پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام روشن تن

معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان شرقی گفت: بعد از شهادت امام حسین (ع) با زیارت اربعین آن حضرت، حقیقت خواهی در مقابل طوفان تبلیغاتی موجود علیه وارستگی و بایستگی امت، زنده می شود.

حجت الاسلام اسماعیل روشن تن، معاون تهذیب حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در تبریز، با بیان اینکه زیارت اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) یکی از زیارت‌هایی است که جایگاهی والا دارد، اظهار داشت: با نگاه به زیارت اربعین می‌توانیم به اهداف و فلسفه قیام امام حسین(ع) توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه زیارت اربعین دارای منزلت ویژه است، و نیز علامت شیعه شمرده است. این زیارت نامه می‌تواند به عنوان یک منشور، اهداف قیام و حرکت آن حضرت را نیز برای ما به صورتی واضح، تبیین نماید.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی گفت: با تلفیق شور و شعور می‌توانیم به خوبی از این زیارت بهره‌برداری کنیم. فرازهای زیارت اربعین امام حسین(ع) نکات مهمی را بیان می کند که با وظایف انبیا در ارتباط است.

حجت‌الاسلام روشن تن تأکید کرد: دو کار جزو برنامه‌های اصلی پیامبران و به ویژه پیامبر اکرم(ص) بوده؛ یکی اینکه "جامعه باید بفهمد"، همان گونه که در قرآن کریم آمده است که ما پیامبران را فرستادیم تا «يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ» باشند و نکته‌ی بعدی این که جامعه باید وارسته بشود «وَيُزَكِّيهِمْ».

وی افزود: وقتی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را در زیارت وارث زیارت می‌کنیم، ایشان را با عباراتی مثل «السَّلامُ عَلَيكَ يا وارِثَ آدَمَ صَفوَةِ اللهِ السَّلامُ ...» وارث پیامبران می‌دانیم. اگر وظیفه‌ی پیامبران این است که جامعه بفهمد و وارسته شود، این موضوع در زیارت اربعین نیز کاملاً مشخص است.

این استاد حوزه ابراز داشت: در فرازی از زیارت اربعین می خوانیم: «و بذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك من الجهالة و حيرة الضلالة ..»؛ در این فراز، هم کار انبیا بیان شده و هم فلسفه و اهداف قیام امام حسین (ع) در آن آمده است.

حجت‌الاسلام روشن تن خاطرنشان کرد: در این فراز اعلام می دارد که حضرت سیدالشهدا جان خود را در راه خدا بخشید تا بندگان را از گمراهی و سرگردانی نجات دهد. حضرت قبل از خروج از مکه نیز وصیت‌نامه‌ای خطاب به برادرش می فرماید: «من برای اصلاح دین جدم رسول الله و برای اقامه امر بمعروف و نهی از منکر قیام می کنم.»

وی افزود: با این تعابیر مشخص می شود که اصلاح و اقامه امر به معروف که همسان رشد یافتگی جامعه و مسئولیت پذیر شدن افراد آن است، در آن زمان تنها با دادن خون جگر امکان پذیر بوده است و ما بعد از شهادت امام حسین (ع) با زیارت اربعین آن حضرت، حقیقت خواهی و خاطره شهادت حضرت را در مقابل طوفان تبلیغاتی موجود علیه وارستگی و بایستگی امت، زنده می کنیم که این خود اثر آن حرکت و قیام است.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: تاریکی و جهل به مقام ولایت و امامت به وسیله قیام امام حسین(ع) زدوده شد و آن حرکت تا همین الان نیز استمرار داشته که چراغ ایستادگی مقابل ظالمان و طاغوت‌ها و راهیابی به منزل و طریق ولایت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha