چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
استاد مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان

حوزه/ با وجود تاکید بر شناخت منزلت امام حسین(علیه السلام) در هنگام زیارت حضرت، چنین نیست که بدون شناخت، زیارت معنا و اثری به دنبال نداشته باشد، بلکه همین حرکت موجب نزدیکی انسان به روح امام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از گرگان، حجت الاسلام والمسلمین شاهینی استاد حوزه، در مراسم مشترکی که به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی از سوی مدرسه علمیه و عالی الزهرا(سلام الله علیها) گرگان برگزار شد، بیان کرد: از ائمه معصومین علیهم السلام روایات متعددی پیرامون زیارت امام حسین(علیه السلام) وجود دارد که آن را مستحب موکد شمردند بویژه در زمان اربعین که حاکی از اهمیت و فضیلت این حرکت عظیم همگانی است.

وی با استناد به کتاب وسائل الشیعه، گفت: در این کتاب قریب بر 305 روایت در خصوص فضیلت زیارت امام حسین(ع) و پیاده روی اربعین بیان شده است، حتی نائب گرفتن برای زیارت حضرت بر اساس روایات وارده مستحب است.

استاد حوزه، ضمن معرفی کتب متعدد در خصوص فضیلت زیارت امام حسین(علیه السلام) اذعان کرد: پیرامون فضیلت زیارت حضرت بویژه زیارت اربعین از قدماء گذشته کتب حدیثی بسیار در دسترس است که بر اهمیت این مسئله دلالت دارد.

حجت الاسلام شاهینی گفت: در بسیاری از این روایات ائمه معصوم(علیهم السلام) بر زیارت حضرت اباعبدالله(علیه السلام)، زیارت اربعین و پیاده روی در ایام اربعین حسینی ترغیب و تشویق می کردند.

وی ادامه داد: امام باقر(علیه السلام) می فرمایند: «اگر مردم بدانند زیارت امام حسین(علیه السلام) چه اندازه فضیلت دارد از شدت شوق جان می دهند»، همچنین امام صادق(علیه السلام) در کتاب من لا یحضر الفقیه می فرمایند؛ «خداوند متعال کسی را که با معرفت نسبت به منزلت، جایگاه و اندیشه امام حسین(علیه السلام) به زیارت حضرت برود، در اعلی علیین جای می دهد».

استاد مدرسه علمیه امام خمینی(ره) گرگان اضافه کرد: توجه به این مسئله مهم است که با وجود تاکید بر شناخت منزلت امام حسین(علیه السلام) در هنگام زیارت حضرت، چنین نیست که بدون شناخت، زیارت معنا و اثری به دنبال نداشته باشد، بلکه همین حرکت موجب نزدیکی انسان به روح امام خواهد شد.

حجت الاسلام شاهینی، فلسفه زیارت حضرت را نزدیکی انسان به ایده و اندیشه امام دانست و افزود: ایده و اندیشه امام حسین(ع) دوری از ظلم کردن و زیر بار ظلم نرفتن است که زیارت امام(علیه السلام) و پیاده روی اربعین موجب می شود این ایده در جان زائرین و عزاداران جای بگیرد و در واقع دریای وجودی انسان متلاطم شود.

وی ادامه داد: تبدیل شدن حرکت عظیم پیاده روی به مانور که نشان دهنده قدرت شیعیان است، قدرت نرم شیعه است که باید به رخ دشمنان جهان اسلام کشیده شود.

 حجت الاسلام شاهینی تصریح کرد: هدف امام حسین از قیام عاشورا؛ خارج کردن انسان از جهل و ذلت بود، اگر در جامعه ای جهل و بی بصیرتی فراگیر شود همین جهالت نقطه سقوط آن جامعه خواهد بود.

وی جهالت را نقطه مقابل عقل و خرد دانست و اضافه کرد: چه بسا افرادی که باسوادند ولی عاقل نیستند و بسیارند افرادی که کم سواد یا بیسوادند ولی از عقل  و خرد بالایی برخوردارند.

استاد حوزه در پایان به سوالات مطرح شده پیرامون اربعین حسینی پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha