جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اربعین حسینی

حوزه/ روز اربعین امام حسین(ع) در پیش است، میلیون ها زائر آقادر راه کربلا هستند و قرار است فردا اجتماع بزرگ و نامی شیعیان جهان در کربلا اتفاق بیفتد، اجتماعی که هنوز تاریخ نظیرش را در خود ثبت نکرده است...

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، روز اربعین امام حسین(ع) در پیش است، میلیون ها زائر آقادر راه کربلا هستند و قرار است فردا اجتماع بزرگ و نامی شیعیان جهان در کربلا اتفاق بیفتد، اجتماعی که هنوز تاریخ نظیرش را در خود ثبت نکرده است. رسانه های جمعی اجتماع روز اربعین سال گذشته را بیش از ۲۰ ملیون گزارش کرده بودند و امسال که مسلما به مراتب بیش از سال قبل خواهد بود.

کربلای معلی فردا حال و هوای دیگری دارد، خوشا به حال آن کسانی که در این حضور شرکت کرده اند و عظمت و اقتدار اسلام را به گوش جهانیان می رسانند.

این وحدتی که از سایر ملل‌ها امروز در کربلا به وقوع پیوسته است بی نظیر بوده و هر زائری یک مبلغ برای رساندن پیام سیدالشهدا(ع)به جهان شمرده می شود.

زیارت اربعین یکی از نشانه های فرد مومن

حجت الاسلام محمدرضا خوشخو، معاون بین الملل دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری در گفت و گو با خبرنگار «حوزه»  در بیرجند با تسلیت ایام اربعین حسینی، اظهار کرد: بر مبنای سخنی از امام حسن عسکری(ع) یکی از پنج نشانه فرد مومن، زیارت اربعین است.

وی ضمن اشاره به اهمیت اربعین حسینی، تصریح کرد: آنچه مسلم می باشد، آن است که زیارت اربعین حسینی تعظیم شعائر الهی است که بایستی قدر دانسته شود.

مدیر بنیاد مهدویت در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه زیارت معصومین(ع) و زیارت اربعین حسینی تعظیم شعائرالهی است، ادامه داد: در عصر و زمانی که همه تبلیغات دشمن حول محور اسلام، تشیع و اهداف اهل بیت(ع) است، جمعیت زائران اربعین حسینی نشان می‌دهند که ما دعوت خدا و رسول خدا و امام حسین(ع) را اجابت کرده‌ایم و در حقیقت تعظیم شعائر الهی، دلیل پاکی قلب زائران حسینی است.

حجت الاسلام خوشخو خاطرنشان کرد: هر قدم زائر اربعین حسینی تیری کشنده بر قلب‌های قسی و تاریک دشمنان خاندان عصمت و طهارت است.

وی با اشاره به دیدار رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با خانواده شهدای مدافع حرم در چند روزگذشته، عنوان کرد: ایشان در این دیدار فرمودند "اگر شهدای مدافع حرم نبودند،امروز به این راحتی نمی‌توانستیم به زیارت امام حسین(ع) برویم."

اربعین تنها متعلق به شیعیان نیست

معاون بین الملل دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری، اربعین حسینی را نمایشگاه رشادت‌های سید وسالار شهیدان دانست و افزود: اربعین تنها متعلق به شیعیان نیست بلکه شاهد اجتماع عظیم مسلمان، یهودیان، مسیحیان و کلیه آزادی‌خواهان دنیا در این اجتماع میلیونی هستیم.

حجت الاسلام خوشخو با اشاره به این مهم که دشمن همواره از اتحاد و انسجام مسلمانان هراس دارد، متذکر شد: به همین دلیل مدتی قبل دشمنان و استکبار جهانی مبادرت به ایجاد دو موج نمود؛ یکی اینکه چرا اینقدر برای امام حسین(ع) هزینه می‌شود و به جای آن به فقرا بایستی کمک شود و این در حالی است که با اندکی تامل درمی‌یابیم که بیشتر کمک‌کنندگان به کربلا و سفر اربعین را افراد فقیر و مستضعف تشکیل می‌دهند.

معاون بین الملل دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری در ادامه با بیان اینکه موج دوم دشمن گران شدن دلار بود، یادآور شد: هدف دشمن از این کار آن بود که وانمود کند که در کشور عراق هیچ چیز برای خوردن پیدا نمی‌شود غافل از اینکه مردم کشور عراق بسیار هوشیار بوده و ایرانی‌ها را دوست دارند و شاید ماه‌ها پس اندازشان را برای پذیرایی از زائران ایرانی و سایر کشورها هزینه کنند.

حجت الاسلام خوشخو ضمن اشاره به فرمایشی از امام راحل(ره) مبنی بر اینکه "محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است"، گفت: دشمن از عاشورا و اربعین ضربه خورده است.

وی با بیان اینکه همه ساله زائرین حج تمتع بین 2 الی 3میلیون نفر بیشتر نیستند، بیان کرد: این در حالی است که در اربعین، شاهد حضور حدود 20 میلیون نفر در کربلا هستیم و سال به سال نیز بر عظمت سفر اربعین افزوده می‌شود.

مدیربنیاد مهدویت درخراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که بنده توفیق 14 مرتبه زیارت کربلا را داشته‌ام، عنوان کرد: اولین سفرم مربوط به سال 1382 بود که تازه راه کربلا باز شده بود؛ در مرز مهران در داخل اتوبوس بودیم که توسط رادیو اعلام شد که صدام دستگیر شده است و این خبر بسیار خوشحال کننده بود.

حجت الاسلام خوشخو ادامه داد: موقعی که به مقصد رسیدیم حرم‌ها خلوت بود، حال و هوای قدیم پابرجا بود، بین الحرمین هم ساکت و خلوت بود و دل انسان برای غربت اهل بیت و بویژه امام حسین(ع) بسیار می‌گرفت.

خاطراتی از اولین حضور

وی اضافه کرد: به درستی یادم می‌آید که در همان نخستین سفر خودم در کنار ضریح مولایم امام حسین(ع)، زیارت ناحیه مقدسه را می‌خواندم و سپس آن را برای عراقی‌هایی که آنجا حضور داشتند ترجمه و تفسیر می‌کردم و اکنون که به یاد حال و هوای آن سفر سراسر معنوی می‌افتم اشک بر دیدگانم جاری می‌شود.

معاون بین الملل دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری، زیارت اربعین را متعلق به همه آزادی‌خواهان دنیا دانست و افزود: با توجه به این‌که در این سفر مذاهب مختلف شرکت دارند از زائران ایرانی تقاضا می‌شود که همانطور که امام حسین(ع) حتی یک لحظه دست از اجرای فریضه "امر به معروف و نهی از منکر" برنداشتند آنان نیز نسبت به این فریضه مهم بی تفاوت نباشند.

حجت الاسلام خوشخو با بیان این مهم که هر زائر ایرانی در این همایش عظیم می‌تواند به عنوان یک مبلغ دینی عمل کند، گفت: پیام بنده به همه زائران اربعین رعایت محبت، مودت، خوش اخلاقی، ترویج فرهنگ ناب محمدی و داشتن بصیرت است.

وی ضمن ابراز خرسندی از وجود روحانیون به عنوان دبیر معنوی مردم در این همایش عظیم، ابراز کرد: بر اساس سخنی از امام راحل(ره) "کشور بدون روحانیت مثل کشور بدون طبیب است"؛ روحانیت در همه عرصه‌ها همواره پیشتاز بوده‌اند.

معاون بین الملل دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری با بیان این که رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع تاکید بر حضور روحانیت در سفر اربعین حسینی دارند، تصریح کرد: آنان بایستی با سعه صدر و خوش اخلاقی به تبلیغ دین، پاسخگویی به شبهات و همچنین پاسخگویی به سؤالات شرعی و دینی مردم و زائرین بپردازند.

حجت الاسلام مصیب خزاعی، امام جمعه اسدیه نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه»  در بیرجند، خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی یکسری آیین‌هایی دارد که همیشه برگزار شده و سبب وحدت، انسجام و هیبت اسلام می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت برگزاری باشکوه‌تر همایش اربعین، عنوان کرد: با توجه به این‌که بین کشورهای ایران و عراق سالیان متمادی جنگ و درگیری وجود داشت و در حال حاضر نیز دشمن با تمام توان تلاش می‌کند که رابطه این دو کشور را نابود کند، لذا برگزاری هرچه باشکوه‌تر این همایش بزرگ از ضروریات است.

امام جمعه اسدیه با بیان این‌که مقام عظمای ولایت تاکید ویژه‌ای به برگزاری مراسم اربعین حسینی دارند، یادآور شد: از دیدگاه ایشان، اسلام، در قالب اربعین به جهانیان معرفی می‌شود.

حجت الاسلام خزاعی، سفر اربعین را تنها یک سفر پیاده‌روی ندانست و متذکر شد: این سفر یک سفرسیاسی و عبادی است و بایستی کارها و فعالیت‌های فرهنگی همچون نماز جماعت و پاسخگویی به شبهات دینی در این سفر مدنظر قرار گیرد و زائرین به معرفت برسند.

وی با اشاره به اینکه کسانی که به سفر پیاده اربعین مشرف می‌شوند پس از بازگشت از این سفر مدت‌ها حال و هوای معنوی همراهشان است، گفت: انسان باید در این سفر با خودش و خدای خودش خلوت کند و به گفتن اذکار مذهبی و تزکیه نفس بپردازد.

امام جمعه اسدیه عنوان کرد: پیام اربعین حسینی آن است که زائران شرکت کننده در این سفر، تکبر و غرور را کنار گذاشته و نسبت به یکدیگر محبت و مدت داشته باشند، چرا که دین مبین اسلام، دین محبت است.

اربعین؛ ابر رسانه ابلاغ پیام اسلام

حجت الاسلام ناصر احترامی معاون تعلیم و تربیت ناحیه مقاومت بسیج میثم مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند ضمن اشاره به اهمیت زیارت اربعین بیان کرد: زیارت اربعین تنها مختص امام حسین(ع) است و حتی پیامبر گرامی اسلام(ص)، حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) زیارت اربعین ندارند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل اختصاص زیارت اربعین برای امام حسین(ع) آن است که در روایات آمده تا چهل روز بعد از شهادت، از زیر سنگ‌های کوفه خون تازه جاری بود؛ آسمان با آن حالت سرخی، حالت اندوه داشت و تا 40 روز عالم خلقت عزادار بود.

مدیر سابق مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) خضری اضافه کرد: علت دوم اربعین حسینی حضور صحابی پیامبر اکرم(ص) و کاروان اسرای اهل بیت(ع) در کربلا و کنار مرقد امام حسین(ع) در روز چلهم شهادت آن حضرت بود.

حجت الاسلام احترامی تبیین کرد: اگر امروز سرزمین حج توسط غاصبانی چون آل سعود غصب شده،  پیاده روی اربعین ظرفیت جدیدی را برای شیعیان در راستای اینکه پیام اسلام واقعی به گوش جهانیان برسد ایجاد کرده است؛ لذا فعالان فرهنگی و دینی باید از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

وی در ادامه گفت: امروز جوانان بسیاری از اقصی نقاط ایران و جهان کیلومترها راه را طی می‌کنند و گاهی با مشقات بسیار خود را به خیل مشتاقان حضرت سیدالشهدا(ع) می‌رسانند و کسانی که به این زائران خدمت رسانی می‌کنند باید در کنار ارائه خدمات پذیرایی به ارائه خدمات فرهنگی هم توجه ویژه داشته باشند.

معاون تعلیم و تربیت ناحیه مقاومت بسیج میثم مشهد عنوان کرد: بر اساس آماری که اعلام می‌شود در موکب‌های امام رضا(ع) بیشترین خدمات فرهنگی به زائران اربعین حسینی ارائه شده است و انتظار می‌رود که این خدمات فرهنگی بسترساز ظهور امام زمان(عج) خواهد بود.

کلاس درس تربیت سربازان امام زمان(عج)

حجت الاسلام عباسعلی خزاعی امام جمعه شهرستان نهبندان نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند ضمن اشاره به حضور 20 میلیونی زائران اربعین حسینی در کشور عراق،  یادآور شد: بر کسی پوشیده نیست که حماسه عظیم اربعین حسینی کلاس درس برای تربیت سربازان امام زمان(عج) است که سبب جلب نگاه جهانیان شده است.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در خصوص اهمیت اربعین فرموده‌اند " اربعین نشان مغناطیس بزرگ حسینی در جهان اسلام است."

امام جمعه نهبندان اربعین حسینی را نماد جاودانگی عاشورا و نهضت امام حسین(ع) دانست و ابراز کرد: اربعین حسینی مایه عزت و اقتدار امت اسلامی شده است.

حجت الاسلام خزاعی با اشاره به اینکه آمریکا اثرگذاری خود را در منطقه از دست داده است، افزود: خون شهیدان انقلاب اسلامی عامل ایستادگی ملت ایران در مقابل استکبار جهانی است.

وی با بیان اینکه این پیاده‌روی عظیم نشانی از عزت، اقتدار و سربلندی مسلمانان است، بیان کرد: بر کسی پوشیده نیست که همایش اربعین، سبب اقتدار و عزت تشییع و اتحاد مسلمانان می باشد.

امام جمعه نهبندان ضمن اشاره بر ضرورت دشمن‌شناسی و بصیرت، گفت: استکبار ستیزی، شهادت طلبی و وحدت مسلمانان بزرگ‌ترین پیام همایش پیاده روی اربعین به شمار می رود.

حجت الاسلام خزاعی ازحضور روحانیت در بین زائرین اربعین به عنوان فرصت و یک امتیاز ویژه یاد کرد و افزود: پاسخگویی به مسائل شرعی، پاسخگویی به شبهات دینی، دعوت به وحدت و اتحاد، تبلیغ دین و بیان احکام از مهمترین رسالت‌های روحانیون در این سفر است که امیدواریم مورد توجه ویژه قرار گیرد.

سخن پایانی...

اربعین شکوه و عظمت اسلام ناب حسینی در برابر اسلام منحط و دروغینی است که داعشی ها و وهابی ها و استکبار جهانی ترویج می دهند. بنابراین، باید افتخار کنیم که بخش عظیمی از مردم به یک شعور و آگاهی حسینی رسیده اند که می توانند با تحمل همه سختی ها در این حرکت سهیم باشند و اگر این حرکت ادامه داشته باشد به مرور زمان می تواند در دنیای امروز نفوذ کند و بسیاری از انسان هایی که فطرتی پاک دارند را به طرف خود جذب کند.

این راهپیمایی نه تنها رابطه بسیار تنگاتنگی را از لحاظ نزدیک شدن اندیشه ها و عواطف با یکدیگر دارد، بلکه می تواند به یک وحدت بلند مدت در برابر دشمنان تبدیل و به نابودی آن ها مبدل گردد.

و در پایان باید گفت، اربعین بزرگترین پیام را به بشریت می دهد و آن هم زیستی مسالمت آمیز و نجات واقعی بشریت از طریق امام حسین(ع) است و پیام امام حسین(ع) همان پیام اسلام یعنی پیام رسیدن به توحید است مخصوصا در این روزها که عده ای در جهان اسلام با نام اسلام تیشه به ریشه اسلام می زنند.

گزارش: فرزانه احمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha