شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویری از نمای داخلی و خارجی قدیمی ترین مسجد غنا

حوزه/ مسجد لارابانگا، که ۷۰۰ سال پیش در کشور آفریقایی غنا ساخته شده است، قدیمی ترین مسجد این کشور ساخته شده از خشت و چوب است و با وجود گرمای شدید، هوای داخل آن خنک باقی می ماند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» ، مسجد لارابانگا، مسجد 700 ساله در غنا که در منطقه روستایی در شمال این کشور واقع شده است به سبک معماری سودانی – ساحلی بنا شده است. این مسجد قدیمی ترین مسجد این کشور و یکی از قدیمی ترین مساجد در غرب آفریقا می باشد که به عنوان مکه غرب آفریقا نیز شناخته می‌شده است

از زمان بنیانگذاری در سال ۱۴۲۱ میلادی این بنا بارها مورد بازسازی قرار گرفته است با این حال بنیاد جهانی آثار تاریخی این مسجد را در فهرست ۱۰۰ محوطه در معرض خطر نابودی قرار داده است. مسجد لارابانگا صاحب یک قرآن قدیمی است که به عقیده افراد محلی هدیه‌ای است از بهشت به امام جماعت مسجد که در سال ۱۶۵۰ که به واسطه عبادت‌های او به وی اهدا شده است. این مسجد با خشت و چوب ساخته شده و دارای دو برج بلند هرمی شکل است یکی به عنوان محراب به سمت مکه و یکی به عنوان مناره که در گوشه شمال غربی قرار گرفته است که این دو با ۱۲ سازه پیازی شکل حمایت می‌شوند.

با وجود گرمای شدید در منطقه لارابانگا، داخل مسجد به سبب ساختار خشت و گلی خنک است. گفته می شود بنیانگذار این مسجد ابراهیم ایوب ابوانصاری است که در محلی در نزدیکی مسجد که درختی در آنجا رشد کرده به خاک سپرده شده است. محلی ها می گویند وی عضو همان قبیله بوده که مادر پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) به آن تعلق داشته است.

هر ساله پس از فصل باران، ساکنان محلی دور هم جمع شده و خشت نمای بیرونی مسجد را تجدید کرده و مسجد را از نو نگ می کنند. شاخه های چوبی به عنوان نشانگرهایی برای نشان دادن سطوح و ارتفاع هر بخشی از ساختمان در این فرآیند عمل می کنند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha