شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جدایی دین از سیاست

حوزه/ استاد حوزه علمیه کردستان سیاست زدگی را آفت حوزویان خواند و گفت: اسلام سیاسی است که باعث بیداری در سراسر جهان شده و می شود و در صورتی که سیاست را از بدنه اسلام جدا کنیم، دینی منزوی و منفعل خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حسین فعله گری، بعدازظهر امروز در جمع طلاب مدرسه سفیران هدایت خاتم الانبیا(ص) سنندج، اظهار داشت: دین اسلام با سیاست و فرهنگ عجین شده است و هرگز این سه مورد از همدیگر قابل جدایی و تفکیک نیستند.

این استاد حوزه علمیه کردستان با اشاره به اینکه بسیاری از ادیان دین و سیاست را در کنار هم مذموم و ناپسند می پندارند، تاکید کرد: اسلام از پایه و مبنا، دینی سیاسی و فرهنگی بوده است و همین دو عامل باعث شد که اسلام به سرعت در جهان نشر پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه سیاست و فرهنگ باعث پویایی سریع اسلام نسبت به دیگر ادیان الهی شده، گفت: اسلام با داشتن ویژگی سیاست و فرهنگ توانسته است حالت پویایی به خود بگیرد و سالانه هزاران نفر از دیگر ادیان به اسلام گرایش پیدا کنند که اینجاست دشمنان احساس خطر کنند.

حجت الاسلام فعله گری ادامه داد: بسیاری از نظریه پردازان غربی و حتی جهان اسلام معتقدند که دین از سیاست باید جدا باشد، زیرا باور دارند که سیاست باعث قداست زدایی از چهره دین می شود، باید در جواب این دوستان که دم از جدایی دین از سیاست می زنند، گفت: جدایی دین از سیاست معنایی ندارد، آن جدایی سیاست زدگی از دین است که باید اصلاح شود.

وی با رد نظریه سکولارها درباره جدایی دین از سیاست گفت: اسلام سیاسی است که باعث بیداری اسلامی در سراسر جهان شده و می شود و در صورتی که سیاست را از بدنه اسلام جدا کنیم، دینی منزوی و منفعل خواهیم داشت.

حجت الاسلام فعله گری ادامه داد: باید اذعان کرد که سیاست‌زدگی در دین مسئله ای خطرناک است که قضیه و داستان را بالعکس می نماید. اگر دینی دچار سیاست زدگی شود؛ بسیاری از ایدئولوژیک های جناحی  و فردی وارد آن می شود و دیگر از دین چیزی به معنای کنونی آن باقی نخواهد ماند.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه سیاسی بودن اسلام از عوامل به وجود آمدن نهضت و مکتب عاشورا بود، گفت: اگر دین و سیاست دو مقوله جدا از هم بودند بی شک در زمان امام حسین(ع) اسلام در خانه ها و پستوها می ماند و اثری از مبارزه سیاسی برای احیای دین واقعی و مورد نظر رسول خدا(ص) وجود نداشت، لذا در این جا سیاست دین را از انزوا درآورد و باعث گردید که قیامی به بزرگی نهضت عاشورا در کربلا توسط امام حسین علیه السلام شکل بگیرد.

حجت الاسلام فعله گری در ادامه سخنان خود با هشدار به طلاب نسبت به برخی جناح بندی های سیاسی، اظهار داشت: یک روحانی باید سیاسی باشد، ولی سیاست زده نباشد، زمانی که روحانی وارد باند، جناح و یا گروه سیاسی خاصی شد، بی شک قداست دین را از بین می برد.

این استاد حوزه علمیه کردستان سیاست زدگی را آفت حوزه ها و مدارس علمیه خواهند و گفت: حوزه و یا مدرسه علمیه ای که به سمت گروه ها و جناح های سیاسی خاصی گرایش پیدا کند، بی شک از مسیر اصلی خود  خارج می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha