شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فوادیان

حوزه/ کارشناس مهدویت اربعین را مانوری عملی برای اثبات جهانی شدن حرکت ناب اسلامی و مهدوی در عالم دانست.

حجت الاسلام والمسلمین فوادیان در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، با ذکر این مطلب که اربعین مهمترین فرصت جامعه جهانی برای تمرین آمادگی جهت ظهور است، گفت: در این سالها و پس از حضور گسترده شیعیان و حتی گروه هایی از فرق و مذاهب و ادیان دیگر در این مراسم سعی وافری در اربعین پژوهی انجام شده است که البته این پژوهش ها هنوز در مرحله شناخت چارچوب های اولیه است.

وی افزود: بهترین نگاهی که می توان به اربعین داشت و آن را بررسی کرد، دایره نگاه و جلوه تمدنی است؛ جایی که در آن جلوات تمدن نوین اسلامی برگرفته از تمدن ناب اسلامی به منصه ظهور گذاشته شده است.

نویسنده و پژوهشگر مهدوی بیان کرد: تمدن ها را نمی توان با نگاه جغرافیایی معنی کرد؛ بلکه همان قدرتی است که یک تمدن و فرهنگ می تواند خود را تسری و نفوذ دهد؛ در واقع قابلیت الگوسازی و تسری الگوهای زیستی و نظام مناسبات انسانی آن جامعه به دیگر جوامع انسانی از دیگر لوازم تمدن است.

وی اظهارکرد: وقتی مقام معظم رهبری جریان امامت را به سان یک انسان 250 ساله تعبیر می کنند در حقیقت به دنبال بیان این مهم هستند که این جریان 250 ساله یک ساختار تمدنی را در یک مقطع زمانی شکل دادند که قابلیت تسری به سراسر عالم و سراسر ازمنه را دارد.

نویسنده و پژوهشگر مهدوی گفت: این تگاه تمدنی به دلیل اینکه سال به سال در حال زایش و افزایش است و بار فشار دیرینه سلاطین و امرای ستمگر و دزدان و جاعلان حدیث و دستگاه های عظیم تبلیغاتی بر علیه خود را تاب آورده است و امروز شاهد گسترش و رشد عظیم ابعاد آن هستیم باید مورد بررسی تمدنی قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین فوادیان بیان کرد: اربعین یکی از جلوه های محض این شکوه و رشد عرصه تمدنی است؛ وقتی به تاریخ پیدایش تشیع و جریان امامیه می نگریم و جریانات معارض آن را نیز مطالعه می کنیم به روشنی در می یابیم که چگونه این فرهنگ با چه ظرفیت عظیم و عمیقی به سمت جهانی شدن پیش می رود.

وی افزود: این درحالی است که تمدن غربی دشمن اصلی خود را یافته و به رغم هیاهوهای فرهنگی در سراسر جهان این فرهنگ یعنی فرهنگ متعالی مهدویت و عاشورا را به عنوان سیبل همه حملات و هجمات خود انتخاب کرده است.

نویسنده و پژوهشگر مهدوی اظهارکرد: مطالعات تمدنی در عرصه اربعین راه خوبی را در حوزه آغاز کرده است و به خوبی شاهد رشد این نگاه هستیم، زیرا سیر این مطالعات را به خوبی می توانیم در پژوهش های تطبیقی در عرصه عاشورا و اربعین و مهدویت می بینیم و به درستی پی می بریم که این پژوهش ها در چارچوب بلوغ هرچه بیشتر حرکت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین فوادیان بیان کرد: یکی از مهمترین کارکردهای تمدنی اربعین، کارکرد حبی و عشقی است که نقش مهمی در کارکرد تمدنی مهدوی دارد؛ در حقیقت در مساله ظهور نیز این رویکرد حبی و عشقی نقشی مهم ایفا می کند؛ این نقش مهم باعث می شود که قلوب مومنین حول محور امام مجتمع شود ولی سوال مهم این است که حول محور کدام امام؟

وی افزود: در پاسخ به این سوال به این جواب می رسیم که جریان امامت یک جریان و سیر تکاملی است و هر امام مامورشد که سیر و منظومه هدایت را در یک مرحله خاص قرار دهد؛ امام حسین(ع) آغازگر این جریان بودند و خاتمه این جریان نیز قطعا به مهدی موعود(عج) متصل می شود.

نویسنده کتاب شرح دعای اللهم کن لولیک الفرج اظهارکرد: عاشورا دوران اوج عاطفه و غلیان احساسات شیعیان نسبت به فاجعه ای غیر قابل تصور در حق امام حی دوران بود؛ نقطه کانونی حرکت امام حسین(ع) رسیدن به حکومت سال 61 هجری نبود بلکه وسعت این قیام قطعا رسیدن به حکومت جهانی حضرت ولی عصر(عج)است.

وی گفت: شیعیان باید این سیر را درک کرده و در این مسیر حرکت کنند؛ به همین دلیل است که امام حسن عسکری(ع) که در دوران خود به رغم حضور تحت شدیدترین تدابیر امنیتی راهبردی استثنایی را برای معرفی امام زمان(عج) به عهده گرفتند شیعیان را به زیارت اربعین تشویق کرده و آن را یکی از علائم مومنین ذکر می کنند.

نویسنده و پژوهشگر مهدوی یادآورشد: تمدن اصیل تمدنی است که آن را با زور و زر و تزویر بنا نکنند و ادامه ندهند بلکه تمدن اصیل تمدنی است که اصالت دارد و هر روز زایش دارد؛ دقیقا مانند تمدن ناب اسلامی که در بردارنده فرهنگ نبوی، علوی، حسینی و مهدوی است.

وی گفت: امروزه به خوبی می توانیم دلیل این سفارش اکید به زیارت اربعین را از گذر روزگاران مدید درک کنیم؛ چه کسی تصور می کرد پس از آن همه به آب بستن قبر مطهر امام امروز 25 میلیون شیعه و سنی و مندایی و مسیحی در یک صف حاضر شوند و به سمت قبله دلها حرکت کنند؟ همین مساله بیانگر جایگاه تمدنی قیام عاشور و به تبع آن مهدویت است.

نویسنده و پژوهشگر مهدوی اظهارکرد: در مسیر اربعین جلوه های ایمانی عمیقی به چشم می خورد که با تفکر و ذهن و روح تمدن غربی کاملا مغایر است؛ آنجا که مردم گوی سبقت را در خدمت از هم می ربایند؛ آنجا که مردمی که هشت سال به جبر صدام و قوای استکباری در جبهه مقابل ما بودند امروزه همه زندگی خود را فرش راه زائران ما می کنند.

وی گفت: در کدام تمدن و فرهنگی این چنین مردم خود را فدای هم می کنند؟ به تحقیق باید گفت که فرهنگ عاشورا زمانی به مهدویت گره می خورد که این عناصر یعنی حب امام که جمع کننده دلها است در کنار مولفه های دیگر می ایستد و ما را به آینده درخشان آینده امیدوار می کند.

این استاد مباحث مهدوی بیان کرد: همانگونه که گفته شد عاشورا محل غلیان احساسات است ولی اربعین دوز شعور و عزم جدی برای یاری امام قوی تر می شود و شیعیان برای اعلام نصرت و یاری امام خود در کوی و بیابان رهنمون می شوند.

وی گفت: شیعیان در این راهپیمایی جلوه هایی عمیق از دوران ظهور را منصه می آورند؛ در این روزها چندین روایت بسیار مهم نسبت به دوران ظهور محقق می شود؛ اولین آن مساله امنیت زائران است که در دوران ظهور چنین امنیتی در بین مردم وجود دارد که زنان هم از طی بیابان ها و جاده ها در شب و روز نمی هراسند.

نویسنده و پژوهشگر مهدوی اظهارکرد: از دیگر جلوه های عصر ظهور که در اربعین نیز مشاهده می شود مسایل اقتصادی در عصر ظهور است؛ آنجا که شیعیان مال خود برای امام می خواهند و یک سال زحمت می کشند تا بتوانند خود را وقف حرکت مردم به سمت امام کنند .

وی گفت: مطلب دیگر آن است که در این روزها کسی دغدغه نان و آب ندارد؛ یعنی کسی دغدغه معاش ندارد؛ در این روزها هر کس هرچه دارد را به دیگران تعارف می کند و میل و گرسنگی دیگران را به دارایی خود ترجیح می دهد و عاشقانه هرچه دارد را برای معاش دیگران می دهد.

وی اظهارکرد: در این روزها کسی دغدغه آنچه می شود و باید بشود ندارد و تنها چیزی که به او قوت و توان می دهد مساله نیل به سمت امام است؛ شیعیان در این مسیر از هم پیشی می گیرند ولی پیشی گرفتنی که به سان پیشی گرفتن در مسایل مادی نیست بلکه در لطف به هم به جهت خدمت به امام از هم پیشی می گیرند.

این کارشناس مهدوی اظهارکرد: از دیگر جلوه های تمدنی عصر ظهور که در ایام اربعین محقق می شود آن است که در این ایام جایی برای صفات پست و رذایل باقی نمی ماند؛ همه رذایل جای خود را به صفات عالیه مبدل می کند؛ در این روزها جایی برای بخل و کینه و حسد باقی نمی ماند و به هیچ عنوان کسی به این مسایل فکر هم نمی کند؛ در حقیقت در اربعین همه به دنبال ارتقای شخصیت روحی هستند تا با جانی پاک تر به سمت امام خویش بروند.

حجت الاسلام والمسلمین فوادیان گفت: در این ایام رنگ ها و پرچم ها و ملیت های قراردادی هیچ نقشی ندارند و زائر و خادم در یک صف هستند و تقوا و خدمت به امام است که حرف اول و آخر را می زند.

وی اظهارکرد: همه این عوامل است که باعث یگانه شدن واقعه و حادثه عمیق اربعین در بین همه تجمعات عالم می شود؛ به همین دلیل است که هیچ حادثه ای در عالم را نمی توان با اربعین مقایسه کرد؛ زیرا این ایام تنها روزهایی که می توان جلواتی ازدوران ظهور را تجربه کرد؛ باید قدر این روزها را بدانیم و خود را در دریای مواج عشق حسین(ع) و مهدی(عج) بیفکنیم تادر این کشتی نجات قرار گرفته و پیش ازظهور درک ظهور کنیم.

نویسنده وپژوهشگر مهدویت بیان کرد: در این ایام می توانیم با تمرین مساله ظهور هرچه بیشتر خود را در مسیر تجلی ارکان ظهور قرار دهیم و تمرین ظهور را با حضور خیل عظیم مسلمانان برپا کنیم؛‌در حقیقت اربعین مانور و تمرینی است که سال به سال به خیل سربازان و افسران آن اضافه می شود و ان شاءالله روزی به قیام جهانی حضرت مهدی(عج) مبدل می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha