شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سردار شیرزاد رئیس پلیس اینترپل

حوزه/ رئیس پلیس اینترپل جمهوری اسلامی در توصیه های ۲۸ گانه مهم به زائران اربعین، از آنان خواست به هشدارهای اعلامی از سوی پلیس توجه کرده و آن را رعایت کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به نقل از قرارگاه مرکزی اربعین ناجا، سردار هادی شيرزاد، ضمن آرزوی توفیق روز افزون برای عزاداران سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، گفت: در راستاي سلامت زائران و عدم بروز مشکلات احتمالي در همايش پياده روي اربعين حسيني(ع)، زوار عزیز به هشدارهاي پليسي توجه کرده و آنها را رعایت کنند.

 

1- از توجه به هرگونه پيامک يا ايميل که به نوعي قصد دريافت اطلاعات شخصي يا حساب کاربري شما را دارد، جداً خودداري کرده و تحت هيچ شرايطي وجهي را به شماره حساب هاي ارسالي از اين طريق واريز نکنيد.

2- در هر شرايطي از پذيرش و جابجا کردن هر گونه بسته و چمدان هاي افراد غير (حتي مدير تور و کارواني که با آن قصد سفر داريد) خودداري کنید زيرا ممکن است حاوي مواد مخدر و يا اشياء ممنوعه باشد.

3- از پيشنهادات مالي و مشارکتي بالاخص در تقسيم کردن کرايه در مسيرهاي مشترک خودداري کنید.

4- در انجام معاملات با تجار و کسبه ايراني و خارجي حتي المقدور از گرفتن چک هايي که در عهده بانک هاي خارجي صادر مي شود، جدا پرهيز کنید زيرا در صورت برگشت چک، بر اساس قوانين جمهوری اسلامی ایران قابليت پيگيري ندارد.

5- به هموطنان توصيه مي شود از تهيه گذرنامه خارج از مسير قانوني خودداري کنند، بديهي است در صورت استفاده از گذرنامه هاي غير اصيل در مبادي ورودي و خروجي کشورها، دارنده گذرنامه بازداشت و به عنوان متهم با وي برخورد خواهد شد.

6- دارندگان گذرنامه که قبلا گذرنامه خود را مفقوده اعلام کرده اند، در صورت يافتن آن به هيچ عنوان از آن استفاده نکرده و در اولين فرصت آن را به اداره گذرنامه تحويل دهند، زيرا مشخصات آنان به عنوان گذرنامه مفقوده در سامانه ها ثبت و در صورت استفاده مجدد در مبادي ورودي و خروجي کشور ها، متوقف و با فرد به عنوان دارنده گذرنامه مسروقه رفتار خواهد شد.

8- از تحويل دادن مدارك هويتي خود(خصوصاً گذرنامه)‌ به افراد غيرمسئول، ‌به هر دليل ‌جداً خودداري کنید.

9- ‌از سپردن وسايل، مدارك شناسايي، كارت اعتباري، پول و اشيای گران قيمت خود به افراد ناشناس و يا رها نمودن آنها در اتاق هتل محل اقامت، خودداري کنید.

10- از پذيرفتن پول، اشياء و وسايل اشخاص ناآشنا که با شگردهاي مختلف درخواست انتقال آن به خارج از کشور و يا بالعکس را دارند، جداً پرهيز کنید.

11- در صورت اقامت در هتل ها و مسافرخانه ها اولا سعي نماييد در اماکن شناخته شده اقامت گزيده و ثانيا از وسایل و مدارک مسافرتي از جمله گذرنامه، بليت و دارایي هاي خود به دقت مواظبت نماييد. به اين منظور استفاده از صندوق امانات در هتل ها توصيه مي شود.

12- در هنگام خروج از محل اقامت، مدارك شناسايي و آدرس و شماره تلفن محل سكونت و حتي الامکان کروکي محل مورد نظر را به همراه داشته باشيد.

13- از تردد در مکان هاي ممنوعه و يا خلوت که شهرت خوبي نداشته و پليس نيز نظارت کمي بر آنها دارد، اجتناب کنید.

14- نشاني و شماره تلفن سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق را از قبل تهيه کرده و به همراه داشته باشيد، در صورت بروز هرگونه مشكل، مطمئن ترين محل براي مراجعه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد يا کنسولگري جمهوری اسلامی ایران در کربلا، نجف و بصره است.

15- در صورت بروز بيماري و کسالت به مراکز درماني مجاز از جمله هلال احمر مراجعه کرده و از پذيرش و مصرف داروهاي توصيه شده از سوي افراد ناشناس و غير مسئول جداً خودداري کنید.

16- در صورت نياز به استفاده از آب شرب، به منظور جلوگيري از ابتلا به بيماري، از بطري هاي آب معدني به صورت پلمب شده استفاده کنيد.

17- تمديد رواديد در برخي کشورها به سختي انجام مي گيرد. لذا توصيه مي شود مدت اقامت را بر مبناي زمان تعيين شده، تنظيم کنید تا با مشکل مواجه نشويد.

18- توصيه مي شود، هيچ سندي را که متوجه مطالب آن نشده ايد و يا به زبان محلي مي باشد، امضاء نکنيد چون پس از امضاي سند، اصلاح آن تقريباً غير ممکن است.

19- چنانچه به هر دليل توسط پليس محلي بازداشت شديد، بلافاصله از مأموران بخواهيد به استناد ماده 36 کنوانسيون وين ناظر بر امور کنسولي، مراتب را سريعاً به سفارت يا نزديکترين سرکنسولگري جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهند و چنانچه زبان محل را نمي دانيد از امضاء هرگونه اوراق و اسناد خودداري کنید.

20- در صورت مفقود شدن و يا سرقت اشياء و وسايل خود، ضمن مراجعه به پليس محلي تصويري از صورتجلسه پليس را به منظور پيگيري هاي بعدي در اختيار داشته باشيد.

21- زائران عزیز وجه نقد و لوازم و مدارک شخصي خود را حفظ و نگهداري کنید و اطلاعات شخصي خود را به منظور جلوگيري از سوء استفاده هاي احتمالي در اختيار افراد غير قرار ندهيد.

22- از تبديل پول در خارج از صرافي ها و بانک ها اجتناب کرده و از قبول اسکناس هاي درشت از دست فروشي ها و افراد خياباني خودداري و همچنین در صورت مشاهده پول جعلي از استفاده و يا ارائه آن به ديگران پرهيز کنید.

23- هموطنان عزيز در هنگام ورود به مبادي مرزي کشور ها، دقت کنند تا گذرنامه آنان ممهور به مهر ورود آن کشور شده باشد. لازم به ذکر است در صورت سهل انگاري پليس مرزي کشور مذکور، صاحب گذرنامه از نظر مقامات ذي صلاح اين کشور ها متهم به عبور غيرمجاز بوده و عواقب اين امر متوجه وي خواهد بود.

24- به اشخاص نا آشنا که در فرودگاه ها و اطراف سفارتخانه ها قصد طرح دوستي با شما دارند، اعتماد نکنید.

25- براي اخذ ويزاي کشورها فقط به سفارت کشور مورد نظر مراجعه کرده و از تماس با دلالان و واسطه گران خودداري کنید.

26- حضور بيش از مدت مقرر در کشورهايي که داراي قرارداد لغو رواديد هستند، مستلزم اجازه رسمي از مقامات آن کشور و تمديد مدت اقامت مي باشد از اين رو اقامت بيش از حد مجاز جريمه و حتي اخراج را به همراه خواهد داشت.

27- گواهينامه بين المللي در برخي کشورها فاقد اعتبار است و در صورت نياز به رانندگي بايد از گواهينامه رانندگي اين کشورها استفاده کرد، در غير اين صورت در صورت بروز حادثه فرد مقصر شناخته شده و ممکن است بازداشت شود.

28- هر ايراني در خارج از كشور سمبل انقلاب، اسلام و نماينده مردم ايران است. شما برادر و خواهر گرامي سعي كنيد بهترين سفير كشورمان در خارج از کشور باشيد.

رئیس پلیس بین الملل ناجا همچنین به زائران اربعین توصیه کرد در صورت بروز هرگونه مشکل با شماره تلفن هاي زير تماس بگیرند.

1- شماره تلفن سفارت ايران در کربلا : 0096432322905

2- شماره تلفن سفارت ايران در بغداد: 644 و 0096415377605

3- شماره تلفن مشاوران اينترپل تهران: 02181824273

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha