پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
روزِ سیاهِ کشمیر

حوزه/ کشمیریان سراسر جهان در روز ۲۷ اکتبر به نشان اعتراض به ۷۱ سال اشغال سرزمین خود توسط نیروهای هند تجمعات و مراسمات اعتراض آمیز برگزار کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»؛ کشمیریان هرساله در سراسر دنیا در روز 27 اکتبر(روز گذشته) به نشان اعتراض به اشغال این خطه توسط نیروهای هند تجمعات و مراسمات اعتراض آمیز برگزار می کنند.

امسال نیز نقاط مختلف دنیا از جمله کشمیر تحت کنترل پاکستان شاهد برگزاری این مراسم بود؛ در کشمیر تحت سلطه هند نیز رهبران آزادیخواه از مردم خواستند با اهتزاز پرچم های سیاه، بستن نوارهای مشکی به بازو و اعتصاب عمومی اعتراض خود به سرکوب و کشتار مردم بی گناه کشمیر را به جهانیان نشان دهند، که در پی آن مراکز تجاری، دولتی و آموزشی در منطقه جامو و کشمیر در هند به حالت تعطیلی در آمد.

هم چنین در مناطقی درگیری هایی بین نیروهای امنیتی هند و مردم معترض رخ داد.

لازم به ذکر است که روز سیاه اشاره به روز 27اکتبر سال 1974میلادی روز اشغال کشمیر به دست ارتش هند دارد.

پس از به ثمر نشستن نهضت جدایی مسلمانان از کشور هند و تشکیل کشور پاکستان بر اساس طرح تقسیم که طراح اصلی آن انگلستان بود، مناطقی که اغلب جمعیت آن را هندوها تشکیل می دادند، هندوستان نام گرفت و مناطقی که اکثریت آن مسلمان بودند به پاکستان الحاق شد.

در حالی که بر اساس این طرح منطقه جامو و کشمیر با 87 درصد جمعیت مسلمان باید جزو خاک پاکستان به شمار می رفت، با مخالفت شاهزاده هندی این منطقه و کنگره ملی هندوستان مسئله جامو و کشمیر که امروزه به منطقه درگیری تبدیل شده است، به وجود آمد.

در سال 1947 پاکستان خواستار الحاق منطقه مسلمان نشین جامو و کشمیر شد، اما حاکم وقت کشمیر مهاراجه هری سینگ با امضای توافقنامه با هندوستان در 26اکتبر این منطقه را به هند واگذار کرد.

مسلمانان جامو و کشمیر در سال 1947 مجبور به پرداخت تاوان سنگینی شدند، نظامیان هندوستان و هندوهای افراطی ظرف مدت دو ماه در منطقه جامو دست به کشتار بیش از 300 هزار مسلمان کشمیری زدند و پس از آن نیز تا کنون به جرم تقاضای حق تعیین سرنوشت خود سرکوب می شوند.

از آن زمان تا بحال جهانیان و مجامع بین المللی و مدعیان دروغین حقوق بشر شاهد کشته شدن هزاران نفر از کشمیری ها، مفقود شدن تعداد بیشماری از مردم این خطه، تجاوز سربازان هند به زنان مسلمانان و هدف قرار گرفتن مردم بی دفاع با گلوله های ساچمه ای بوده و هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha