شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
راهپیمایی ۱۳ آبان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کسری تجاری آمریکا به بالاترین حد ممکن رسید

وزارت تجارت آمریکا خبر داد که در ماه سپتامبر با رکورد زدن واردات و کاهش صادرات، کسری تجاری آمریکا به بالاترین سطح خود در ۷ ماه اخیر رسید.در این گزارش آمده است که کسری تجاری کالا و خدمات در ماه سپتامبر، نسبت به مقدار اصلاح شده ماه آگوست که ۵۳.۳ میلیارد دلار بود، افزایش یافته است و با رسیدن به رقم ۵۴ میلیارد دلار، بزرگترین کسری تجاری از فوریه تا کنون را ثبت کرده است.واردات آمریکا ۱.۵ درصد جهش کرد و به رکورد ۲۶۶.۶ میلیارد دلار رسید. صادرات آمریکا ۱.۵ درصد کاهش یافت و پس از افت در ۳ ماه متوالی، به ۲۱۲.۶ میلیارد دلار رسید.در ۹ ماه اول امسال کسری تجاری آمریکا به ۴۴۵ میلیارد دلار افزایش یافت که ۱۰ درصد از مدت مشابه سال ۲۰۱۷ بیشتر است.کسری تجاری آمریکا با چین هم که از حساسیت سیاسی بسیار بالایی برخوردار است، در ماه سپتامبر ۴.۳ درصد جهش کرد و به ۴۰.۲ میلیارد دلار رسید.

 

خیمه‌شب بازی ترامپ به پرده آخر رسید

خیمه‌شب بازی ترامپ با عروسک تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، به پرده آخر رسید.از امروز قرار است محدودیت‌هایی آغازشود که خبرگان اقتصادی می‌گویند اثرات آن در ماههای قبل تخلیه شده است.درست از چند ماه قبل از موعد مقرر، اعمال این تحریم‌ها بر علیه ایران شروع شد و اولین شلیک‌های خود را با وعده کاهش فروش نفت ایران به صفر همراه کرد؛ تا جایی که شرکای معاملات نفتی ایران در بازارهای جهانی تهدید به تحریم از سوی ایالات متحده آمریکا شدند و در کنار آن، قرار بر این شد که هر کشوری که با ایران قرارداد داشته و در دوران بعد از برجام، کار اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک آغاز کرده باشد، از معامله به صورت یکطرفه خارج شده و دیگر تعامل تجاری نداشته باشد؛ البته به تناسب، برای برخی از شرکت‌ها مهلت زمانی برای خروج از قراردادها نیز در نظر گرفته شد.این تهدیدها به تحریم‌ ماههای متمادی با اقتصاد ایران همراه بود و به مدد برخی مشکلات ساختاری اقتصاد ایران و برخی بی‌تدبیری‌های داخلی، چالش هایی را بویژه در بازار ارز رقم زد؛ سیل نقدینگی از جمله این مشکلات ساختاری بود که طی ماههای گذشته نهایت تاثیر مخرب خود را در بازار ارز ، سکه، مسکن و خودرو تخلیه کرد و دیگر توانی برای ایجاد موج جدید قیمتی در هیچ بازاری ندارد. اکنون فعالان اقتصادی، اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی هم بر این باورند که اگرچه ممکن است تحریم‌ها، آثاری را به مرور در اقتصاد ایران داشته باشد و سختی هایی که رقم بزند، اما به هیچ عنوان توان ایجاد تکانه های شدید را ندارد.صندوق بین‌المللی پول نیز پیش بینی کرده اگر محدودیت آمریکا برای فروش نفت ایران بیشتر شود، قیمت نفت از مرز ۱۰۰ دلار هم عبور خواهد کرد.

 

دیپلماسی بی سرو صدای ایران، تحریم پر هیاهوی آمریکا را ناکام گذاشت

سیاست آمریکا در پایان مهلت 180 روزه برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران که با تهدید، تبلیغات و هیاهوی بسیار همراه بود، در مقابل دیپلماسی نفتی آرام و بی سر و صدای ایران شکست خورد به طوری که صادرات ایران به صورت رازآلود و از طریق شیوه های خاص همچنان ادامه دارد. همزمان با اعزام نمایندگان آمریکا به کشورهای خریدار نفت ایران برای به صفر رساندن صادرات نفت کشورمان که با تبلیغات و هیاهوی زیادی همراه بود، ایران نیز بدور از سروصدا و به آرامی، دیپلماسی نفتی خود برای مقابله با این سیاست واشنگتن را در پیش گرفت که در نهایت به ناکام گذاشتن این طرح منجر شد. تهران با درک این واقعیت که بازارهای جهانی به نفت ایران نیاز دارد با بهره گیری از ابزارها و روش هایی که هیچ گاه اعلام نکرد، توانست جایگاه خود در عرصه بازار انرژی حفظ کرده و واشنگتن را ناچار به عقب نشینی کند. واشنگتن نتوانست صادرات نفت ایران را متوقف کند، تنها نتیجه فشار آمریکا برای توقف صدور نفت ایران، رمزآلودن شدن نحوه صادرات و مقصد فروش نفت کشورمان بود به طوری که مقام های آمریکایی از کشف نحوه صادرات نفت ایران عاجز و درمانده شده اند.

 

D8 هم دلار را آتش زد

وزیر امور خارجه ترکیه امروز از 8 کشور عضو گروه D8 خواست تا با هدف حذف دلار درمبادلات تجاری خود یک اتاق کلرینگ شکل دهند.مولود چاوش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه از 8 کشور در حال توسعه عضو گروه D8 خواست تا با هدف حذف دلار و استفاده از ارزهای ملی خود در مبادلات تجاری یک اتاق کلرینگ (پایاپای) تشکیل دهند.وی در سخنان خود در در افتتاحیه هجدهمین نشست شورای وزرای امور خارجه سازمان D8 گفت: ما شاهد یک دوره جنگ تجاری هستیم بهترین پاسخ علیه این جنگ استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری است. ترکیه در حال آماده شدن برای مبادله بر اساس ارزهای ملی با کشورهایی نظیر چین، روسیه، ایران و اوکراین است. گروه D8 در روز 15 ژوئن سال 1997 و پس از پیشنهاد نخست‌وزیر وقت ترکیه برای شکل‌گیری یک گروه متشکل از کشورهای مسلمان در حال توسعه شکل گرفت. به همراه ترکیه، اندونزی، ایران، بنگلادش، مصر، مالزی، نیجریه و پاکستان نیز در این گروه حضور دارند و مرکز آن نیز در استانبول ترکیه واقع است.

 

سودجویان بازار ارز غلاف کردند

 یک منبع آگاه در بانک اظهار کرد: روزهای اخیر تغییرات نرخی در بازار ارز مسافرتی و دانشجویی مشهود نبوده و بازار در روند بسیار ثابتی قرار گرفته بود، به نظر می رسد واقعی شدن متقاضیان این بازار مشکلات قبل را نیز از بین برده است.همچنین طبق مشاهدات عینی از بازار ارز واقع در میدان فردوسی، جوی آرام بر بازار حاکم است ، بسیاری از افراد فعال در صرافی های این مکان نیز معتقدند حذف تقریبی دلال ها و تاثیر مجازات سنگین مخلان بازار ارز، باعث شده است تا معاملات،  جامه واقعی بر تن کرده و دلال ها زمینه را برای فعالیت خود مناسب نبینند.وی اظهار کرد: با توجه به تجربه این جانب در بازار ارز ، دیگر شاهد روند صعودی قیمت ارز نخواهیم بود. چرا که آن اضطراب موجود در بازار نیز بیشتر بر پایه مانُور جنگ روانی ایجاد می شد.همچنین  شایان ذکر است که نظارت جدی و دقیق بانک مرکزی، بر میزان عرضه و تقاضای بازار آزاد ارز این جرات را از برخی سودجویان گرفت تا با دستکاری نرخ ها به صورت دلخواه موجب برهم زدن بازار ارز باشند.

 

آمریکا سوئیفت را تهدید کرد

وزیر خزانه داری آمریکا گفت: اگر سوئیفت دسترسی موسسات مالی ایران را قطع نکند، جریمه خواهد شد.استیون منوچینی وزیر خزانه داری آمریکا ساعتی پیش به سوئیفت هشدار داد که اگر خدمات مالی به شرکت ها و اشخاصی که با ایران تجارت می کنند را قطع نکند، سوئیفت را جریمه خواهد کرد.این در حالی است که تازه ترین تحریم های دولت آمریکا بر روی بخش کشتیرانی، انرژی و مالی ایران اعمال خواهد شد. منوچینی گفت: به سوئیفت پیشنهاد می کنیم که باید رابطه خود با هر موسسه مالی ایرانی را قطع کند و هرگونه دسترسی احتمالی به فناوری که باعث دور زدن تحریم ها می شود را ببندیم. پیش از این ترامپ گفته بود که صادرات نفت ایران را به صفر می رسانیم و به واسطه مسدود کردن دسترسی ایران به سوئیفت، ایران قادر به دریافت پول صادرات نفت خود نخواهد بود.بر همین اساس، واشنگتن در حال اعمال فشار به سوئیفت برای قطع دسترسی ایران به نظام مالی سوئیفت است؛ اقدامی که پیش از این در سال ۲۰۱۲ میلادی انجام داده بود. ۶ سال پیش، اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه بانک های ایرانی اعمال کرد و سوئیفت را مجبور کرد که تابع قوانین اتحادیه اروپا باشد و تراکنش های مالی خود با حداقل ۳۰ موسسه مالی ایران از قبیل بانک مرکزی را قطع کند. البته بانک های ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی به دنبال توافق هسته ای بار دیگر به سوئیفت متصل شدند.

 

نوار وال‌ استریت پاره شد

نوار رشد 3 روزه وال استریت با پیش‌بینی عملکرد ناامیدکننده اپل و افت خوش‌بینی مقامات کاخ سفید نسبت به مذاکرات تجاری آمریکا و چین، پاره شد.به دنبال پیش‌بینی عملکرد ناامیدکننده اپل، سهام این شرکت با سقوط سنگینی مواجه شد که باعث شد نوار رشد ۳ روزه وال‌استریت پاره شود، این درحالی بود که افت خوش‌بینی مقامات کاخ سفید نسبت به مذاکرات تجاری آمریکا و چین، هم به بازارهای سهام فشار وارد کرد.اپل در ماه آگوست به اولین شرکت آمریکا تبدیل شده بود که ارزش بازار آن از ۱ تریلیون دلار بالاتر فراتر رفته بود.

 

نوئرت استیصال آمریکا در قطع صادرات نفت ایران را تایید کرد

«هدر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده در میانه فرآیندی داخلی برای بررسی مستثنی کردن برخی کشورها از کاهش چشمگیر [خرید نفت از ایران] است. ما به صورت مورد به مورد با کشورها کار می کنیم.دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اردیبهشت ماه سال جاری خروج کشورش از برجام را اعلام کرده و تحریم های لغو شده علیه ایران را بازگرداند. دور اول این تحریم ها، 6 اوت (15 مرداد) اعمال شد و دور دیگر آن که عمدتا شامل تحریم صنایع نفت و بانکداری ایران است،4نوامبر(13 آبان)اعمال می شود. آمریکا گفته که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند؛ موضوعی که به گفته کارشناسان عملی کردن آن غیرممکن است.ناکامی دیگر آمریکا در زمینه سوئیفت است که این کشور نتوانسته حتی بانک های آمریکایی را متقاعد کند دسترسی ایران به این پیام رسان مالی را قطع کنند.

 

هما با غیر اروپایی ها سر میز مذاکره هواپیمایی نشست

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از آغاز مذاکره با سازندگان غیر اروپایی هواپیما برای نوسازی بیشتر ناوگان هوایی هما خبر داد.فرزانه شرفبافی با اشاره به برنامه بلندمدت هما برای اصلاح ساختار سازمانی و خصوصی‌ سازی گفت: با هر تامین‌کننده‌ای که بتواند بدون نیاز به مجوز اوفک به ایران‌ایر هواپیما بفروشد، برای تامین هواپیما مذاکره می‌کنیم.شرفبافی درباره تاثیر تغییر وزیر راه و شهرسازی بر سیاست‌های این شرکت گفت: ما برای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" برنامه راهبردی ۳ ساله داریم و اهداف طولانی مدت برنامه ریزی شده و اصلاح فرآیندهای مالی، اصلاح ساختار سازمانی، اصلاح هزینه-درآمدهای هما و چگونگی خصوصی‌ سازی هما را در دستور کار دادیم.شرفبافی با اشاره به برنامه هما برای نوسازی ناوگان خود گفت: از هر کسی که بتواند هواپیمای مورد نیاز هما را تامین کند استقبال می‌کنیم و حتی سراغ هواپیماهایی مانند سوخو ۱۰۰ یا هواپیماهایی که تولید کشورهای غیر اروپایی هستند نیز رفته‌ایم.

 

تحریم ،ایران را بر پلکان اقتصادهای بزرگ دنیا چند پله ای بالا برد

یک کارشناس اقتصادی ابراز کرد اقتصاد ایران از رتبه ۲۶ اقتصاد جهان قبل از انقلاب به رتبه هجدهم در دوران پس از انقلاب رسیده است. ساسان شاه‌ویسی که در مصاحبه با رادیو سخن می‌گفت افزود: گزارش سازمان‌های بین المللی طی یک ماهه گذشته ظرفیت قدرت اقتصادی ایران را در سطح تراز پانزدهم و شانزدهم اقتصاد جهان مطرح می‌کند.شاه‌ویسی تصریح کرد: اگر درآمدهای نفتی کشور به میزان صادرات قبل از انقلاب یعنی شش میلیون بشکه در روز می‌بود و تحریم‌ها، فشارها، بایکوت‌ها و مسدود کردن اموال در میان نبود تازه مسئولان با یک‌پنجم درآمدهای نفتی قبل از انقلاب به‌علاوه خسارت‌های وارده هشت‌ساله جنگ تحمیلی مملکت را اداره می‌کردند.شاه‌ویسی یادآورشد: تلاش‌های صورت‌گرفته به‌رغم تمامی فشارهای بیرونی و محدودیت‌های بین المللی دوران انقلاب در تمامی حوزه‌ها به‌خصوص توسعه و آبادانی کشور به هیچ وجه قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست.

 

شرکت‌های زامبی در اقتصاد جهان تولید مثل کردند

اطلاعات به دست آمده از ۳۰۰۰ شرکت در سراسر جهان نشان می دهد که تعداد شرکت های زامبی از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۶، سه برابر شده است که می تواند بر بهره وری و رشد اقتصادی فشار وارد کند. طبق گزارش بانک تسویه حساب های بین المللی، تعداد شرکت های به اصطلاح «زامبی» در جهان رو به افزایش است و ادامه آن می‌تواند بر بهره وری و رشد اقتصادی فشار آورد.شرکت های زامبی شرکت هایی هستند که در یک دوره اقتصادی عادی دچار ورشکستگی شده‌اند، ولی در ادامه با توجه به فضای سودهای بسیار پایین به فعالیت خود ادامه می‌دهند.ایون مورای، رئیس سرمایه گذاری هرمس گفت:« این شرکت ها مانند شخصیت هایی که نامشان را روی آنها گذاشته‌اند موجوداتی هستند که حقیقتاً باید مدتها قبل به دنیای دیگر فرستاده می شدند. آنها به جای نابود شدن، بقیه جامعه را به ویرانی می کشانند».شرکت های زامبی از اواخر دهه 1980 رواج پیدا کردند. بی آی اس در تحقیقاتش بر روی 14 اقتصاد پیشرفته دریافت که میانگین سهم شرکت‌های زامبی در اقتصاد کشورها از حدود 2 درصد تا 12 درصد در 2016 افزایش یافته است.طبق تحقیقات بانک داتچه، تداوم این شرکت های مرده متحرک به سودهای پایین بانکی مربوط می‌شود. این بانک اعلام کرد اطلاعات به دست آمده از 3000 شرکت در سراسر جهان نشان می دهد که تعداد شرکت های زامبی از 0.6 درصد شرکت‌ها در 1996، سه برابر شده و در سال 2016 به 2 درصد کل شرکت ها رسیده است.زامبی های بیشتر در اقتصاد، بر بهره وری و رشد اقتصادی فشار وارد میکنند. مورای گفت: « یک رکود در راه است». وی اضافه کرد با اینکه این رکود به ناظران بیگناه آسیب می‌رساند، ولی به حل مشکل شرکت های زامبی کمک می کند.

 

متهم ردیف اول معامله بزرگ سال معرفی شد

تعلیق واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان به عنوان بزرگ‌ترین معامله سال و لغو و ابطال این واگذاری جنجالی و سوال‌برانگیز از سوی معاون اول رئیس‌جمهور طی هفته اخیر به دلایل غیرقانونی بودن فرایند واگذاری (فروش هر مترمربع به ۲۸۰۰ تومان = یک بسته پفک‌نمکی)، بار دیگر قدرت و نفوذ کنشگران اجتماعی و رسانه‌ها و تابوشکنی آن‌ها را با وجود مقاومت سرسختانه ذینفعان به رخ دولت کشید و نقطه عطفی را در تاریخ خصوصی‌سازی کشور رقم زد.امروز دولت به عنوان متهم ردیف اول در زیان ده شدن غنی‌ترین و بزرگ‌ترین کشت و صنعت خاورمیانه که مجموعه اقداماتش زمینه‌ساز بی‌علاقگی خریداران و سوءاستفاده در ارقام پیشنهادی از سوی خصولتی‌‌ها شده (کاهش قدرت و چانه‌زنی و واگذاری بنگاه به قیمتی کمتر از قیمت واقعی آن) است باید به جای فروش اموال عمومی به هر شیوه ممکن (تنزل یک هزار میلیارد تومانی قیمت کشت و صنعت مغان در فاصله مزایده اول و دوم) پاسخگوی تضییع اموال عمومی و عملکرد خود باشد.

 

ترازوی پوشک تراز شد

رئیس انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران با بیان اینکه قیمت پوشک متعادل شده است، گفت: متولی مدیریت بازار قیمت پوشک خارجی دولت است که باید نظارت لازم را انجام دهد.عباس فصیح خوشگرد اظهارداشت:در طول چند ماه گذشته مشکلات ترخیص مواد اولیه و موارد دیگر باعث شد تا بازار پوشک  با اختلال روبه رو شود که خوشبختانه این موضوع برطرف شده است.رئیس انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران با بیان اینکه قیمت پوشک متعادل شده است، افزود: متاسفانه در دو ماه گذشته برخی از سودجویان از اختلال بازار استفاده کرده و پوشک ها را با رقم‌های متفاوتی به مردم می فروختند که این موضوع با همکاری بخش های نظارتی از بین رفته است.وی در رابطه با احتمال کاهش قیمت پوشک داخلی هم گفت: قیمت‌ها ارتباط مستقیمی با ارز دارد که به نحوی که اگر دولت تدبیری برای کاهش قیمت ارز داشته باشد قیمت کالاهای ما نیز روند کاهشی را تجربه خواهد کرد.

 

کانال دلار و سکه عوض شد

نرخ فروش هر دلار آمریکا در تابلوی اعلانات صرافی‌ها در محدوده ۱۴ هزار تومان تا ۱۴ هزار و سیصد تومان درج شده است. در تابلوی صرافی ‌ها قیمت سکه نیز ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام شده است.نرخ فروش هر دلار آمریکا در تابلوی اعلانات صرافی‌ها در محدوده ۱۴ هزار تومان تا ۱۴ هزار و سیصد تومان درج شده است.همچنین نرخ فروش دیگر ارز پرتقاضا یعنی یورو در بازه قیمتی ۱۶هزارو دویست تومان و ۱۶ هزار و چهار صد تومان است.نرخ هر سکه تمام با تصویر امام که هفته پیش تا ۵ میلیون تومان نیز صعود داشت در تابلوی صرافی ‌ها ۴ میلیون و ششصد هزار تومان است.

 

خودروهای داخلی دنده معکوس کشیدند

دنده معکوس قیمت در مورد خودروهای داخلی کشیده شده و نرخ‌ها رو به کاهش است، به نحوی که قیمت برخی خودروها، حداقل دو میلیون تومان پایین آمده است.بازار خودرو ایران کم کم به خواب زمستانی می‌رود، گویا رکود باز به بازار برگشته است. کشش قیمتی هم البته بیش از این نیست و به همین دلیل، بسیاری از خریداران و فروشندگان متقاعد شده‌اند که باید قیمت‌ها را به سطح متعادل و معقول خود برگردانند. اینجا است که روند منطقی حاکم می‌شود و خریداران هم به امید اینکه قیمت کاهش بیشتری پیدا می‌کند، اکنون دست نگاه داشته‌اند و خرید نمی‌کنند؛ البته انتظارشان هم درست است.خودرو رو در بازار حداقل نسبت به هفته گذشته دو میلیون تومان کاهش را تجربه کرده است، به خصوص در مورد برخی مدل‌های خودرو که بی پروا افزایش قیمت را برای خود رقم زده‌ بودند، قیمت بیش از همه کاهش یافته است و همین امر، نویدبخش روزهای آرامی در صنعت خودرو است.به هرحال اکنون روند کاهشی در بازار خودرو شروع شده و به نظر هم می‌رسد که این کاهش قیمت، همچنان ادامه داشته باشد تا قیمت خودروهای داخلی پرتقاضا نیز به نرخ معقول نزدیک شود.

 

دولت تیر خلاص بر مسکن مهر را به استانداران حواله داد

بالاخره تیم مدیریتی مسکن مهر وزارت راه و شهرسازی که بعد از ۵ سال نتوانسته بود ۱میلیون واحد نیمه کاره مسکن مهر با پیشرفت فیزیکی ۷۰درصد در ابتدای دولت یازدهم را به اتمام رسانده و تحویل مردم بدهد، با ورود وزیر جدید کاملا از زیر بار طرح مسکن مهر شانه خالی کرده و با تنظیم پیش نویس تفاهمنامه‌ای، قصد دارد تمام مسئولیت طرح مسکن مهر را به گردن استانداران بیندازد.این سیاست دومینوی خطاهای مدیریتی در طرح مسکن مهر که از ابتدای دولت یازدهم با حضور آخوندی و مدیران منصوب وی شکل گرفت را تکمیل کرده و با واگذاری مسکن مهرهای نیمه تمام به استانها، کور سوی امید ۵۰۰ هزار خانوار چشم انتظار مسکن مهر را خاموش خواهد کرد.به نظر می‌رسد، محمد اسلامی وزیر جدید راه و شهرسازی باید قبل از هرگونه تصمیم گیری شتاب زده با استفاده از خرد جمعی کارشناسان خبره در تصمیم‌سازی مدیرانی که طی ۵ سال نتوانستند در مسکن مهر کاری از پیش ببرند، تجدیدنظر کند.

 

روغن ممنوعه رکورد رشد را زد

در حالی‌که از ابتدای تیرماه وزیر جهاد کشاورزی صادرات ۱۸ قلم کالای اساسی وارد شده با ارز یارانه‌ای را ممنوع اعلام کرد، جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال بیش از ۴۸ هزار تن انواع روغن به کشورهای مختلف صادر شده است.ذرت، گندم، آرد، جو، جو دوسر، دانه‌های روغنی، روغن خام و روغن پالم، یونجه، کاه و کلش، پودر ماهی و گوشت، انواع سبوس، کنجاله سویا، سایر کنجاله‌ها، تفاله‌ها، خوراک آبزیان، افزودنی خوراک آبزیان، چاودار و سورگوم از جمله این کالاهای اساسی بودند که صادرات‌شان در نامه محمود حجتی ممنوع اعلام شد. این در حالی است که جدیدترین آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که در ۶ ماهه نخست امسال بالغ بر ۴۸ هزار و ۹۶۰ تن انواع روغن حیوانی، نباتی و پالم به ارزش بیش از ۷۴ میلیون و ۲۸۰ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که ۱۵۳.۹۴ درصد از نظر وزنی و ۱۹۵.۸۲ درصد از نظر ارزشی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، رشد داشته است.جالب‌تر اینکه صادرات روغن پالم رکورد عجیب و غریب‌تری به ثبت رسانده چرا که در این بازه زمانی بیش از ۱۴ هزار و ۶۴۰ تن از این کالای اساسی به ارزشی بالغ بر ۲۵ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که این میزان بیش از ۱۶۶۴ درصد از نظر وزنی و  بالغ بر ۱۶۸۷ درصد از نظر ارزشی نسبت به نیمه نخست سال گذشته رشد داشته است.

 

تحریم‌های ضدایرانی، غول‌های انرژی آمریکا را چاق تر کرد

خروج ترامپ از برجام، اگرچه باعث ناخوشنودی متحدان آمریکا شد اما این استراتژی به سود سهامداران شرکت‌های نفتی اکسون موبیل و شورون تمام شد. این دو تولیدکننده آمریکایی قیمت بالاتر نفت را که پس از اعلام تحریم‌های واشنگتن علیه ایران روند افزایشی پیدا کرد، عامل درآمد بالاتر خود در سه ماهه سوم امسال اعلام کردند.آژانس بین‌المللی انرژی ماه گذشته هشدار داد افزایش قیمت‌های نفت که امسال به بالاترین رکورد خود از سال ۲۰۱۴ رسیدند به همراه زغال سنگ و گاز طبیعی گران‌تر، ممکن است رشد اقتصادی جهانی را محدود کند.قیمت‌های نفت به دلیل نگرانی بازار نسبت به کمبود عرضه پس از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران، افزایش پیدا کرد.بر اساس گزارش واشنگتن اگزماینر، مایکل ویرث، مدیرعامل شورون نیز گفت: درآمد خالص این شرکت با بالا رفتن قیمت نفت و تولید، بیش از دو برابر افزایش یافته و به ۴.۱ میلیارد دلار رسیده است. این غول نفتی برای هر بشکه نفت و گاز طبیعی مایع در سه ماهه سوم، ۶۲ دلار کسب کرد که ۴۸ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

 

توییتر هزاران حساب کاربری را مسدود کرد

توییتر اعلام کرده است ۱۰ هزار حساب کاربری را به اتهام مداخلات سیاسی و تشویش اذهان عمومی مسدود کرده است.در چند سال اخیر به خصوص بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی اتهامات زیادی به شبکه‌های اجتماعی و غول‌های تکنولوژی در جهان وارد شد و با تعهد نمایندگان این شرکت‌های بزرگ موظف شدند که از این پس نظارت بیشتری بر فعالیت‌های کاربران و حساب‌های کاربری مشکوک  و جعلی داشته باشند.شبکه‌های اجتماعی مختلفی همچون توییتر، فیس‌بوک و گوگل نیز در این راستا مجبور شدند که به مقابله با اخبار کذب و دروغین بپردازند و شفاف‌سازی بیشتری در این خصوص داشته باشند.براساس گزارش شبکه CNBC، حالا سخنگوی توییتر با انتشار ایمیلی اعلام کرده است که در آستانه انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده آمریکا و با شدت گرفتن فعالیت حساب‌های کاربری به تغییر در آراء مردم و گروه‌های سیاسی، نزدیک به ۱۰ هزار اکانت و حساب کاربری مشکوک را که در مداخلات سیاسی و تشویش اذهان عمومی فعالیت می‌کردند، بسته و مسدود کرده است.

 

CFT شاخص بورس را قرمز کرد

شاخص بورس که در دقیقه های نخست معاملات) حدود یک هزار واحد رشد کرده بود، پس از انتشار خبر مربوط به رد لایحه CFTتوسط شورای نگهبان به یکباره منفی شد و با افت 530 پله ای به کار خود پایان داد. بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 154 واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 225 واحد کاهش یافت.شاخص قیمت (هم وزن) نیز 159 واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.شاخص آزاد شناور 901 واحد افت کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) 449 واحد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز 771 واحد افت کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha