پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
صادقی

حوزه/ حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه همه مبلغین اعزامی اوقاف به بقاع متبرکه متخصص در زمینه وقف مسلط به مهارت های تبلیغی هستند، گفت: در سال گذشته ۲ هزار و ۲۱۸ روحانی به بقاع متبرکه جهت تبلیغ دین وفرهنگ معارف دینی اعزام شدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام رضا صادقی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود به مناسبت هفته وقف اظهار کرد: وقف، سنت حسنه ای است که به عنوان چشمه جاری  از ابتکارات دین مبین اسلام  که عواید این عمل صالح حتی تا سال های پس از مرگ انسان به او می رسد.

وی با بیان اینکه  عمده رسالت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در سه بخش است، گفت: دو امانت الهی کتاب خدا وعترت در اختیار ماست که رسالت اوقاف نیز خدمتگزاری به ساحت مقدس قرآن و فرزندان عترت برهمین مبنا تنظیم شده است.

 مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه حوزه قرآنی، بخش نظارت و متولی موقوفات و بقاع متبرکه عمده  فعالیت سازمان اوقاف و امور خیریه است، افزود: در بخش قرآنی با توجه به تاکیدات رهبرمعظم انقلاب مبنی بر تربیت حداقل 10میلیون حافظ قرآن در کشور، اوقاف از سال 91 تا امروز بیش از یک میلیون نفر حافظ قرآن که حداقل 3 جزء از قرآن کریم را حفظ هستند، تربیت کرده است.

وی بیان کرد: سهم استان اصفهان در 4ساله اول این رسالت، 80 هزار نفر بود ودر سال 96 سهم تربیت حافظ قرآن اصفهان 66هزار نفر شد، این در حالی است که سهمیه تربیت حافظ قرآن تهران با وجود جمعیت بیشتر، کمتر از اصفهان است.

حجت الاسلام صادقی افزود: شهرستان آران وبیدگل در بین همه شهرستان های استان به امر تربیت حافظ قرآن اهتمامی بیشتری داشته است، امسال اصفهان  با شرکت 240 هزار نفر در آزمون حفظ قرآن رتبه اول را در کشور کسب کرد. در مسابقات قرآن استان حدود 60 نفربه مرحله کشوری راه یافتند و در بخش خواهران نفراتی از اصفهان به بخش بین المللی دست یافتند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با تاکید براینکه سال 98 استان اصفهان میزبان مسابقات کشوری خواهد بود، عنوان کرد: در حوزه موقوفات استان اصفهان بیش از 15 هزار و200موقوفه وجود دارد که حدودا 5 هزار316 از آنها مسجد است و 8هزار آن نیز وقف منفعتی است که بیش از 60 درصد آن اراضی کشاورزی است که در سال های اخیر دچار خشکسالی شده و عوایدی نداشته اند.

وی اضافه کرد: شهر هرند ونیک آباد بیشترین مسجد و کمترین مسجد را شاهین شهر در سطح استان دارد، همچنین 970 حسینیه در سراسر استان وجود دارد.

حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه اغلب دستگاه ها به نحوی در مکان های موقوفه هستند، گفت: برخی موقوفات خاص هستند ومتولی خاصی برای آن مشخص شده است

وی یادآور شد: در سامانه ما 750 نوع نیت وقف ثبت شده است، به عنوان نمونه وقف نامه مسجد امام(ره) بیش از 3متر طول دارد و واقف با جزئیات خیلی ریز نکاتی ذکر کرده است ،به نحوی که واقف مسجد امام بر نماز شب خواندن خادم مسجدی که حقوق می گیرد تاکید والزام داشته است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان  اذعان داشت: گذشتگان ما نسبت به رعایت حتی حقوق حیوانات در بیابانها هم حساس بود و وقف هایی  را در این زمینه داشته اند و امروز وقف هایی برای رسیدگی به حیوانات در سرما و تامین غذای حیوانات ولگرد داریم.

وی در توضیح بخش بقاع متبرکه و امامزادگان اصفهان خاطرنشان کرد: 718  امامزاده در سطح اصفهان وجود دارد که در شهرستان کاشان بیشترین تعداد است و امروز با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب به قطب های فرهنگی تبدیل شده اند.

حجت الاسلام صادقی تصریح کرد: هیچ استانی مثل اصفهان در کشور نبود که در ماه رمضان مراسم جز خوانی بقاع متبرکه اش از 6شبکه تلویزیون بخش زنده بشود.

وی متذکر شد: در سال گذشته 2هزار و 218 نفر روحانی به بقاع متبرکه جهت تبلیغ دین وفرهنگ معارف اسلام اعزام شده اند و 85 انجمن یاوران وقف در استان شکل گرفته است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «حوزه» دررابطه با چرایی اعزام مبلغین توسط اوقاف در حالی که متولیان اعزام نهادهای دیگر هم هستند، گفت: معتقدم که با  آمدن حجت الاسلام خاموشی در راس هرم اوقاف کشور قطعا سیاست به سمت این امر خواهد رفت که اوقاف حمایت و پشتیبانی را در امر اعزام بکند، ولی مبلغین اعزامی از سوی اوقاف همه متخصص  در امر وقف و مباحث سیاستی سازمان اوقاف هستند که حداقل سه ماه در طول سال در مرکز اعزام مبلغ قم آموزش می بینند.

حجت الاسلام صادقی در پایان اشاره ای به نام های دهه وقف کرد و ابراز داشت: دهه وقف از روز سه شنبه۱۵ آبان ماه با نام وقف، رسانه و ترویج موقوفات، ترویج فرهنگ موقوفات، وقف امامزادگان و ترویج فرهنگ زیارت، وقف و انتظار مهدویت، وقف، توسعه علم، وقف و عدالت اجتماعی، وقف ومحیط زیست و بهداشت، صیانت از موقوفات وقف وحمایت از اقتصاد مقاومتی و روز ۲۴ آبان ماه  با نام وقف سبک زندگی نامگذاری شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha