیشتر آن را درک می کند و بیشتر قدرش را می داند و اهدافش را دنبال می کند، لذا این سختی ها برای خودسازی است.

وی با اشاره به این جمله معروف که "هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد، ادامه داد: برای به دست آوردن یک نعمت ارزشمند، باید مشقت ها را با جان و دل بخری، در غیر این صورت قدرش را نمی دانی، لذا اگر من سختی نکشم زیارت امام حسین (ع) به دلم نمی نشیند.

روحانی جوان روستای براندود خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که حضور روحانیت در اربعین حسینی چه پیامی را می رساند، عنوان کرد: حضور یک روحانی در مراسم اربعین حسینی این را نشان می دهد که هیچگونه دیوار و سدی بین روحانیت و مردم وجود ندارد.

حجت الاسلام فرهادی در رابطه با اتحاد بین شیعه و سنی نیز اظهار کرد: ما اهل سنت را به ویژه اهل سنت منطقه خود را به مانند برادرانمان می دانیم و هیچگونه اختلافی در بین ما وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه به نظر من اهل شیعه و اهل سنت فرقی با یکدیگر ندارند، گفت: به شخصه به یکی از مساجد سنی نشین منطقه خود رفتم، در نماز جماعتشان شرکت کرده و به خانه‌ی مولوی هایشان رفته و هنگامی که با آن ها به گفتگو پرداختم متوجه این موضوع شدم که این افراد هیچ تفاوت خاصی با ما ندارند، زیرا برای اهل بیت و امام حسین(ع) عزاداری کرده و مجلس روضه می گیرند، لذا این حضور باعث می گردد تا این ارتباط همچنان حفظ شود و نقشه آن افرادی که به دنبال تفرقه انگیزی هستند خنثی گردد.

این روحانی حاضر در اربعین حسینی بیان داشت: متأسفانه برخی افراد با سخنان و نوحه های خود باعث می شوند که این اتحاد گاها دچار تزلزل گردد، اما به لطف خداوند متعال و رهبری عزیز این اتحاد همچنان قوی و استوار وجود دارد.

حجت الاسلام فرهادی افزود: سعی کرده ام تا با مولوی های برادران اهل سنت ارتباط برقرار کرده و کدورت هایی که برخی ها به وجود آورده اند را برطرف کنم و بعضا موفق نیز بوده ام.

مردم امروز به بصیرت مورد نظر رهبری رسیده اند

وی در ادامه گفت: آنچه رهبر معظم انقلاب مبنی بر بصیرت افزایی می فرمایند، در بین مردم جا افتاده است و امروز به مانند گذشته نیست که دشمنان با استفاده از شانتاژهای خبری بتوانند مردم را فریب دهند، بلکه مردم تا حدی به آن بصیرتی که مقام معظم رهبری تأکید دارند، رسیده اند و درک می کنند که باید در کجا حاضر باشند و به میدان بیایند، لذا امروز می بینیم که میلیون ها نفر از ایران اسلامی در اربعین حسینی شرکت می کنند.

روحانی روستای براندود خراسان جنوبی افزود: امروز مردم، خود مسائل سیاسی و اقتصادی را تحلیل و بررسی می کنند و تحت تأثیر جوسازی های دشمنان مبنی بر اختلاف بین ایران و عراق قرار نمی گیرند.

حجت الاسلام فرهادی خاطر نشان کرد: مردم ایران اسلامی متوجه بازی های بچه گانه غرب می شوند و از خبرهایی که در شبکه های اجتماعی پخش می شود دلسرد نشده و تحت تأثیر قرار نمی گیرند.

وی تصریح کرد: حضور میلیونی زائران در اربعین حسینی مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی است و به آن ها می فهماند که امام حسین(ع) خط قرمز شیعیان است.

این روحانی جوان حاضر در اربعین حسینی با بیان اینکه اگر دشمنان این سیل جمعیت را نشان بدهند تمامی معادلات سیاسی که در طول یک سال برای آن زحمت کشیدند، در عرض چند روز نابود می شود، مطرح کرد: دشمنان در طول سال فتنه های زیادی را به وجود می آورند تا بتوانند از اسلام و ایران و شیعه چهره ای دیگر نشان دهند لذا سعی می کنند به هرطریق ممکن اربعین را در سکوت خبری نگه دارند.

اربعین حسینی پر شکوه ترین تجمع مذهبی دنیاست

حجت الاسلام فرهادی با اشاره به اینکه اربعین حسینی پر شکوه ترین تجمع مذهبی دنیاست، اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم پیام اربعین حسینی را به کل جهان منتقل کنیم باید همه ی جوان ها و روحانیونی که در این اربعین شرکت می کنند، شبکه های اجتماعی و اینستگرام را از تصاویر و لحظه های زیبای حضور پر کنند تا جهان بداند این روزها در کربلا چه خبر است.

وی ابراز داشت: من نیز به عنوان یک عضو ناچیزی از این اقیانوس میلیونی، تنها کاری که می توانستم انجام دهم این بود که این مراسم و حضور را در حد توانم باشکوه تر کنم لذا کاروانی را از روستا به راه انداختم تا در مسیر عشق قدم گذارند.

روحانی روستای براندود خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: اربعین امام حسین(ع) شُکّی به انسان وارد می کند که تمامی رذایل اخلاقی را کنار می‌گذارد و آدم را پاک می کند.

حجت الاسلام فرهادی با بیان اینکه در اینجا یاد می گیرم که هر چه بزرگ می شویم باید کوچک تر شویم، تصریح کرد: زائران طی این چند روز صفات بد خود را کنار گذاشته و به آموختن صفات نیک می پردازد و این درسی است که می توان برای یک سال از آن بهره برد و در زندگی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه اربعین حسینی یک سری از برکت ها و مواردی که نمی توان آن‌ها را وصف کرد در زندگی افراد به وجود می‌آورد، گفت: سال گذشته هزینه آمدن به اربعین را نداشتم اما اباعبدالله(ع) در آخرین لحظات ما را طلبید و باعث شد تا به زیارتش مشرف شوم و امسال نیز همان شرایط حکم فرما بود که باز هم خداوند عنایت کرد و راهی این سفر شدم.

حجت الاسلام فرهادی در پایان با اشاره به اینکه اربعین، یعنی تجمع یک عده عاشق برای رسیدن به عشق و معشوقشان، عنوان داشت: مطمئن هستم اگر کسی از طرف اربابش دعوت نشده باشد نمی تواند در این راه گام بردارد و این افرادی که اکنون با پای پیاده قدم به قدم به سوی کربلا حرکت می کنند، دعوت شده خود اباعبدالله هستند.

"حاج آقا دیگر بس است و اندکی هم ذکر بگو!" جمله ای بود که یکی از جوان های کاروان 13 نفره حجت الاسلام فرهادی به زبان آورد و به گفتگوی ما با این روحانی جوان و با انگیزه پایان داد.

صمیمیتی که این روحانی توانسته بود در بین همراهانش ایجاد کند، برایم جذاب بود، انگار همه با هم برادرند و سال هاست با یکدیگر زندگی کرده اند اما کسی نمی داند که آن ها تنها سه ماه شده است که با هم آشنا شده اند.

اربعین حسینی با دیدن چنین صحنه هایی معنا پیدا می کند، صحنه هایی که کمتر می توان شاهد آن بود، عشق به اباعبدالله هر شخصی را اگر در بالاترین مقام هم باشد هم رتبه افرادی می کند که هیچ ندارند.

اینجا هیچ کس احساس دلتنگی نمی کند، اینجا رفاقت و دوستی در اوج قرار دارد و اینجا همه‌ی دل ها به نام یک ارباب می تپد، که آن هم حسین ابن علی(ع) است.

گزارش: ابوالفضل طالبی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha