جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‏ الله علوی بروجردی

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: وظیفه شرعی سازمان نقشه برداری، افزایش دقت و بیان دقیق آمارها برای مردم است. نباید گوش به حرف های دیگران داد که این حرفها را نگوئید، باید حقایق را گفت تا جلوی مشکلات دیگر را گرفت.

به گزارش خبرنگارخبر گزاری«حوزه»، آیت الله علوی بروجردی پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس نقشه برداری کشور که در بیت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در قم برگزار شد، با بیان اینکه هنوز مصرف آب،‌برق و ... درجامعه فرهنگ سازی نشده است، بر ضرورت توجه به مصرف آب و فرهنگ سازی دراستفاده از منابع زیر زمینی تأکید کرد.

وی بابیان اینکه کار نقشه برداری از مسائل حساس در کشور است افزود: کشور ما ایران دارای جغرافیایی خاص است و به خاطر همین قضیه، لازم است برای جلب سرمایه، توریست ها از مناطق و طبیعت خاص اطلاع و شناخت داشته باشند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم بابیان اینکه شناخت منابع طبیعی امر ضروری است، اظهار داشت: یکی ازمشکلات کشور این است که منابع هرمنطقه ای در منطقه دیگر بکار گیری می شود؛ عدم توجه به این مسائل مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است.  

آیت الله علوی بروجردی  بابیان اینکه کشور ازمناطق زلزلزله خیز و روی گسل قرار دارد، بر ضرورت توجه به  آزمایش و سنجش دقیق زمین و خاک تأکید کرد.

استاد حوزه علمیه،  بابیان اینکه برای سد سازی، مطالعات دقیق نشده و حتی احداث سدها مشکلاتی را برای منابع طبیعی به وجود آورده افزود: هرچه در کارها مطالعه بیشتر باشد، قطعا آثار آن دو برابر خواهد بود و آسیب ها را کاهش می دهد.

آیت الله علوی بروجردی برنامه ریزی و مطالعه در بحث نقشه برداری و کاشت بعضی محصولات مانند هندوانه، برای هدر نرفت آب و کاهش آسیب های زیست محیطی را ضروری برشمرد.

وی با بیان اینکه در بحث ساختمان سازی نیاز به نقشه برداری و مطالعه دقیق است اظهارداشت: همه این موارد نشان می دهد کار نقشه برداری، کار حساس است. در نتیجه باید دانشمندان و اندیشمندان به میدان بیایند، مدیریت و برنامه ریزی کنند و مردم را به فرهنگ سازی درمورد استفاده از منابع زیر زمینی توجه دهند.

تولیت مسجد اعظم قم، با اشاره به خشکسالی بعضی دریاچه ها، در کشور و استفاده از آب خلیج فارس برای احیاء این موارد، افزود: اکنون شاهد این هستیم دریاچه ارومیه خشک شده، ولی هنوز پیامد مخرب آن منتشر نشده، که اگر نشر پیدا کند، قطعا مردم آن منطقه به دلیل ریز گردها و گرد و غبار نمی توانند زندگی کنند.

وی عنوان کرد: کشور ممکن است درآینده نزدیک به طرح های پر خرج مانند تصفیه آب از خلیج فارس برای شرب و احیاء دریاچه ها برای جلوگیری از پیامد گرد و غبار نیاز داشته باشد گفت: اگر این کارها صورت نگیرد، قطعا باید شاهد کوچ و رها شدن شهرها از سوی مردم باشیم و همین قضیه مشکلات کشور را دو چندان خواهد کرد. در نتیجه لازم است به شهرهایی مانند سیستان و سایر شهرها رسیدگی کرد تا جلوی رهاشدن شهرها گرفته شود.  

آیت الله علوی بروجردی بابیان اینکه باید قبل از ساخت هر ساختمان یا بنایی، نقشه برداری و مطالعه دقیق بر روی خاک صورت گیرد، ابراز داشت: هر چه قدر تحقیق و مطالعه دقیق تر و کارشناسی تر باشد، می تواند درمراحل ابتدای ساختمان سازی کمک کند و جلوی فاجعه های بعدی را گرفت.

وی در همین رابطه افزود: سد سازی هم نیاز به مطالعه دقیق دارد. در گذشته سد را به امید جمع آوری آب البته بدون مطالعه ساختیم، همین بدون مطالعه مشکلاتی رابرای طبیعت ایجاد کرده است.

وی عنوان کرد: درکشورهای دیگر سد را با مطالعه دقیق می سازند. دردنیا ساختمانی که می سازند، درکنار آن، چیزهای می سازند تا در موقع باران، آبها هدر نرود.

آیت الله علوی بروجردی گفت: اما در کشور ما با وجود باران، ولی استفاده ای ازاین آبها نمی شود، این باران وارد خیابان می شود، می شورد و خسارت می زند. فائده ای دیگر برای کشور ندارد.

استاد حوزه علمیه افزود: معتقدیم کشور ما بر روی انواع گسل ها و سیلاب ها قرار دارد. باید برای استفاده از این آبها و سیلاب ها فکر، برنامه ریزی و فرهنگ سازی  کرد.

وی عنوان کرد: الان وظیفه شرعی سازمان نقشه برداری، افزایش دقت و بیان دقیق آمارها برای مردم است. نباید گوش به حرف های دیگران داد که این حرفها را نگوئید، مشکلاتی را ایجاد می کند. باید حقایق را گفت تا جلوی مشکلات دیگر را گرفت.

313/40

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha